کد مطلب: 

264705

رستگار: 20 درصد از ظرفیت صنعت مخابرات و ICT کشور در نمایشگاه تلکام امسال حضور یافتند

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات، گفت: در نمایشگاه‌ تلکام سال جاری، سندیکای مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان غرفه نداشتند و شرکت اعضای خود در نمایشگاه را بر عهده صلاحدید آنها گذاشتند و به دنبال آن 20 درصد از ظرفیت تولیدی، تحقیقاتی، مهندسی و اجرایی حوزه مخابرات و ICT در نمایشگاه حاضر شدند.
فرامرز رستگار

مهندس «فرامرز رستگار» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیتنا پیرامون ارزیابی از بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نو‌آورانه (ایران تلکام 1400)، گفت: تفاوت‌هایی در چند سال اخیر در نمایشگاه تلکام ایجاد شده است؛ به ‌طور مثال در نمایشگاه دو سال اخیر، سندیکای صنعت مخابرات ایران و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات به‌عنوان متولی این نمایشگاه حضور پررنگی داشته‌اند.

رستگار اظهار کرد: در شروع کار نمایشگاه، شرکت مخابرات ایران در زمان دولتی بودن، راهبرد این نمایشگاه را عهده‌دار بود و پس از اینکه شرکت مخابرات خصوصی شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راهبرد این نمایشگاه را بر عهده گرفت.

وی، ادامه داد: تا حدود سه سال پیش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد که این نمایشگاه یک فعالیت بازرگانی، تجاری و فنی است و بهتر است که توسط بخش خصوصی خط راهبرد آن انجام شود اما به یکباره به شکل عدم حضور، نمایشگاه را بلاتکلیف نگه داشت.

رستگار، خاطرنشان کرد: این مساله برای سال 1398 است و آمادگی از قبل ایجاد نشده بود. زمانی که مرکزی در برگزاری نمایشگاه پیشران است و به هر دلیلی در این قضیه وارد نشود، باید زودتر به فکر جانشین‌پروری باشد و رها کردن این مساله روش خوبی نیست.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: به همین علت سندیکای صنعت مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان از آنجایی که تشکل‌های مرتبط با موضوع بودند، نگذاشتند این نمایشگاه زمین بخورد و راهبرد مساله را در دو سال گذشته عهده‌دار شدند.

وی، ادامه داد: سال 1399 و موعد برگزاری نمایشگاه، نام انگلیسی آن درست بود و بر روی نام فارسی آن تحت عنوان "نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی" مشکلاتی وجود داشت. ما تلاش بسیاری کردیم تا نام آن را به "نمایشگاه مخابرات و فناوری اطلاعات" تغییر دهیم تا کل ICT کشور را در برگیرد، زیرا این دو مقوله در حال حاضر جدا شدنی نیستند.

رستگار، اظهار کرد: مجری اجرایی باید مجموعه ای باشد که نسبت به مخابرات و فناوری اطلاعات آگاه باشد و روز آخر نمایشگاه سال جاری به فکر برگزاری نمایشگاه سال آینده باشد و در همین راستا برنامه‌ریزی و بازاریابی را آغاز و سازمان‌هایی که مرتبط با مخابرات هستند، ولی کاملا زیرمجموعه‌ی مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیستد را شناسایی کنند.

وی، گفت: راه‌آهن، نفت، مترو، گاز و... سازمان‌هایی هستند که مصرف تجهیزات مخابرات آنها بالا است و باید نظرات آنها جلب شود تا نمایشگاهی تمام عیار برگزار شود. به همین دلیل قرار بر این شد که شورای سیاست‌گذاری، مرکب از نمایندگان بخش‌های مختلف باشد.

عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات، گفت: شرکت نمایشگاه‌ها یک جلسه برگزار کرد و دیگر ادامه نداد و بعد هم به روال یک نمایشگاه معمولی و غیرتخصصی، یک مجری از قبل تعیین و بر تقویم نمایشگاهی گذاشت و یک روز را برای برگزاری نمایشگاه اعلام کرد که این نمایشگاه دو نوبت به تعویق افتاد.

وی، اظهار کرد: طبق صحبت‌هایی که به اتفاق اتحادیه صادرکنندگان با سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌ها داشتیم، قرار بر این شد که روند برگزاری نمایشگاه‌ها اصلاح شود.

وی، گفت: در نمایشگاه‌ سال جاری، سندیکای مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان غرفه نداشتند و شرکت اعضای خود در نمایشگاه را بر عهده صلاحدید آنها گذاشتند و به دنبال آن 20 درصد از ظرفیت تولیدی، تحقیقاتی، مهندسی و اجرایی حوزه مخابرات و ICT در نمایشگاه حاضر شدند، بنابراین تمام ظرفیت این نبود و می‌توانست با ابعاد و وسعت بالاتری از لحاظ کمی و کیفی برگزار شود.

رستگار افزود: بنده به عنوان دلسوز این حوزه، با نمایشگاه قهر نکردم و به نگرفتن غرفه بسنده کردم و در همین راستا تمام وقت در نمایشگاه حضور داشتم تا از شرکت‌هایی که به‌عنوان زنجیره‌ی تامین با توجه به نارسایی‌ها و رکود بازار حضور پیدا کردند، تشکر ‌کنم. مسوولان را همراهی کردیم تا نشان دهیم، این بخش از نمایشگاه تلکام، به‌عنوان زنجیره‌ی تامین همچنان زنده است. اما همه ظرفیت این نیست باید تلاش کرد تا تمام این ظرفیت را در مناسبت‌های دیگر بتوانیم ارائه دهیم.

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات، گفت: شرط آن توسعه بازار ICT است، یعنی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات و بازیگران اصلی برنامه توسعه خود را هر چه زودتر مشخص و اعلام کنند تا اندازه‌ی پروژه‌های اجرایی مشخص شود.

رستگار خاطرنشان کرد: وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌های اپراتوری در حال تدارک مستندات هستند و اعلام کردند تا دهه فجر از شکل نهایی طرح رونمایی خواهند کرد که بنده خواهش کردم این طرح تا قبل از این دهه اعلام شود تا زمانی که کسب‌و‌کار و توسعه رونق گرفت، تمام ظرفیت‌ها در هر مناسبتی خود را نشان دهند. بنابراین وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات باید راهبردهای خود را در حوزه ICT  به‌صورت شفاف و عملیاتی اعلام کند.

وی، افزود: هر کسی که به‌دنبال شرکت در نمایشگاه تلکام سال آینده است باید از الان برنامه‌ریزی کند و اینطور نباشد که یک ماه به شروع نمایشگاه ثبت نام کنند، زیرا در شان نمایشگاه مخابرات و فناوری اطلاعات نیست. اگر تمامی این وظایف انجام شود، در سال آینده می‌توانیم شاهد برگزاری نمایشگاه مخابرات و فناوری اطلاعات تمام عیاری باشیم که توان داخلی کشور را به خوبی نمایش می‌دهد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (3 رای)
سیتنا 1
2021-12-26 15:08

افزودن دیدگاه جدید