کد مطلب: 

265973

انتقاد رئیس سازمان نصر کشور پیرامون بی‌پاسخ ماندن ایرادات اساسی مرکز پژوهش‌ها از پیش‌نویس نظام مقررات فضای مجازی

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، گفت: با توجه به ایرادات مهم مطرح شده از سوی مرکز پژوهش‌ها، حداقل انتظار افکار عمومی، کارشناسان، متخصصان و به ویژه فعالان صنف فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای مجازی این است که اعضای محترم کمیسیون ویژه طرح صیانت، پاسخی شفاف و منطبق با قانون برای این ابهامات داشته باشند و بدون در نظر گرفتن این نکات، کلیات طرح مذکور را تصویب نکنند.
سیدحسن هاشمی

به گزارش خبرنگار سیتنا، کمیسیون ویژه طرح صیانت در حالی امروز برای رای‌گیری درباره کلیات نظام تنظیم مقررات فضای مجازی، یا همان طرح صیانت، تشکیل جلسه می‌دهد که هنوز پاسخ شفافی به ایرادات مطرح شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، نسبت به پیش‌نویس این طرح ارائه نشده است.

در همین راستا سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با سیتنا در این باره گفت: طبق گزارش رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح پیشنهادی برای تنظیم‌گیری در حوزه فضای مجازی مغایر با اصول متعدد قانون اساسی است و حتی در صورت احساس ضرورت مجلس برای ورود به این حوزه، باید قبل از بررسی جزئیات طرح، ابتدا این مغایرت مهم آن رفع شود.

مشکل قانونی ورود مجلس به حوزه تنظیم‌گری فضای مجازی

سیدحسن هاشمی افزود: مرکز پژوهش‌ها، به مغایرت طرح پیشنهادی با وظایف شورای عالی فضای مجازی هم اشاره و تاکید کرده است که ورود مجلس به حوزه تنظیم‌گری فضای مجازی، نیازمند بازنگری احکام رهبر معظم انقلاب درباره وظایف این شورای عالی است که باید مسیر لازم خود را طی کند.

جایگاه کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها

هاشمی ادامه داد: همچنین در گزارش مرکز پژوهش‌ها تصریح شده است در صورت تشکیل یک کمیسیون یا کارگروه برای تنظیم‌گری فضای مجازی، باز هم باید مصوبات با امضاء و ابلاغ وزیر یا هیات وزیران انجام شود، بنابراین هیات‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده صرفا باید  ضوابط، مصوبات و مقررات موجود را پایش کرده و موارد مد نظر را برای بازنگری یا قانون‌گذاری، به مجلس یا هیات وزیران پیشنهاد دهند.

انتظار افکار عمومی و فعالان کسب‌وکارها

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: با توجه به ایرادات مهم مطرح شده از سوی مرکز پژوهش‌ها، حداقل انتظار افکار عمومی، کارشناسان، متخصصان و به ویژه فعالان صنف فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای مجازی این است که اعضای محترم کمیسیون ویژه طرح صیانت، پاسخی شفاف و منطبق با قانون برای این ابهامات داشته باشند و بدون در نظر گرفتن این نکات، کلیات طرح مذکور را تصویب نکنند.

تشدید مشکلات با اتخاذ تصمیم نادرست

هاشمی تصریح کرد: همه ما باور داریم که تنظیم مقررات برای فضای مجازی، یک امر مهم و کلیدی است اما اقدام غیر علمی و غیرکارشناسی که طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، حتی با قانون اساسی هم مغایرت دارد فقط منجر به تشدید مشکلات در این حوزه خواهد شد.

امیدوار به تغییر روند

وی در پایان ابراز امیدواری کرد کمیسیون ویژه طرح صیانت با در نظر گرفتن استنادهای قانونی مرکز پژوهش‌ها، روند بررسی طرح مذکور را تغییر داده و اجازه ندهد افکار عمومی و فعالان صنعت فاوا بیش از این نسبت به تصمیمات احتمالی آن‌ها مضطرب و نگران باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-02-07 11:12

افزودن دیدگاه جدید