کد مطلب: 

264070

صندوق نوآوری 300 میلیون دلار برای تامین مالی بیش از 2500 طرح فناورانه اختصاص داد

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در حال حاضر 45 پارک علم و فناوری و 196 مرکز رشد در سطح کشور فعالیت می‌کنند. در سال 2021 بیش از 2500 طرح نوآورانه در صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شد که 300 میلیون دلار برای تامین این طرح‌ها اختصاص یافت.
مرضیه شاوردی

به گزارش سیتنا، کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان، برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان و آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان با فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازارهای بین‌المللی، رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کند.

در این رویداد یک هیات تجاری از بازارهای هدف تجاری با شرکت‌های دانش بنیان به‌صورت حضوری و آنلاین دیدار می‌کنند و ضمن آشنایی با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در هر حوزه، امکانات و فرصت‌های حضور آنها در بازار کشور هدف را تشریح و بررسی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، دکتر مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، در مورد جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری گفت: جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری در سال 2021 رتبه شصتم و در منطقه دوم است. امروز بیش از یک هزار دانشگاه در سطح کشور فعالیت می‌کنند که وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه از سال 2002 پارک‌های علم و فناوری توسعه پیدا کرده‌اند، افزود: در حال حاضر 45 پارک علم و فناوری و 196 مرکز رشد در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در سال 2021 بیش از 2500 طرح نوآورانه در صندوق نوآوری مصوب شد که 300 میلیون دلار برای تامین این طرح‌ها اختصاص یافت.

شاوردی با بیان اینکه در حال حاضر 6438 شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف فناوری در کشور فعالیت می‌کنند و از خدمات صندوق نوآوری بهره‌مند هستند، اظهار کرد: بیشترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با ۱۵۳۶ شرکت فعالیت دارند و پس از آن حوزه ماشین‌های پیشرفته با ۱۴۱۹ شرکت و حوزه الکترونیک و فوتونیک با ۱۳۵۶ شرکت قرار دارند. حوزه صنایع خلاق نیز با 11 شرکت کمترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان را دارد.

وی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به اکوسیستم نوآوری کشور را شامل اعطای وام‌های کم‌بهره، ضمانت‌نامه‌های بانکی، خدمات سرمایه‌گذاری و خدمات توانمندسازی ویژه شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای طرح‌های فناورانه خود در داخل و خارج می‌توانند از وام‌های کم‌بهره این صندوق بهره‌مند شوند. همچنین این شرکت‌ها می‌توانند با ودیعه و نرخ کمتری ضمانت‌نامه‌ها را از بانک‌ها دریافت کنند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات سرمایه‌گذاری این صندوق را به شکل هم‌سرمایه‌گذاری دانست که این اتفاق با همکاری سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری رخ می‌دهد.

شاوردی ادامه داد: خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری نیز به تجاری‌سازی و ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازارهای صادراتی، حفاظت از مالکیت فکری و اخذ استانداردها از طریق مشاوره منجر می‌شود.

وی از برپایی نمایشگاه دائمی ‌در شهرهای بغداد، کربلا و سلیمانیه به منظور ورود محصولات دانش‌بنیان ایرانی به اقلیم کردستان عراق خبر داد و افزود: شرکت‌ها طی یکسال می‌توانند در نمایشگاه‌های دائمی‌ حضور داشته باشند و از شرایطی که جهت مذاکره و عقد قرارداد برای آن‌ها فراهم شده است، بهره‌مند شوند.

از تولید مشترک شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های اقلیم کردستان حمایت می‌کنیم

در ادامه این رویداد جواد کریمی،‌ مسئول بخش اقتصادی اداره عراق وزارت امور خارجه گفت: با توجه به اینکه در اقلیم کردستان به حوزه‌های کشاورزی، پتروشیمی، مسکن، خدمات درمانی، پزشکی و داروسازی توجه شده است، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این کشور فعالیت کنند.

وی افزود: همچنین با توجه به اهمیت کابینه نهم عراق به سیاست کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و متنوع‌سازی درآمدها، در راستای اجرای این سیاست، به حوزه‌های کشاورزی، تولید فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و گردشگری توجه شده است.

مسئول بخش اقتصادی اداره عراق وزارت امور خارجه با بیان اینکه از تولید داخل در اقلیم کردستان به شدت حمایت می‌کنیم، بیان کرد: این انتظار می‌رود تعرفه بر روی یکسری از اقلام صادراتی ما وضع شود.

کریمی تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید به فکر تولید و سرمایه‌گذاری مشترک با اقلیم کردستان  باشند چرا که عراق دروازه ورود ما به حوزه عربی است و این چشم‌اندازی است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی به منظور تولید و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف عراقی وارد مذاکره شوند، گفت: در تولید مشترک، طرف عراقی مجوز سرمایه‌گذاری را اخذ و طرف ایرانی نیز باید خط تولید فناوری را راه‌اندازی کند که در این مورد، نقش صندوق نوآوری از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسئول بخش اقتصادی اداره عراق وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکای اقلیم کردستان در حوزه‌های اولویت‌دار اشاره کرد و افزود: در پاویون نمایشگاه صنعت ساختمان که در اربیل برگزار شد، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به شرکای خوبی دست پیدا کردند که این مهم نشان دهنده برخورداری شرکت‌ها از پتانسیل‌های خوب جهت همکاری است.

حمایت اقلیم کردستان از حضور دانش بنیانی‌های ایرانی در عراق

همچنین در ادامه بیست و سومین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» پذیرش هیات تجاری و فناوری از عراق(اقلیم کردستان) گیلان سعیدعزیز، رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان عراق شعبه اربیل گفت: بیشترین نیاز اقلیم کردستان در زمینه‌های صنعت و بازرگانی است و به دنبال آن بیشترین محصولات ما، وارداتی است و از خارج از اقلیم وارد می‌شود، اما نمی‌توانیم تا ابد محصولاتمان را از طریق واردات تامین کنیم.

وی افزود: برای کاهش واردات در اقلیم کردستان، درصدد راه‌اندازی کارگروه‌هایی هستیم لذا از حضور شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در مسائل اولویت‌دار فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنیم. 

رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان عراق شعبه اربیل ادامه داد: کابینه نهم اقلیم کردستان حمایت خوبی از شرکت‌های دانش بنیان می‌کند و سیاست این حکومت این است که وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یابد و سرمایه و منابع مالی از طریق روش‌های مختلف دیگر تامین شود.

گیلان سعیدعزیز از در اختیار گذاشتن زمین رایگان برای فعالیت دانش بنیان‌های ایرانی در اقلیم کردستان خبر داد و خواستار همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه‌های صنعت و تجارت با اقلیم کردستان شد.

شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با حمایت صندوق نوآوری توسعه یافته‌اند

در ادامه این رویداد نیز رسول عمرعبدالله، عضو هیئت مدیره واردکنندگان و صادرکنندگان عراق شعبه اربیل – اقلیم کردستان گفت: با توجه به تغییراتی که در سیاست‌های تجاری اقلیم ایجاد شده است، امروز فرصت‌های خوبی برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در حوزه‌های کشاورزی و ساختمانی در اقلیم فراهم است.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی توسعه یافته‌اند که این مهم شانس بزرگی برای شرکت‌ها است.

عضو هیئت مدیره واردکنندگان و صادرکنندگان عراق شعبه اربیل – اقلیم کردستان خاطرنشان کرد: اقلیم کردستان در شرایط حاضر به حضور دانش بنیان‌های ایرانی نیاز دارد.

تجار اقلیم کردستان نقش مهمی‌ در صادرات کالاهای ایرانی به این کشور دارند

همچنین سعیدالذاکرین، کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی در عراق گفت: تجار اقلیم کردستان نقش مهمی ‌در صادرات کالاهای ایرانی به این کشور دارند چرا که عمده صادرات ما تامین نیازهای روزمره همچون صنعت ساختمان و مواد غذایی اقلیم است. 

وی افزود: ایران در آسیا در حوزه تولید تکنولوژی، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است که در این مسیر می‌توانیم شریک خوبی برای اقلیم کردستان باشیم.

کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی در عراق ادامه داد: صندوق نوآوری در مسیر نوآوری ماموریت خود را به خوبی انجام داده و از شرکت‌های دانش بنیان جهت حضور در نمایشگاه‌های خارجی به عنوان بازار هدف حمایت کرده است و در حال حاضر نیز از این شرکت‌ها در صادرات نیز حمایت می‌کند.

سعیدالذاکرین ادامه داد: صندوق نوآوری تاکنون دو نمایشگاه دائمی‌ در جنوب عراق و سلیمانیه جهت بهره‌مندی شرکت‌های دانش بنیان احداث کرده است که نمایشگاه دائمی ‌سلیمانیه در دی ماه افتتاح می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند از این نمایشگاه نیز بهره‌مند شوند.

انعقاد قرارداد یک شرکت دانش بنیان ایرانی با شریک سوری با حمایت صندوق نوآوری

گفتنی است در حاشیه بیست و سومین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» پذیرش هیات تجاری و فناوری از عراق(اقلیم کردستان)، در مراسمی‌ با حضور دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از مدیران این صندوق، قرارداد همکاری میان شرکت دانش بنیان سدنا و شریک سوریه‌ای این شرکت Arab United Group Tecnologies با حمایت صندوق نوآوری جهت تامین تجهیزات خط تولید مشترک محصولات شرکت دانش بنیان سدنا در کشور سوریه در محل صندوق نوآوری منعقد شد.

در پایان این رویداد نیز هیات تجاری و فناوری عراق(اقلیم کردستان) به همراه مدیران صندوق نوآوری از نمایشگاهی که در حاشیه این رویداد با حضور 12 شرکت دانش بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد، بازدید کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 5
2021-12-06 12:03

افزودن دیدگاه جدید