کد مطلب: 

265562

ضریب نفوذ صندوق نوآوری در استان‌ها به 70 درصد رسیده است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در قانون جهش تولید دانش بنیان به توسعه ظرفیت‌های صندوق نوآوری اشاره شده که در توسعه و تقویت اکوسیستم فناوری کشور حائز اهمیت است.
دکتر علی وحدت

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت در نشست بانوان مدیرعامل شرکت‌های دانش بنیان با رئیس مجلس شورای اسلامی که در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، نقش‌ زنان در اکوسیستم فناوری کشور را نقش محوری عنوان کرد و گفت: قابلیت‌های زنان در حوزه دانش بنیان مشهود است و این بخش از جامعه، نقشی اساسی در این اکوسیستم ایفا کرده است.

وی در مورد قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: بنده نه عنوان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی که وظیفه تامین مالی اکوسیستم فناوری کشور را برعهده دارد بلکه به عنوان یک شهروند بابت تصویب این طرح از کمیسیون آموزش و تحقیقات و نیز دکتر دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس تشکر می‌کنم. نسخه نهایی مصوب این قانون با نسخه اولیه آن که پیشتر به دست ما رسیده بود، قابل مقایسه نیست و در طرح جدید که به تصویب رسید بسیاری از آرزوهایی که برای ارتقای حوزه دانش بنیان داشتیم لحاظ شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اهمیت داخلی سازی در صنایع مختلف کشور، گفت: ماشین‌سازی پایه حوزه صنعت است و با تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان به طور قطع شاهد تحولی جدی در این حوزه خواهیم بود.

وحدت در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر ضرورت پرهیز دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در سرمایه‌گذاری برای تولید داخل محصولات به خصوص در حوزه دانش بنیان گفت: بهتر است این سازمان‌ها در قالب هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق نوآوری به توسعه تولید داخل کمک کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری، محدودیت ندارد، بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان مهمترین نهاد تامین مالی اکوسیستم نوآوری، بر اساس قانون مصوب مجلس در کنار نهاد سیاستگذاری قرار گرفته است، لذا تامین مالی نوآوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با تاکید بر اینکه تامین مالی حوزه نوآوری از طریق روش‌های عادی محقق نمی‌شود، گفت: صندوق نوآوری مهمترین نهاد تامین مالی نوآوری در ایران است که بودجه اولیه آن سه هزار میلیارد تومان بود و قرار بود سالانه نیم درصد از بودجه عمومی دولت به سرمایه صندوق اضافه شود، در حالی که تاکنون کل مبلغی که طی سال های گذشته در اختیار صندوق قرار گرفته، 2600 میلیارد تومان است. البته ما در این مدت بیش از 23 هزار میلیارد تومان خدمات مالی و تسهیلات با همکاری شبکه‌ای از بازیگران شامل بانک ها و دستگاه های اجرایی در اکوسیستم  فناوری و نوآوری کشور به شرکت‌های دانش بنیان اعطا کردیم.

صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان مهمترین نهاد تامین مالی اکوسیستم نوآوری، بر اساس قانون مصوب مجلس در کنار نهاد سیاستگذاری قرار گرفته است، لذا تامین مالی نوآوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وحدت در ادامه با بیان اینکه ضریب نفوذ خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در استان‌ها تا پیش از سال 97 حداکثر به 10 درصد می‌رسید، اما امروز این ضریب نفوذ با کمک و پیگیری نمایندگان مجلس به حدود 70 درصد رسیده است، اظهار کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان به توسعه ظرفیت‌های صندوق نوآوری اشاره شده که در توسعه و تقویت اکوسیستم فناوری کشور حائز اهمیت است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان از همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها خواست برای شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد دانش بنیان همکاری تنگاتنگی با شرکت‌های دانش بنیان و فناور داشته باشند و برای حمایت از آنها از محصولات این شرکت‌ها خریداری کنند و تصریح کرد: هفته گذشته ما رویداد «تبادل فناوری در حوزه صنعت بیمه» را با همکاری بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌گر برگزار کردیم. در این رویداد تاکید شد که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های شرکت دانش بنیان ضریب نفوذ بیمه در کشور که هم‌اکنون 2.5 درصد را به 7 درصد که در قانون نیز به آن اشاره شده، برسانیم.

گفتنی است در دیدار بانوان مدیرعامل شرکت‌های دانش بنیان با دکتر قالیباف، جمعی از معاونان صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس و عضو هیات امنای صندوق نوآوری، روسای کمیسیون‌های  آموزش، تحقیقات و فناوری و صنایع و معادن مجلس و اعضای فراکسیون زنان مجلس نیز حضور داشتند.

در حاشیه این دیدار نیز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایشگاه شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از برنامه های دومین جشنواره زنان کارآفرین دانش بنیان ایران(چیستا) افتتاح شد. در این نمایشگاه ۲۷ شرکت دانش‌بنیان به ارائه توانمندی‌ها و عرضه محصولات خود به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پرداختند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-01-24 11:48

افزودن دیدگاه جدید