کد مطلب: 

265076

آشنایی با عوامل موثر در پذیرش درخواست کسب‌وکارهای فناورانه

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: کسب و کارها در هر مرحله از چرخه عمر خود، نیازها و شرایط متفاوتی دارند و نمی‌‌توان یک ابزار را برای تامین مالی همه مراحل کسب و کار توصیه کرد.
علی ناظمی

به گزارش سیتنا، دکتر علی ناظمی‌ در هفتمین «کافه گفتگو» با موضوع «فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی» با بیان اینکه شرکت‌های نوپا منابع متنوعی برای تامین مالی در مقابل خود دارند، افزود: ابزارهای تامین مالی استارت‌آپ‌ها را می‌توان به سه دسته تامین مالی بدهی، تامین مالی سرمایه و ابزارهای ترکیبی دسته‌بندی کرد، چرا که امروزه به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، استفاده از ابزارهای ترکیبی برای تامین مالی استارت‌آپ‌ها رواج پیدا کرده است، به طوری که سرمایه در قالب بدهی قابل تبدیل به سهام وارد شرکت می‌‌شود.

وی در مورد چرخه عمر کسب و کارها اظهار کرد: کسب و کارها در هر مرحله از چرخه عمر خود، نیازها و شرایط متفاوتی دارند و نمی‌توان یک ابزار را برای تامین مالی همه مراحل کسب و کار توصیه کرد.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، تامین مالی کسب و کارهای نوآورانه را شامل «تامین مالی بذری» و «تامین مالی اولیه» عنوان کرد و گفت: در «تامین مالی بذری»، سرمایه موردنیاز برای تبدیل راهکار حل مسئله به یک ایده کسب و کار و در «تامین مالی اولیه» سرمایه برای تبدیل ایده کسب و کار به یک کسب و کار واقعی، موردنیاز است.

ناظمی ‌ادامه داد: منظور از ایده کسب و کار این است که راهکار نوآورانه، محصول فناورانه یا محصول نوآورانه طرح شده برای حل مسئله اصلی پیش‌رو، قابل تبدیل شدن به کسب و کار باشد، به طوری که راهکار شدنی باشد، به اندازه کافی مشتری داشته باشد و دارای توجیه اقتصادی باشد.

وی گفت: یک ایده نیاز به گرنت، دوستان و خانواده، سرمایه‌گذاران و شتابدهنده، سرمایه‌گذار خطرپذیر، سرمایه‌گذار استراتژیک، وام بانکی، عرضه اولیه، افزایش سرمایه، خریدار استراتژیک و بازخرید مدیریتی دارد.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان اینکه روش‌های عرضه اولیه توکن و تامین مالی جمعی، ممکن است با توجه به مدل کسب و کار شرکت، اولین اولویت تامین مالی شرکت باشد، تصریح کرد: البته استفاده از این روش‌ها به تخصص و توانایی بالایی نیاز دارد.

مهمترین مزیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر«پول هوشمند» است

ناظمی‌ در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خطرپذیر، علاوه بر منابع و پول، می‌توانند به خلق ارزش در کسب و کار کمک کنند، یادآور شد: پول هوشمند بدین معنی است که سرمایه‌گذار علاوه بر منابع، تجربه مدیریتی و شبکه ارتباطی خود را نیز با کسب و کار به اشتراک می‌‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: فقط در سه ماهه سوم سال 2021 بالغ بر 7/171 میلیارد دلار در 682/8 کسب و کار جدید سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام شده است.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار را مهمترین عامل شکست کسب و کارهای نوپا اعلام کرد و گفت: 90 درصد کسب و کارها شکست می‌خورند، 75 درصد از کسب و کارهایی که توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر حمایت شده‌‌اند، شکست می‌خورند، فقط 40 درصد از کسب و کارهای نو از مرحله ضرر عملیاتی خارج می‌شوند، 50 درصد از کسب و کارهای جدید نیز طی 5 سال اول تعطیل می‌شوند و فقط 33 درصد از کسب و کارها به سال دهم می‌رسند.

بیشترین شکست کسب و کارها در صنعت فناوری اطلاعات است

وی خاطرنشان کرد: 1119 استارت‌آپ آمریکایی طی سال‌های 2008 تا 2018 موفق به دریافت سرمایه بذری شده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به تشریح فرایند شناسایی سرمایه‌گذار مناسب پرداخت و گفت: این فرایند شامل تماس با سرمایه‌گذار مناسب، شناسایی سرمایه‌گذاران مرتبط و تهیه لیستی از سرمایه‌گذاران بالقوه است که در تماس با سرمایه‌گذار مناسب به دنبال تهیه خلاصه مدیریتی ایده و طرح هستیم.

ناظمی‌ شناسایی سرمایه‌گذاران مرتبط را شامل نام و اعتبار سرمایه‌گذاران خطرپذیر، مرحله رشد شرکت، صنعت مدنظر سرمایه‌گذاران خطرپذیر، میزان منابع موردنیاز و محل فعالیت سرمایه‌گذار خطرپذیر عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران بالقوه نیز شامل صندوق‌های جسورانه، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی و پذیره‌نویسی عمومی ‌است.

وی با اشاره به اینکه فرایند سرمایه‌گذاری ممکن است تا بیش از 6 ماه به طول انجامد، بیان کرد: این مراحل شامل مذاکرات نهایی، بررسی دقیق، بررسی اولیه و مرحله تماس اولیه است.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: اولین ارائه و معرفی اولیه طرح فناورانه، نقشی کلیدی در پذیرش درخواست  یا ردنشدن آن دارند.

ناظمی ‌در ادامه به نکات مهمی در جلسات مشترک استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذار اشاره کرد و گفت: در این جلسات شرکت‌ها باید پیشرفت خود را با اعداد و با تسلط تشریح کنند و به موارد آشنایی سرمایه‌گذار با نکات خلاقانه کسب و کار، شناسایی سایر سرمایه‌گذاری‌های موفق، درخواست پول و ارائه تحلیلی به صورت جزء به کل توجه کنند و مطمئن شوند که همه شنونده‌ها متوجه منظورشان می‌شوند.

وی در مورد منابع زیست‌بوم فناوری و نوآوری اظهار کرد: زیست‌بوم سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران بسیار متنوع و پویا است. جدیدترین ابزار در حال توسعه آن، صندوق‌های جسورانه بورسی هستند که بیش از 2000 میلیارد تومان منابع برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های فناور در دسترس دارند. امروزه دیگر زیست‌بوم نوآوری با کمبود منابع مواجه نیست.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: بیش از 100 شتابدهنده، 14 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه، 40 شرکت وی‌سی و 6 تامین مالی جمعی در کشور وجود دارد.

ناظمی ‌با بیان اینکه در حال حاضر در کشور بیش از 60 صندوق پژوهش و فناوری فعال هستند و از این تعداد 40 صندوق، عامل صندوق نوآوری و شکوفایی هستند، تصریح کرد: امروز تقریبا همه دانشگاه‌های تهران از صندوق پژوهش و فناوری برخوردارند.

وی به برگزاری رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» و «پیوند» از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» به منظور اتصال کارآفرینان با سرمایه‌گذاران و رویداد «پیوند» به منظور بهم‌رسانی دارنده ایده با شتابدهنده‌ها در محل صندوق نوآوری برگزار می‌شود که تاکنون 37 رویداد «‌دوشنبه‌های استارت‌آپی» و 7 رویداد «پیوند» در حوزه‌های مختلف فناوری برگزار شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-01-08 10:08

افزودن دیدگاه جدید