کد مطلب: 

267096

درج نخستین اوراق صکوک نوآوری برای یک شرکت دانش‌بنیان در بورس تهران

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بر اساس مجوز پذیره‌نویسی سازمان بورس و اوراق بهادار اوراق مرابحه شرکت داروسازی دکتر عبیدی به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال، با حمایت صندوق نوآوری و با هدف تامین سرمایه در گردش این شرکت به منظور خرید مواد اولیه تولید دارو، با نماد «صنوآور 12» در فهرست نرخ‌های بازار بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج ‌شد
دکتر علی ناظمی

به گزارش سیتنا، دکتر علی ناظمی معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی از درج نخستین اوراق صکوک نوآوری برای شرکت داروسازی دکتر عبیدی با نماد «صنوآور 12» در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران خبر داد.

وی با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس مجوز پذیره‌نویسی سازمان بورس و اوراق بهادار، از تاریخ 23 اسفند ماه سال 1400 اوراق مرابحه شرکت داروسازی دکتر عبیدی به مبلغ 3000 میلیارد ریال، با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و با هدف تامین سرمایه در گردش این شرکت به منظور خرید مواد اولیه تولید دارو، با نماد «صنوآور 12» در فهرست نرخ‌های بازار بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج ‌شد.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت «واسط مالی مرداد پنجم» را ناشر اوراق مرابحه شرکت داروسازی دکتر عبیدی و ضامن آن را بانک کارآفرین اعلام کرد.

وی با بیان اینکه نرخ سود سالانه این اوراق 18 درصد و مدت اوراق نیز چهار ساله است، گفت: سررسید پرداخت سود آن نیز هر سه ماه یک‌بار از تاریخ انتشار اوراق است. 

ناظمی در ادامه درباره اوراق نوآوری (صکوک) گفت: اوراق تامین مالی اسلامی یا صکوک اوراقی هستند که به منظور تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها و نیز تامین سرمایه در گردش و خرید دارایی ثابت با نرخ سود مشخص و سررسید معین از طریق بازار سرمایه منتشر می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، اوراق نوآوری(صکوک) را نیازمند ضامن از بین بانک‌ها، شرکت‌های بیمه‌گر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای عمومی به عنوان ارکان انتشار عنوان کرد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق نوآوری و شکوفایی را به عنوان ضامن برای انتشار اوراق دانش بنیان پذیرفته است؛ بر این اساس اولین اوراق نوآوری برای شرکت داروسازی دکتر عبیدی با نماد «صنوآور 12» منتشر و این نماد روز گذشته در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

وی درباره نحوه حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از اوراق نوآوری نیز گفت: حمایت صندوق به سه شکل قبول سمت رکن ضامن، تقبل کارمزد ارکان (ضامن، متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان) با پرداخت تمام یا بخشی از کارمزد ارکان و در نهایت پرداخت سود بالاتر یا یارانه سود است.

ناظمی درباره مزیت استفاده از صکوک نوآوری نیز یادآور شد: ورود به بازار سرمایه و تامین مالی برای شرکت‌های بزرگ (بالاتر از 50 میلیارد تومان)، استفاده از برند صندوق نوآوری، تسهیل خروج شرکت‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها برای استانداردسازی، شفافیت در شرکت‌های دانش بنیان و مزیت بلندمدت همکاری این شرکت‌ها با بازار سرمایه از جمله این مزیت‌هاست.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، انتشار صکوک نوآوری را روشی جدید برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه و یکی از مدل‌های حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی از بورسی شدن شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها عنوان کرد و گفت: صندوق نوآوری چندی پیش برنامه‌ای را برای حمایت از تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق انتشار صکوک با نماد نوآوری در بازار سرمایه ارائه کرد که بر اساس آن، حمایت‌های شامل پوشش هزینه ارکان و ضمانت به شرکت‌های دانش‌بنیان واجد شرایط تعلق می‌گیرد. 

وی در پایان، استفاده از ابزار اوراق فروش تبعی برای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، سرمایه‌گذاری سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه دارای اوراق فروش تبعی و برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک را از جمله پیشنهادهای اخیر صندوق نوآوری و شکوفایی برای همکاری با سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-03-15 13:31

افزودن دیدگاه جدید