کد مطلب: 

264432

بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نخبگان داخلی عاملی برای توسعه اقتصاد دیجیتال است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در صورت عدم پیش‌بینی سازوکار مناسب برای بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نخبگان داخلی و جذب نخبگان بین‌المللی، ممکن است در آینده نزدیک با مشکل کمبود نیروی نخبه و متخصص در بخش فناوری اطلاعات مواجه شویم که این موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.
ستار هاشمی

به گزارش سیتنا، مراسم افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی فناوری اطلاعات و دانش با سخنرانی ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور عباسعلی سلیمانی رئیس هیئت‌امنای دانشگاه علوم و فنون مازندران و امام‌جمعه کاشان، محمود حسینی پور استاندار مازنداران و جمعی از اساتید برجسته دانشگاهی به میزبانی دانشگاه علوم و فنون مازندران در بابل برگزار شد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رویداد با اشاره به افزایش سرعت تحولات زندگی بشری به دلیل وقوع تحول دیجیتال و توسعه فناوری اطلاعات در جهان گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده در سال‌های گذشته، پیشبینی میشد که تا سال 2025 حدود 24 درصد از سهم اقتصاد جهان مربوط به اقتصاد دیجیتال شود، اما گزارشهای اخیر نشان می-دهد که با همهگیری ویروس کرونا، رشد اقتصاد دیجیتال در جهان بیشتر از پیشبینیهای گذشته افزایش‌یافته است و پیش-بینیهای قبلی زودتر محقق شده است. ما هم باید دریابیم که در این حوزه در کجای جهان ایستادهایم و سهم ما از این افزایش به چه میزان است تا در زمینه اقتصاد دیجیتال دچار عقبماندگی در دنیا نشویم.

وی به هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی به‌عنوان مؤلفه‌های اصلی تحول دیجیتال، به رشد پرسرعت بازار این فناوری‌ها در جهان و گسترش کاربرد آنها در بخشهای مختلف صنعتی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: تحول دیجیتال و فناوریهای نوین سبب از بین رفتن میلیونها شغل در جهان و جایگزینی ماشین به‌جای انسان، خصوصاً در مشاغل ساده و دارای فرایندهای تکراری میشود و در مقابل مشاغلی که تخصصی و نیاز به مهارت بالا هستند با افزایش تقاضا و کمبود نیرو در بازار کار مواجه خواهند شد.

از همین رو پیشبینی میشود که تا 10 سال آینده کمبود نیروی متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشتاز دنیا در حوزه فناوری اطلاعات بیشتر احساس شود و این کشورها در صدد جذب متخصصان و نخبگان سایر کشورها ازجمله ایران باشند که در صورت عدم پیشبینی سازوکار مناسب برای بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نخبگان داخلی و جذب نخبگان بین‌المللی، ممکن است در آینده نزدیک با مشکل کمبود نیروی نخبه و متخصص در بخش فناوری اطلاعات مواجه شویم که این موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه پیشبرد تحول دیجیتال در درجه اول نیازمند تدوین یک برنامه جامع و یکپارچه است گفت: در همین ارتباط برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است.

وی افزود: علاوه بر این بایستی الزاماتی نظیر توسعه متوازن زیرساختهای ارتباطی نوین و کاهش شکاف دیجیتالی در جوامع هم مورد توجه قرار گیرند تا زمینه برای کاهش نابرابری و افزایش عدالت در ارائه خدمات مختلف با بهرهگیری از ظرفیت فناوری اطلاعات فراهم شود.

هاشمی در ادامه گفت: برای رشد سرمایه‌گذاری و افزایش حجم اقتصاد دیجیتال باید سازوکار‌های سنتی را کنار بگذاریم و به سمت ساختار‌های متصل به فناوری و نوآوری نظیر استفاده از ظرفیت صندوقهای سرمایه‌گذاری و بورس برای تأمین مالی کسب-وکارهای فناورانه گام برداریم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در ادامه اظهار داشت: ارتقای امنیت، حفظ حریم خصوصی افراد و توجه به مالکیت معنوی از مؤلفه‌های بسیار مهم در حوزه فناوری است که در فرایند تحول دیجیتال باید به آنها توجه شود. وی افزود هم‌زمان با تحولات حوزه فناوری نباید از موضوع رگولاتوری و اصلاح قوانین برای بهبود فضای کسب‌وکارهای فناورانه و نوآورانه در کشور غافل شد.

محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در این رویداد با بیان اینکه افزایش پهنای باند سبب ۱.۳ درصد رشد اقتصادی می‌شود، نفوذ اینترنت را در رشد تولید ناخالص داخلی مهم برشمرد و گفت: رشد پهنای باند در توسعه اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه پررنگ‌تر از دیگران است. محمود حسینی پور بر ضرورت تجهیز زنان به مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد و گفت: فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک سبب ایجاد فرصت‌های اقتصادی و توسعه مشاغل خانگی می‌شود.

استاندار مازندران ایجاد بازارگاههای آنلاین و کاهش هزینه تجارت با بهره‌گیری از دیجیتال مارکتینگ را در صنعت گردشگری و صنایع‌دستی مهم دانست و گفت: باید از ظرفیت فناوری اطلاعات برای حل مشکلات استان بهره‌گیری کرد.

دوازدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش باهدف رشد و توسعه دانش و فناوری اطلاعات و انتقال آخرین تجارب و دستاورد‌های پژوهشی و صنعتی از 23 الی 25 آذرماه 1400 به میزبانی دانشگاه علوم و فنون مازندران برگزار شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 5
2021-12-18 16:14

افزودن دیدگاه جدید