کد مطلب: 

265801

استفاده صندوق نوآوری از همه ظرفیت‌ها برای شکل‌دهی نظام تامین مالی نوآوری

رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی گفت: تلاش ما استفاده از همه ظرفیت‌های تامین مالی برای شکل‌دهی نظام تامین مالی نوآوری در کشور است تا بخش‌های مالی کشور به دانش بنیان‌ها وصل شوند و این شرکت‌ها نیز خود را به حد استانداردی برسانند که بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.
همکاری مشترک

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی در جلسه مشترک صندوق نوآوری و بانک تجارت، با بیان اینکه صندوق نوآوری منحصرا در حوزه نوآوری فعالیت و به شرکت‌های دانش بنیان و فناور تسهیلات و خدمات ارائه می‌‌کند، اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی از همه ظرفیت‌های تامین مالی کشور به منظور شکل‌دهی نظام تامین مالی نوآوری استفاده می‌کند.

رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی ظرفیت‌های فراهم شده برای شرکت‌های دانش بنیان را شامل شبکه بانکی، بازار سرمایه، صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های پژوهش و فناوری اعلام کرد و افزود: حضور صندوق‌های پژوهش و فناوری در سراسر کشور بسیار موثر بوده که به نوعی بازوهای اجرایی صندوق نوآوری در استان ها محسوب می شوند.

وحدت در ادامه به تعاملات صندوق نوآوری با شبکه بانکی کشور اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته همکاری‌های خوبی بین صندوق نوآوری و بانک ها شکل گرفته است به طوریکه توانستیم اعتماد بانک‌ها را در اعطای تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان جلب کنیم تا بتوانیم کارهای بزرگتری را در اکوسیستم نوآوری کشور به سرانجام رسانیم.

 دکتر علی وحدت

وی در مورد تعاملات صندوق نوآوری با بانک تجارت نیز اظهار کرد: یک چهارم خدمات ترجیحی بانکی صندوق نوآوری برای اعطای تسهیلات و ضمانت‌نامه بانکی به شرکت‌های دانش بنیان از طریق بانک تجارت صورت گرفته است. بنابراین بانک تجارت در مورد اعطای تسهیلات در رتبه سوم و در صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان در رتبه اول قرار دارد.

رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی اضافه کرد: صندوق نوآوری در سال جاری به‌طور خاص در خصوص تبصره 16 قانون بودجه سال 1400 همکاری‌های خوبی با بانک تجارت داشته است و تسهیلات ترجیحی از اولین همکاری‌های ما با بانک تجارت بوده است. شرکت‌های دانش بنیان همچنین می‌توانند به سرعت از خدمات لیزینگ این بانک استفاده کنند.

به گفته وحدت تاکنون در صندوق نوآوری ضمانت‌نامه برگشتی از بانک‌ها نداشتیم و شرکت‌های دانش‌بنیان جزء خوش حساب‌ترین مشتریان بانک ها به شمار می روند.

وی در ادامه به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ماده 18 این قانون امکان سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌ها با صندوق نوآوری و شکوفایی را فراهم کرده است. البته پیش از تصویب این قانون، صندوق همکاری‌های خود را با بانک‌ها آغاز کرده بود اما تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، ظرفیت خوبی را برای بانک‌ها مهیا کرده است که می‌توانیم تعاملات موثرتری را با بانک‌ها داشته باشیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: سابقه همکاری صندوق با شبکه بانکی کشور نشان داده که صندوق نوآوری شریک قابل اطمینانی برای بانک‌ها است و سیستم بانکی به راحتی می‌تواند وارد مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌های حوزه نوآوری با صندوق شود.

وحدت در ادامه از تقویت منابع مالی صندوق نوآوری در سال آینده خبر داد و گفت: تاکنون در حوزه واردات ماشین‌آلات به کشور تعرفه‌ای وجود نداشت اما مجلس در بودجه سال آینده دولت را موظف کرده است تا این تعرفه را تعریف کند که برآورد ما چیزی در حدود 25 تا 30 هزار میلیارد تومان است. بنابراین پیش‌بینی ما این است که در سال آینده، جهش منابع مالی خواهیم داشت؛ البته این مسئله بدین معنی نیست که برای اهرمی کردن منابع خود سراغ بانک‌ها نرویم.

وی همچنین بر تکمیل زنجیره تامین مالی به کمک بانک‌ها و تشکیل کارگروه مشترک بین حوزه سرمایه‌گذاری بانک و سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری به منظور تامین مالی پروژه‌های فناورانه تاکید کرد.

استقبال بانک تجارت از سرمایه‌گذاری مشترک با صندوق نوآوری در طرح‌های دانش بنیان

در ادامه این نشست نیز ‌هادی اخلاقی مدیر عامل بانک تجارت گفت: در ایام دهه فجر 110 پروژه مورد حمایت بانک تجارت از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر عامل بانک تجارت افزود: بانک تجارت در تعامل با صندوق نوآوری به دستاوردهای ارزشمندی رسیده است که باید با شتاب بیشتری بازتاب پیدا کند.

اخلاقی، تامین سرمایه در حوزه نوآوری را از جمله نیازهای ضروری کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه مجلس هم برای سال آینده مجوزی را به بانک‌ها مبنی بر سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های دانش بنیان داده است، ضمن استقبال از این اتفاق این آمادگی وجود دارد تا به عنوان شریکی که با بازار سرمایه ارتباط تنگاتنگ دارد، از منظر کارشناسی و تخصصی با صندوق‌ نوآوری و شکوفایی ارتباط داشته باشیم.

هادی اخلاقی

وی در مورد شیوه‌های تامین مالی طرح دانش بنیان در کشور، بیان کرد: در این زمینه تامین مالی به شیوه‌های متداول جوابگو نخواهد بود چرا که این حوزه با ابزارهای نوینی که در بازار سرمایه شکل گرفته است، می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. 

مدیر عامل بانک تجارت ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت‌های قابل توجهی برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان در کشور ایجاد شده است و دیگر بازار پول نمی‌تواند از این شرکت‌ها حمایت کند، چرا که بازار پول با محدودیت مواجه است. امروز بازار سرمایه می‌تواند جذابیت بیشتری برای پروژه‌هایی که بیش از 50 درصد سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته است، ایجاد کند. 
اخلاقی در مورد سرمایه‌گذاری مشترک صندوق نوآوری با بانک تجارت در طرح‌های فناورانه گفت: امکان این کار مشترک را با همراهی کارشناسان خبره جهت پاسخگویی سریع و تسریع در انجام امور فراهم آورده‌ایم.

ماموریت هیات عامل سوم صندوق نوآوری در تکمیل نظام مالی نوآوری

در ادامه این نشست نیز روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد تسهیلات اعطایی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان طی سه سال اخیر، بیان کرد: از آذر ماه 97 تاکنون، بیش از 12 هزار میلیارد تومان قرارداد تسهیلات با شرکت‌های دانش بنیان منعقد شده است. همچنین با انعقاد 1118 میلیارد تومان قرارداد تسهیلات به 31 صندوق پژوهش و فناوری، زمینه فعالیت گسترده این صندوق‌ها در سراسر کشور فراهم شد.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: در همکاری با نظام بانکی، ظرفیت پرداخت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها تا سه برابر منابع اهرم شده فراهم و 2863 فقره تسهیلات به مبلغ 7729 میلیارد تومان از طریق بانک ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده است.

ذوالفقاری در ادامه درباره صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان نیز اظهار کرد: با فعال شدن این ظرفیت و اعطای 6494 میلیارد تومان ضمانت‌نامه از آذر ماه 97 تاکنون، شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند حدود 31 هزار میلیارد تومان قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان دولتی منعقد کنند.

وی افزود: فرایندهای کاری مربوطه بازنگری شده و میانگین زمان صدور ضمانت‌نامه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

 روح‌الله ذوالفقاری

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه سخنان خود ماموریت هیات عامل سوم صندوق نوآوری را در تکمیل نظام مالی نوآوری اعلام کرد و گفت: صندوق نوآوری پیشران توسعه اقتصاد دانش بنیان از طریق شکل‌دهی، حمایت و تکمیل نظام تامین مالی نوآوری است. خدمات اعطایی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان شامل سرمایه‌گذاری، توانمندسازی، ضمانت‌نامه و تسهیلات است.

ذوالفقاری تعاملات صندوق نوآوری با شبکه بانکی را شامل اولویت‌دهی و متناسب‌سازی ساختارها و مقررات بانکی با اقتصاد دانش بنیان، چابک‌سازی و تسریع فرایندهای ارائه خدمت، اهرمی‌سازی و بهبود بهره‌وری منابع، متنوع‌سازی مجاری ارائه خدمت و پوشش گسترده در سراسر کشور و ارتقای استانداردهای مالی شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد.

وی در مورد عملکرد بانک تجارت در ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: از ابتدای تفاهم‌نامه بین صندوق نوآوری و بانک تجارت در سال 98 تاکنون در حوزه تسهیلات تعداد 210 پرونده به مبلغ 87713 میلیارد ریال(معادل 18 درصد از کل تسهیلات پرداختی) پرداخت شده است و در این مدت تعداد 1252 پرونده به مبلغ 10636 میلیارد ریال (معادل 56 درصد از کل ضمانت نامه‌های صادره) صادر شده و نسبت پرداخت به معرفی تعدادی در بخش صدور ضمانت‌نامه، 84 درصد است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی به تقویت جایگاه ساختاری موضوعات مرتبط با نوآوری و دانش بنیان در ساختار بانک اشاره کرد و افزود: تقویت این جایگاه به کاهش زمان عملیات، تقویت جایگاه دفاتر حمایت از نوآوری و بهبود تجربه مشتری و افزایش ضریب موفقیت درخواست‌ها و همچنین در ارائه خدمات روزآمد و جدید در حوزه سرمایه‌گذاری، ارائه تسهیلات جدید و توسعه ساختارهای تسهیلگر توسعه بازار کمک می‌‌کند.

در قانون جهش تولید دانش بنیان بر گسترش صندوق‌های جسورانه تاکید شده است

در ادامه این نشست نیز دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس گفت: تصویب این قانون ظرفیتی برای بانک‌ها مهیا کرد که می توانیم در چهار محور تعاملات موثری با بانک‌ها داشته باشیم.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی به محور اول جهت تعاملات صندوق نوآوری با بانک‌ها اشاره کرد و افزود: در مورد شرکت سهامی عام پروژه، سازمان بورس این امکان را فراهم کرده تا اگر پروژه‌ای نیمه‌کاره باقی مانده و پیشرفت فیزیکی آن 50 درصد باشد، امکان تامین مالی از بستر بازار سرمایه برای آن پروژه وجود داشته باشد که ما در این باره پذیره‌نویسی پروژه‌ای را که 50 درصد پیشرفت داشته است را آغاز کردیم چرا که در این حوزه می‌توانیم به‌طور مشترک حدود 15 درصد منابع آن را تامین کنیم و مابقی را از بستر بازار تامین مالی فراهم آوریم تا پروژه اجرایی شود.

ناظمی محور دوم تعاملات صندوق نوآوری با بانک‌ها را تاسسیس شرکت سرمایه‌گذاری نوآوری مشترک اعلام کرد و گفت: ابعاد این شرکت هنوز بزرگ نیست اما اگر شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ نوآوری را تاسیس کنیم، به طور مجدد پروژه‌های دانش بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها وارد میدان می‌شوند.

دکتر علی ناظمی

وی به محور سوم در مورد تعاملات صندوق نوآوری با بانک‌ها اشاره کرد و افزود: ما تاکنون 10 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه تشکیل داده‌ایم که از این صندوق‌ها که در گذشته فعال نبودند، حمایت می‌شود. قانون جهش تولید دانش بنیان به طور صریح به این مورد اشاره کرده که به تاسیس این صندوق‌ها به عنوان طرفیت‌های نوآوری بپردازیم، چرا که این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری را در بازار فراهم می‌کنند و پول به طور حداکثری نیز اهرم می‌شود و  قطعا حضور بانک به حوزه نوآوری همچون حوزه‌هایی ماننند فین‌تک کمک خواهد کرد.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه محور چهارم تعاملات صندوق نوآوری با بانک‌ها را شامل تامین سرمایه‌ای دانست که بتواند از الگوهای نوین سرمایه شرکتی استفاده کند و افزود: این مورد تاکنون در حوزه نوآوری کشور وجود نداشته است. پیشتر شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها به یک سقفی برخورد می‌کردند که دیگر نمی‌توانستند بیشتر از آن رشد کنند اما امیدواریم با این روش به رشد بیشتر آنها کمک کنیم.

امضای الحاقیه شماره دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق نوآوری با بانک تجارت

گفتنی است، در حاشیه جلسه مشترک صندوق نوآوری و بانک تجارت، الحاقیه شماره دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق نوآوری با بانک تجارت در سال 98 در زمینه اعطای تسهیلات لیزینگ(فروش اقساطی) و صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان معرفی شده از سوی صندوق به همراه ضوابط و دستورالعمل‌های داخلی بانک ضمن رعایت بهداشت اعتباری امضاء شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-02-01 11:33

افزودن دیدگاه جدید