کد مطلب: 

264103

نماینده مجلس: فضای مجازی می‌تواند جهان را از دروغ، فساد و رانت برهاند

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: هم اکنون در طلیعه فضای مجازی قرار داریم و آن را در حد رسانه می‌شماریم و تعریف می‌کنیم و آن هم در حد بسیار ناقص اما دنیای فضای مجازی عرصه دیگری از جنس غیر زمینی است، دنیایی که می‌تواند جهان را از دروغ، فساد، رانت، خودکامگی، استبدادزدگی، دیکتاتوری برهاند و عدالت محوری را جایگزین کند.
لطف اله سیاه کلی

به گزارش سیتنا، لطف اله سیاه کلی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تکالیف مقرر در قانون و برنامه های کلان و تعهدات مربوطه (در اجرای ماده(107) آیین نامه داخلی مجلس)، گفت: دو پدیده در دو دهه اخیر اتفاق افتاده که هم در حکمرانی ها تاثیر فزاینده ای داشته و هم در مرزهای جغرافیایی کشورها تاثیر گذاشته و تاثیرات بسیاری هم در سه دهه آینده خواهد داشت.

وی با اشاره به پدیده بهره گیری از فضا و اضافه کردن سرزمین از کرات دیگر و توسعه عرصه زندگی از زمین به دیگر سیارات و سیارک ها، تصریح کرد: با این اتفاق دیگر نمی توانیم به کشورهایی که هم اکنون از کشور ما روی کره زمین کوچک تر هستند را همچنان کوچک بدانیم چرا که ممکن است چند برابر کشور ما در دیگر سیارات برای خودشان عرصه جدیدی ایجاد کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر میزان سرمایه گذاری کشورها را در حوزه هوا و فضا مشاهده کنید حرف بنده را تصدیق می کنید، دنیا به سمت آسانسورهای فضایی و سفرهای زیر مداری حرکت کرده است و جهان 2030 و 2050 جهان دیگری خواهد بود. انسان های آن دوران، دوران ما را جهان کهنه خواهند خواند.

وی با اشاره به پدیده فضای مجازی به عنوان بزرگ ترین دستاورد بشر، تاکید کرد: ما هم اکنون در طلیعه فضای مجازی قرار داریم و هم اکنون آن را در حد رسانه می شماریم و تعریف می کنیم و آن هم در حد بسیار ناقص اما دنیای فضای مجازی عرصه دیگری از جنس غیر زمینی است، دنیایی که می تواند جهان را از دروغ، فساد، رانت، خودکامگی، استبدادزدگی، دیکتاتوری برهاند و عدالت محوری را جایگزین کند، همانگونه که اسلام محتوای حکومت مبتنی بر عدالت را تجویز می کند فضای مجازی نیز یکی از ابزارهای مهم عدالت گستری خواهد بود.

سیاه کلی تصریح کرد: ایرادات فضای مجازی را به خدمات آن ببخشید و آن را مدیریت کنید و به استقبال آن رفته و در آغوشش بگیرید. فضای مجازی دنیا را آنقدر کوچک خواهد کرد و در یک جا جمع کرده و در دستان بشر قرار خواهد داد و همچنین به افسانه جام جم عینیت می بخشد. این  دو پدیده به شدت به یکدیگر مرتبط هستند و به یکدیگر خدمات متقابلی می دهند.

وی با بیان اینکه تمامی اتفاقات مذکور را بشر رقم زده است، ادامه داد: بودجه در تکنولوژی کشورهای توسعه یافته نقش دارد اما نقش اصلی را نرم افزار ایفا خواهد کرد که آن هم اندیشه بشر است و آن هم همین جوان های با استعداد این کار را انجام خواهند داد که در این کشور به وفور یافت می شود اما حیف که ما آن ها را نمی بینیم و تعدادی از آن ها به کشورهای دیگر که از لحاظ بودجه ای قوی هستند ولی نیروی انسانی کافی ندارند مهاجرت کردند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آقای وزیر جوانان را دریابید و نگذارید از ما آزرده خاطر شوند که همینک هستند. تعدادی از جوانانی که به من مراجعه می کنند در  پیچ و خم بروکراسی اداری نباید از فکر عقیم شوند، از اتاق های فکر کلیشه ای خارج شوید و ایران را اتاق فکر خود قرار دهید و از فضای مجازی برای بهره گیری از اندیشه های برتر برای دنیای جدید ایران جدید را بسازید. از آقای وزیر ارتباطات و رئیس جمهور برای تشکیل شورای عالی فضایی پس از 11 سال تشکر می کنم و امیدوارم در این حوزه برون سپاری را جدی بگیرند.

همچنین مردم را در اداره امور شریک کرده و به آن ها حساد و بخل نورزیم که راه پیشرفت کشور حضور مردم در عرصه های مختلف اجرایی است که باید در هر وزارتخانه تعریف شود و انقدر موضوعات را حاکمیتی تعریف نکنید و مردم را از موضوعات در کشور دور نکنید. اگر شبکه ملی اطلاعات و بخش خصوصی تقسیم کار می کرد تاکنون تمام شده بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 5
2021-12-07 11:25

افزودن دیدگاه جدید