کد مطلب: 

264424

وزیر ارتباطات در پاسخ به سیتنا: به هیچ عنوان دنبال اعمال محدودیت در ترافیک خارجی اینترنت نیستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اگر خدمات سرویس دهنده‌ی اینترنت داخلی باکیفیت باشد و بتواند نیاز مردم را برطرف کند، ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم، اما به این معنا نیست که بخواهیم برای ترافیک خارجی محدودیت ایجاد کنیم.
عیسی زارع پور

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر عیسی زارع پور، در نخستین نشست رسانه‌ای خود و در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون کاهش سرعت اینترنت برای کاربران در اپراتورهای ثابت و همراه طی ماه‌های گذشته و سیاست احتمالی وزارت ارتباطات برای اعمال رشد ترافیک داخلی و کاهش ترافیک بین الملل، گفت: ما چنین سیاستی را دنبال نکرده‌ایم و اگر سرویس دهنده داخلی با کیفیت باشد و بتواند نیاز مردم را برطرف کند، می‌تواند خدمات خود را ارائه دهد و ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم اما به این معنا نیست که بخواهیم برای ترافیک خارجی محدودیت ایجاد کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: ما ظرفیت خوبی داریم اما به عنوان مثال در مورد نسخه‌های مسیریاب با وجود مشابه خارجی بخش قابل توجهی از مردم از نسخه های داخلی استفاده می کنند. من معتقدم اگر سرویس دهنده سرویس خوب و با کیفیت ارائه دهد قطعا مردم استقبال می کنند.

عیسی زارع پور

زارع پور پیرامون موضوع شبکه اینترنت، اظهار کرد: ما با توسعه پروژه فیبر نوری به دنبال افزایش سرعت هستیم که چند گیگ هم می تواند سرعت داشته باشد و سرعت نامحدود می شود.

وی، خاطرنشان کرد: راهبرد و سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که شبکه بسیار پرسرعت، با کیفیت و امن در کشور راه اندازی کنیم، اما اتفاقی که طی سال‌های گذشته افتاده خوب نبوده است.

در حوزه توسعه اینترنت ثابت بسیار عقب مانده‌ایم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در حوزه توسعه اینترنت ثابت بسیار عقب مانده‌ایم؛ کندی و تندی شبکه کار چند ماه نیست. چند روز پیش یکی از مراجعی که به شکل رسمی و نیمه رسمی سرعت اینترنت در تمام کشورها را اندازه گیری می‌کند (speedtest)، نتایج خود را منتشر کرده و در سه ماه گذشته تقریبا ما وضعیت ثابتی را داشتیم؛ در مرداد ماه رتبه 74 بوده است و در شهریور 70 شده است و بعد 73 شدیم و در حال حاضر به رتبه 70 در بین 140 کشور که ارزیابی تلفن همراه صورت گرفته رسیده ایم.

عیسی زارع پور

وی، اظهار کرد: در عین حال در حوزه ثابت وضعیت بسیار نامناسبی داریم که رتبه 142 در بین 180 کشور داریم. این مورد چیزی نیست که یک شبه اتفاق افتاده باشد و همه می دانند در 10 سال گذشته در حوزه توسعه اینترنت ثابت ما خوب عمل نکردیم، در حالی که در تمام کشورهایی که با حساب و کتاب کار خود را انجام می دهند دسترسی ثابت ارجحیت دارد به تلفن همراه و سیار.

فرکانس در شبکه‌ی سیار محدودیت دارد

زارع پور، در ادامه پاسخ به خبرنگار سیتنا، افزود: فرکانس در سیار محدودیت دارد و بیش از این نمی شود انتظار داشت چرا که تقاضا بالا می رود و شبکه کند می شود. در حوزه ثابت اینگونه نیست و جهت گیری کشورهای پیشرفته اینگونه است که نسبت دسترسی ثابت به سیار بیشتر باشد، اما در کشور ما برعکس است و فشار بر روی موبایل بیشتر است که ظرفیت لازم هم ندارد.

وی، خاطرنشان کرد: چهار لایه برای شبکه داریم که لایه اول access یا دسترسی است که از منزل و محل کار تا مرکز مخابرات است و بعد وارد شبکه شهر و استان و بین استانی و سپس گیت وی بین الملل می شود. بخش زیادی از این مسیر در اختیار بخش خصوصی و اپراتورهاست که در شبکه شهری است. آنچه که در اختیار وزارت ارتباطات است زیرساخت کشور است که شرکت ارتباطات زیرساخت متولی آن است و ما هیچ مشکلی در شبکه زیرساخت نداریم و نزدیک به 34 ترابیت بر ثانیه ظرفیت داریم و برنامه ما این است تا ظرف سال 1401، 20 ترابیت اضافه کنیم و 70 درصد به ظرفیت شبکه اضافه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در بخش گیت وی بین الملل نیز مشکلی نداریم، قطعی هایی در دو ماه اخیر داشتیم و بخشی از ترافیک بین الملل ما از طریق کابل های دریایی تامین می شود و اگر اتفاقی برای آنها افتد تعمیرشان چند هفته طول می کشد و حدود هفت درصد از ظرفیت مان طی یک ماه و نیم گذشته از این طریق دچار آسیب شد اما مقطعی است.

نقش ما در حوزه‌ی اینترنت، تنظیم‌گری است

زارع پور در ادامه اظهار کرد: به رئیس سازمان تنظیم مقررات ماموریت ویژه دادم که بحث سرعت و کیفیت شبکه را به شکل ویژه دنبال کنند و معتقدم که حق الناس است و باید در وزارت ارتباطات تمام تلاشمان را انجام دهیم که از حق مردم دفاع کنیم. بخش بزرگی از این رویداد توسط بخش خصوصی است و ما نقش تنظیم‌گری داریم.

عیسی زارع پور

وی، ادامه داد: رئیس رگولاتوری جلسات متعددی برگزار کرده است و در هر پنج لایه نقاط چالش برانگیز را استخراج کردند و مشکلات استخراج شده و بر روی آن کار می کنند و اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی پیش بینی کرده است. به عنوان مثال، وزارت ارتباطات به عنوان متولی این فضا وظیفه خود را برای ارتباطات سیار انجام داده و در حال حاضر فرکانس 2300 و 2400 چند ماه است که به اپراتورهای تلفن همراه واگذار شده است تا تجهیزات تهیه کنند و اگر فعال شود شاهد افزایش کیفیت شبکه خواهیم بود و سرعت نیز بالا می رود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه پاسخ به سیتنا، گفت: برخی اپراتورها مشکلاتی داشتند و به تامین تجهیزاتشان کمک می کنیم. برخی حتی مشکلاتی با شهرداری ها دارند و تعداد زیادی از BTS های آنها دچار مشکلات شده است که در حال پیگیری هستیم تا در کوتاه مدت مشکلات اپراتورها را رفع کنیم. در بلند مدت پروژه فیبر نوری را دنبال می‌کنیم و اگر این اتفاق افتد مردم دیگر نیازی به استفاده از تلفن همراه در منازل‌شان ندارند و مانند خیلی از کشورهای دیگر از اینترنت خانگی استفاده می کنند و فشار از اپراتورهای موبایلی برداشته می شود و یکی از ماموریت دیگر بنده به رئیس رگولاتوری استفاده از فناوری های جدید در توسعه شبکه تلفن همراه بوده و دنبال کردن بحث 5G است تا به سرعت زیرساخت ها در کشور فراهم شود. یکی از زیرساخت هایی که 5G نیاز دارد همین بحث فیبرنوری است که در شهرها تقویت می شود و پشتوانه توسعه شبکه تلفن همراه است.

عیسی زارع پور

مصوبه بیت استریم تاکنون اجرا نشده است

زارع پور، خاطرنشان کرد: کارهای کوتاه مدت ما بحث مصوباتی است که کمیسیون تنظیم مقررات داشت و در بحث به اشتراک گذاری منابع بین اپراتورها و مشخصا شرکت مخابرات ایران و FCP هاست که به مصوبه بیت استریم معروف است که متاسفانه تاکنون اجرا نشده و اگر این مصوبه اجرا شود، مردم می‌ توانند با همان خطی که از مثلا مخابرات داشتند، از سرویس دهنده دیگری سرویس دریافت کنند و مصوبه دیگر مصوبه CNSP است که مبانی همگرای اپراتورهای مخابراتی است که هدف آن این است که اپراتورهای همراه بتوانند به سمت توسعه زیرساخت ثابت هم پیش روند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: زیرساخت خوبی به لحاظ قانونی داریم و به دنبال فعال کردن این ظرفیت ها هستیم که در کوتاه مدت و میان مدت تا سال آینده اتفاقات خوبی افتد و پروژه فیبر نوری بلند مدت است و به زودی شاهد افزایش سرعت و کیفیت شبکه خواهیم بود.

تصاویر سیتنا از این مراسم را ببینید:

عکاس: حسین شهلایی

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-12-18 11:24

افزودن دیدگاه جدید