کد مطلب: 

264957

زارع‌پور: حکمرانی امروز، حکمرانی پلتفرمی است؛ باید دولت در این حوزه ورود کند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: حمکرانی بدون توجه به الزامات فضای مجازی حوزه فناوری اطلاعات میسر نیست و مواجهه فعال با این ابزار الزامی است؛ به تعبیری امروزه حکمرانی، حکمرانی پلتفرمی است، بنابراین دولت باید ورود داشته باشد.
فناوری‌های نوین

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی ساترا، هشتمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر روز یکشنبه 12 دی در سالن جلسات حوزه ریاست صدا و سیما برگزار شد.

دکتر پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حجت‌السلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر سیدمحمدصادق امامیان رئیس ساترا، احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، رضا تقی‌پور رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، جواد بابایی معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور، وحید جلیلی قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی، محمدرضا بهمنی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از حاضران این جلسه بودند.

در این جلسه که برای اولین بار با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت وزیر ارشاد برگزار شد ابتدا گزارشی از اهداف و اقدامات ساترا ارائه شد سپس با درخواست ریاست سازمان صدا و سیما، اعضا درخصوص اولویت‌ها و دغدغه‌های فعالیت ساترا و جلسات کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، به بیان نظرات خود پرداختند.

ایجاد ظرفیت نهادی/ رشد استانداردها بعد از ورود ساترا

رئیس ساترا در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اخیر ساترا گفت: ایجاد ظرفیت نهادی و تثبیت قلمرو حکمرانی رسانه‌های نوین کشور، یکی از مهمترین اهداف شکل‌گیری ساتراست.

وی افزود: در راستای این هدف هشت گام مهم بر داشته‌ایم؛ تعیین قلمرو، نظام مجوزهای عمومی، نظام مقررات‌گذاری، ابزار های حقوقی و قضایی و نشان‌سازی از جمله این گام‌هاست.

امامیان در ادامه جلسه اقدامات دیگری از ساترا را بیان کرد و گفت: برای اولین بار هفت پلتفرم کاربرمحور صوت و تصویر فراگیر را رده‌بندی کردیم که اگرچه یک اقدام اولیه است اما نمایی از وضعیت بازار صوت و تصویر فراگیر را به ما نشان می‌دهد. در گزارش دیگری که از رسانه‌های نمایشی محتوای حرفه‌ای منتشر کردیم مشخص شد که بیش از 50 درصد از استفاده مردم به سریال‌های ایرانی اختصاص داشته است که این نشان از اهمیت محتوای ایرانی روی پلتفرم‌ها دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در خصوص ارزیابی فعالیت محتوایی ساترا تاکید کرد: با همکاری یک تیم تخصصی خارج از سازمان و با در نظر گرفتن شاخص‌های 17 گانه محتوایی، وضعیت محتوای سریال‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم که نشان از رشد استانداردها بعد از ورود ساترا به حوزه پروانه انتشار محتوا بوده است؛ البته قبول داریم که تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی در پایان خبر از همکاری‌ با سایر کشورها را داد و تاکید کرد: در راستای همکاری‌های بین‌المللی، تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشورهایی مانند چین به امضا رسیده است که اگر ساماندهی شوند نتایج مطلوبی دربر خواهند داشت.

فعالیت رسانه‌های کوچک

رئیس رسانه ملی در این جلسه ضمن تاکید بر تقویت جبهه واحد فعالان فرهنگی کشور با سازمان صدا و سیما گفت: رویکرد ما استفاده از ظرفیت همه نهادها و تشکل‌هایی است که در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند و تلاش می‌کنیم که سازمان صدا و سیما از ظرفیت آنها استفاده حداکثری کند.

جبلی ادامه داد: در موضوع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مسأله قاعده‌گذاری در رقابت بسیار مهم است و باید به نحوی پیش رفت و تنظیم‌گری کرد تا بازیگران کوچک هم بتوانند فعالیت کنند و شرایط برای رشد و توسعه آنها نیز مهیا باشد.

حمکرانی با توجه به الزامات فضای مجازی حوزه فناوری اطلاعات

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر توجه به الزامات فضای مجازی گفت: حمکرانی بدون توجه به الزامات فضای مجازی حوزه فناوری اطلاعات میسر نیست و مواجهه فعال با این ابزار الزامی است؛ به تعبیری امروزه حکمرانی، حکمرانی پلتفرمی است، بنابراین دولت باید ورود داشته باشد.

وی افزود: اگر در حوزه تنظیم‌گری، همه ظرفیت‌ها هم پای کار بیایند بازهم عقب هستیم. بنابراین قلمروها باید مشخص باشند تا با وفاق پیش رفت. شناخت درست باعث مدیریت درست می‌شود و مانند یک فرصت می‌توان از آن بهره‌مند شد.

استحکام جایگاه قانونی ساترا

رضا تقی‌پور، رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات ساترا در دو سال گذشته گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری دستگاه‌هایی که عضو کمیسیون هستند به دغدغه‌های فرهنگی کشور پاسخ مناسبی دهیم تا بتوانیم با قاعده‌گذاری، در چارچوب فرهنگی کشور عمل کنیم.

افزایش محتوای بومی

وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی هم در این جلسه بیان کرد: یکی از وظایف حاکمیت، افزایش محتوای بومی است و نباید تنظیم‌گری فقط در فعالیت سلبی خلاصه شود. در این زمینه می‌بایست راجع به بایدها هم حرف زد و بحث تولید را وسیع‌تر از تولید حرفه‌ای دید.

قانون مستقل و ثبیت جایگاه ساترا

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز بیان کرد: در حال حاضر با وجود اسناد و قوانین بالادستی که فعالیت تنظیم‌گری ساترا مورد تأیید قرار گرفته است، ما نیز آمادگی خود را برای تهیه و تثبیت ساترا به عنوان مصوب قانونی مجلس اعلام می‌کنیم.

فراتر رفتن نقش شورا

حجت‌السلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در قسمتی دیگر از جلسه بیان کرد: ظرفیت این کمیسیون فراتر از مصوبات جلسات است. به‌نظر می‌رسد نقش شورا می‌بایست فراتر رود. شایسته است گزارش‌ها برای اعضا ارسال شوند و اعضا نظرات‌شان را در وقت مشخص شده اعلام کنند و آنچه نیاز به مباحثه دارد پیش از جلسات کمیسیون، جلسات مشورتی داشته باشند.

سهل‌گیری در برخی مسائل

جواد بابایی، معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور نیز اظهار کرد: تقویت رسانه‌های داخلی اهمیت ویژه دارد؛ به همین جهت می‌توان با حمایت سازمان صدا و سیما برخی از مسائل مالکیت فکری در رسانه‌های صوت و تصویر را حل یا در موارد خاص مثل مسابقه فوتبال لیگ قهرمانان آسیا در سال گذشته که سیگنال سازمان در اختیار رسانه ها قرار گرفت، از آن چشم‌پوشی کرد.

طبق این گزارش، در این جلسه مقرر شد نظر به طی فرآیند مفصل نظرخواهی تخصصی و عمومی در مورد دو پیش‌نویس دستورالعمل رقابت و تبلیغات در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و دریافت نظرات مکتوب اعضا، پیش‌نویس نهایی طی مدت یک هفته مورد بررسی قرار گیرد و در صورت عدم دریافت نظرات اصلاحی مکتوب اعضای محترم، این دو دستورالعمل مصوب تلقی شده و جهت اجرا به رسانه‌ها ابلاغ شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2022-01-03 14:29

افزودن دیدگاه جدید