کد مطلب: 

265420

صندوق نوآوری بر روش تامین مالی جمعی طرح‌های دانش‌بنیان متمرکز است

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در روش تامین مالی جمعی، صندوق نوآوری اصل پول مردم را بیمه می‌کند که در صورت موفقیت، کسب و کار از 50 درصد سود بهره‌مند و در صورت شکست کسب و کار نیز، پول مردم پرداخت می‌شود.
دکتر علی ناظمی

به گزارش سیتنا، دکتر علی ناظمی معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ‌در برنامه «چرخ» شبکه چهار سیما با موضوع تامین مالی جمعی طرح‌های دانش بنیان گفت: برای راه‌اندازی یک کسب و کار به متخصص و سرمایه موردنیاز جهت تامین مالی آن کسب و کار نیاز است که در این راستا در دنیا چهار مدل تامین مالی جمعی شامل خیریه مبتنی بر پاداش اعم از مادی و معنوی، بانک و مشارکت در پروژه وجود دارد. مدل مبتنی بر پاداش در حوزه‌های هنری و سینمایی رایج است و در مدل بانکی نیز افراد مبلغی را قرض گرفته و در زمان تعیین شده، بازپرداخت می‌کنند.

مزیت روش تامین مالی جمعی

وی در مورد مزیت روش تامین مالی جمعی اظهار کرد: مهمترین مزیت این روش این است که همزمان با تامین مالی، بازاریابی هم اتفاق می‌افتد؛ به طور مثال 80 هزار نفر در تامین مالی یک پروژه شرکت کرده و توانستند تا 20 میلیون دلار تامین مالی داشته باشند که کسب و کارها از این طریق فعالیت خود را آغاز می‌کنند. 

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد تاریخچه تامین مالی جمعی گفت: این پلتفرم عقبه محدودی دارد و حمایت دولت‌ها در قوانین ساختاریافته و نظارت‌های مشخص به سال‌های 2007 و 2008 به بعد برمی‌گردد و جهش اصلی آن نیز مربوط به 2012 است که قانونی در آمریکا برای حمایت از کارآفرینان تصویب و ابلاغ شد که در آن قانون، بر سامانه‌های تامین مالی مبتنی بر مشارکت تاکید شده است.

مهمترین مزیت این روش این است که همزمان با تامین مالی، بازاریابی هم اتفاق می‌افتد؛ به طور مثال 80 هزار نفر در تامین مالی یک پروژه شرکت کرده و توانستند تا 20 میلیون دلار تامین مالی داشته باشند که کسب و کارها از این طریق فعالیت خود را آغاز می‌کنند. 

ناظمی ‌دلیل ایجاد پلتفرم روش تامین مالی جمعی را عدم توانایی کسب و کارها در جلب اعتماد بانک‌ها و وثیقه برای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها اعلام کرد و افزود: یک کمپین تامین مالی برای موفقیت، نیاز دارد تا کارآفرین اعتماد مردم را جلب کند که بخشی از آن شامل سرمایه اجتماعی است. بخش منفی آن نیز این است که اگر کمپین‌های کارآفرین به‌طور مرتب با شکست مواجه شوند، آن کسب و کار این برچسب را به خود می‌گیرد که موفق نبوده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به میزان تامین مالی جمعی در دنیا اشاره کرد و گفت: در سال 2018 به میزان 400 میلیارد دلار تامین مالی در دنیا صورت گرفت، این در حالی است که رشد شرکت آمازون در سال 2008 نسبت به سال 1997 به میزان 4800 برابر می‌شود که از آن تاریخ تا امروز، این عدد 7200 برابر شده است. این رقم یعنی حوزه‌های دانش بنیان، نوآوری و اقتصاد دیجیتال با اعداد مرسومی‌ که در سرمایه‌گذاری سنتی داریم، قابل مقایسه نیست.

تاریخچه تامین مالی جمعی در ایران

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی تامین مالی جمعی را از انواع ابزارهای گذر از ابتدای عمر چرخه کسب و کارهای نوآورانه عنوان کرد و گفت: پلتفرم‌های تامین مالی جمعی از حدود سال 93 در کشور در قالب خیریه و مبتنی بر پاداش ایجاد شد که چنادان نظام‌مند نبود تا اینکه در سال 97 سازمان بورس مصوب می‌کند تا با کمک وزارت ارتباطات و معاونت علمی ‌و فناوری، طی دستورالعملی به برخی پلتفرم‌ها مجوز ارائه شود که در نهایت در بهمن 99 ، چهار پلتفرم مجوز رسمی ‌دریافت و تامین مالی جمعی را بر روی وب سایت خود جهت انجام سرمایه‌گذاری طراحی می‌کنند.

ناظمی ‌موفقیت کمپین‌های تامین مالی جمعی در جهان را حدود 80 درصد و نرخ موفقیت آن در ترکیه را حدود 25 درصد اعلام کرد و گفت: میزان موفقیت کمپین‌های تامین مالی کشور از بهمن 99 تا امروز، 90 درصد بوده است و در حال حاضر از هفت پلتفرم تامین مالی برخورداریم که مجوز دریافت کردند.

وی در مورد بستر تامین مالی جمعی در کشور که در قالب برگزاری مسابقه تلویزیونی «کارویا» فراهم شده است، بیان کرد: دلیل تهیه این برنامه، فرهنگ‌سازی تامین مالی جمعی با مشارکت مردم بوده تا کسب و کارها نیز از این طریق تامین مالی شوند. در این روش، صندوق نوآوری اصل پول مردم را بیمه می‌کند که در صورت موفقیت، کسب و کار از 50 درصد سود بهره‌مند و در صورت شکست کسب و کار نیز، پول مردم پرداخت می‌شود.

میزان موفقیت کمپین‌های تامین مالی کشور از بهمن 99 تا امروز، 90 درصد بوده است و در حال حاضر از هفت پلتفرم تامین مالی برخورداریم که مجوز دریافت کردند.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد افق روش تامین مالی جمعی در کشور نیز اظهار کرد: ما در کشور نیاز به تسهیل فرایند کسب و داریم چرا که کسب و کارهای ما در تامین مالی، بسیار بانک‌محور هستند و بانک هم به‌واسطه مدیریت ریسک، کسب و کارها را با مشکلاتی مواجه می‌کنند.

ناظمی در پایان ضمن اشاره به توسعه روش تامین مالی جمعی در کشور با توجه به پتاسیل‌های موجود از نظر کارآفرینی اظهار امیدواری کرد که جوانان خلاق بتوانند از این طریق ایده‌های خود را بازگو و سرمایه موردنظر خود را تامین کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-01-19 10:12

افزودن دیدگاه جدید