کد مطلب: 

265416

ضرورت حضور بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌ برای پیشرفت در حوزه فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: اعتقاد من این است که راه پیشرفت در حوزه فضایی کشور حضور بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ است چراکه حضور نخبگان ایرانی در حوزه فضایی کشور انگیزه‌بخش است و کمک می‌کند تا این مسیر پیچیده با سرعت بیشتری طی شود.
حسن سالاریه

به گزارش سیتنا، حسن سالاریه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، در رویداد ایده‌های فضاپایه از مجموعه رویدادهای «ستکس» با بیان اینکه حوزه فضایی کشور، هایتک بوده و از تکنولوژی بالایی برخوردار است، اظهار کرد: در سازمان فضایی ایران برنامه‌ریزی راهبردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا نیازهای کشور را در سال‌های آتی رصد و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی از آمادگی سازمان فضایی کشور برای رفع نیازهای بخش فناوری کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فضایی خبر داد و گفت: ما وظیفه داریم تا کمک کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان این دوران سخت را با موفقیت سپری کنند چراکه در حوزه‌های دانش‌بنیان، هر چه مسائل هایتک باشد، این بخش با سختی و پیچیدگی مواجه می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اعتقاد من این است که راه پیشرفت در حوزه فضایی کشور حضور بخش خصوصی و شرکت‌های بنیان است چراکه حضور نخبگان ایرانی در حوزه فضایی کشور انگیزه‌بخش است و کمک می‌کند تا این مسیر پیچیده با سرعت بیشتری طی شود.

سالاریه گفت: اگر طی ۱۵ سال گذشته به سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی کشور توجه و به بخش خصوصی ورود پیدا می‌کردیم، شاهد عملکرد بهتری در حوزه فضایی کشور می‌بودیم، ما تلاش می‌کنیم تا طی چهار سال آینده نگاه ویژه‌ای به ورود به بخش خصوصی در توسعه مسائل فنی و تکنولوژی داشته باشیم، چراکه اگر بخش دولتی در آن بازه زمانی بتواند برای توسعه اقتصاد و نگهداشت نیروی نخبه خود در کشور کمک کند، این مهم می‌تواند به‌عنوان یکی از برگه برنده‌های کشور در این بخش باشد.

هم سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری با ۱۵ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در رویداد ایده‌های فضاپایه از مجموعه رویدادهای «ستکس»، در مورد حمایت‌های صندوق نوآوری از توسعه کسب‌وکارهای استارت‌آپی در کشور گفت: ساده‌ترین راه در این مسیر این بود که صندوق نوآوری مانند سرمایه‌گذار بخش خصوصی، روی طرح‌های استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کند، اما مشکلی که در این سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود این است که ژن دولتی در نهاد استارت‌آپ‌ها کاشته و دولت بزرگ و بزرگ‌تر شده و همچنین تعادل بازار به هم می‌ریخت، درعین‌حال صندوق نوآوری رقیب بخش خصوصی می‌شد، نه پشتیبان آن؛ لذا به سمت هم سرمایه‌گذاری با عاملان خود نظیر صندوق‌های پژوهش و فناوری رفتیم.

سیاوش ملکی‌فر، مختصات هم سرمایه‌گذاری را شامل شراکت صندوق نوآوری در سود و زیان طرح‌های استارت‌آپی، عدم‌مداخله صندوق در کنترل استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاری صندوق تا چهار برابر آورده سایر شرکا، مدیریت و نظارت اجرایی با عامل اعلام کرد و افزود: اینکه هم سرمایه‌گذاری، وام نیست و وثیقه ندارد، از دیگر ویژگی‌های این شکل از سرمایه‌گذاری است.

معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: ما در چرخه عمر استارت‌آپ‌ها از منظر تأمین مالی، با بازیگرانی همچون صندوق‌های جسورانه، صندوق‌های پژوهش و فناوری و شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان هم سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری تاکنون در ۵۹ طرح استارت‌آپی هم سرمایه‌گذاری کرده است، اظهار کرد: این تعداد سرمایه‌گذاری در مشارکت با ۳۳ عامل محقق شده و تعداد کل عاملان هم سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری نیز ۴۶ عامل است؛ همچنین آورده غیر نقدی (دانش فنی) کارآفرین نیز لحاظ می‌شود.

ما در چرخه عمر استارت‌آپ‌ها از منظر تأمین مالی، با بازیگرانی همچون صندوق‌های جسورانه، صندوق‌های پژوهش و فناوری و شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

ملکی فر در مورد تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی نیز بیان کرد: تا پیش از ورود صندوق نوآوری و شکوفایی، تنها ۱۰ صندوق با مجموع سرمایه ۳۷۵ میلیارد تومان وجود داشت اما در دوره جدید فعالیت این صندوق (از آذر سال ۱۳۹۷ تاکنون) صندوق نوآوری در تأسیس ۱۰ صندوق جسورانه بورسی با اندازه اسمی ۱۴۸۵۰ میلیارد ریال مشارکت کرده است.در حال حاضر ۱۷ صندوق جسورانه بورسی و خصوصی نیز در کشور در حال پذیره‌نویسی هستند، یا پذیره‌نویسی آن‌ها به پایان رسیده است که مجموع سرمایه آن‌ها تا پایان امسال به ۲۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی، مشارکت در صندوق‌های جسورانه بورسی را در حوزه‌های مختلف زیست‌فناوری، انرژی‌های نو، تجارت الکترونیک، پلتفرم‌های خدماتی، فناوری اطلاعات و معاملات الگوریتمی، صنایع خلاق و محتوا، کشاورزی، فین‌تک و زنجیره بلوکی و فناوری‌های آینده اعلام کرد.

ملکی‌فر در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر از حدود ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری برخورداریم که سرمایه اولیه آن‌ها یک هزار میلیارد تومان است، افزود: در کشور همچنین از ۱۲۰ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف سلامت، بایوتکنولوژی، کشاورزی، هوا فضایی و... برخورداریم که صندوق نوآوری هم‌اکنون با ۱۵ شتاب‌دهنده هم سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی همچنین از جذب سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی صندوق‌های جسورانه سرو، پیشگام، حرکت اول، نوآفرین و کران کپیتال و جذب سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی صندوق‌های جسورانه پیشگام، تدبیر ایران، عطااستیل و کران کپیتال خبر داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-01-19 09:40

افزودن دیدگاه جدید