کد مطلب: 

265394

توجه ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری بر صادرات محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: دستاورد توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری، 120هزار میلیارد ریال فروش شرکت‌های نانو است.
سورنا ستاری

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در نمایشگاه دستاوردها و محصولات منتخب نانوفناوری که در محل دائمی نمایشگاه محصولات صادراتی ایران‌ساخت برپا شده است، گفت: اتفاقات بسیار خوب و گسترده ای در حوزه نانوفناوری افتاده است و از هشت سال گذشته، بر توسعه فناوری و بازار محصولات ایران‌ساخت نانو تمرکز داشته ایم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به توجه ویژه بر بازارسازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت گفت: از سال‌های پیش، ستاد توسعه فناوری نانو بر توسعه علمی و تولید مقالات توجه جدی داشت و در سال‌های اخیر هم توسعه بازار و صادرات محصولات دانش بنیان ایران ساخت این حوزه را مورد توجه قرار داده است به طوری که امروز فروش شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز 120هزار میلیارد ریال فراتر رفته است.

افزایش نفوذ نانوفناوری در زندگی مردم

ستاری، ورود نانوفناوری به متن زندگی جامعه و لمس قابلیت‌های ارزشمند این فناوری در حل مشکلات را نتیجه توجه به این حوزه فناورانه دانست و افزود: شاید تا سال‌های پیش نانوفناوری به این اندازه وارد زندگی مردم نشده بود اما امروز اثر این فناوری را در حوزه‌های مختلف مشاهده و لمس می‌کنیم. در حوزه آب، محیط زیست، ساختمان و بسیاری از دیگر حوزه ها، می‌بینیم که نانوفناوری تا چه اندازه می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، کیفیت زندگی را افزایش دهد. در حوزه‌های ساختمان، پزشکی، نفت، گاز و پتروشیمی؛ نانوفناوری به شدت در حال افزایش گستره نفوذ خود است. همین حرکت، باعث افزایش دامنه‌های کاربرد فناوری و توسعه علمی می‌شود.

وی با اشاره به بهبود سطح و جایگاه کشور در تولید مقالات حوزه فناوری نانو عنوان کرد: امروز جایگاه ایران هم در بخش کمیت و هم در بخش کیفیت مقالات و تولید علم نانوفناوری، رتبه بسیار بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ورود شرکت‌ها به توسعه فناوری نانو را گامی برای ورود به بازارهای بین‌المللی دانست و ابراز کرد: از تمامی صنایع، شرکت‌ها، مسئولان و علاقمندان دعوت می‌کنم تا از این دستاوردها دیدن کنند و از این حوزه حمایت کنند تا توسعه صنعتی نانوفناوری محقق شود.

دستاورد نانویی در حوزه آب بدون مشابه خارجی

ستاری آب شیرین‌کن‌های خورشیدی ایران‌ساخت را یکی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان در حوزه آب به کمک نانوفناوری دانست و گفت: این محصول با فناوری در حال توسعه است که در دنیا مشابه این فناوری را نداریم. توسعه فناوری در حوزه آب و شیوه‌های استحصال منابع جدید و بازچرخانی منابع آب یکی از اولویت‌های جدی است که با کمک فناوران نانو موفق شدیم در این حوزه دستاوردهای ارزنده‌ای داشته باشیم.

گذر از چالش تحریم و حضور در بازارهای بین المللی

در بخش دیگری از این برنامه، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حمایت این معاونت از توسعه محصولات ایران‌ساخت نانو گفت: این حمایت ها در راستای توسعه دانش و فناوری نانو، ایجاد محصولات جدید و نوآورانه و مهم‌تر از همه رسوخ نانوفناوری در صنعت، برای حل مشکلات موجود و چالش‌های صنعتی صورت گرفته است.

سرکار با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان نانوفناوری محصولاتی تولید کرده اند که ضمن رفع چالش تحریم‌ها، رقابت‌پذیری محصولات ایران‌ساخت را در بازارهای جهانی ارتقا می‌دهد، افزود: بسیاری از محصولات نانویی تولید شده توسط این شرکت‌ها، ناظر به یکی از چالش‌های اساسی صنعت و جامعه است که با ورود به بازار، ضمن حل مشکلات موجود راه خود را به سوی بازارهای بین‌المللی ادامه خواهند داد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به ورود این محصولات به بازار کشورهای مختلف گفت: تعدادی از این محصولات پیش از این که در بازارهای داخلی عرضه شوند، به کشورهایی چون فیلیپین و چین صادر شده‌اند و هفته گذشته سه نمونه از آب شیرین‌کن ایران‌ساخت به فیلیپین عرضه شده است. این محصولات می توانند در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و کشورهایی که دارای محدودیت منابع انرژی هستند، ارائه شود و ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

سرکار با تاکید بر حمایت همه بخش‌ها از توسعه فناوری و محصولات ایران‌ساخت نانوفناور گفت: با حمایت از این حوزه فناوری، اقتصاد مقاومتی که به فرموده مقام معظم رهبری توسعه بخش آن اقتصاد دانش‌بنیان است به خوبی محقق خواهد شد.

معرفی 55 محصول ایران‌ساخت نانویی

در نمایشگاه دستاوردها و محصولات منتخب نانوفناوری، 55 دستاورد ایران‌ساخت نانوفناوری با هدف تامین نیازهای صنعت، افزایش کیفیت زندگی جامعه، ایجاد اشتغال، خلق ارزش افزوده با ورود به بازارهای داخلی و بین‌المللی رونمایی شد.

بیش از ۴۵۰ شرکت دانش بنیان و صنعتی توانسته اند بیش از 850 نوع محصول را تولید و به بازار عرضه کنند و در کنار آن به بیش از ۴۰ کشور جهان صادرات داشته باشند که بخشی از برترین دستاوردها در این نمایشگاه عرضه شده است.

این نمایشگاه با هدف تحقق گسترش کاربرد فناوری نانو از 27 تا 29 دی ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه محصولات صادراتی ایران واقع در محل نمایشگاه بین المللی تهران برقرار است تا مسئولان و صاحبان صنایع با ظرفیت‌های این حوزه بیش‌تر آشنا شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-01-18 11:44

افزودن دیدگاه جدید