کد مطلب: 

264036

ستاری: زیست‌بوم فناوری و نوآوری بازار واردات تجهیزات پزشکی را محدود کرد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: بخش قابل توجهی از محصولات پیشرفته و فناورانه حوزه پزشکی و سلامت، حاصل کار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است و تلاش می‌کنیم تا این محصولات به میدان نقش آفرینی در زندگی جامعه راه پیدا کند؛ این حوزه در تامین سلامتی جامعه حیاتی و راهبردی است.
سورنا ستاری

به گزارش سیتنا، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محصولات حوزه سلامت بازدید و نحوه بازارسازی این محصولات را بررسی کردند.

در این نمایشگاه محصولاتی چون توان‌بخشی از راه دور، ایمپلنت دندانی، میز تشریح مجازی شتاب دهنده خطی پزشکی، اتاق کامل جراحی، دستگاه رادیولوژی دیجیتال و غیره به نمایش درآمده است.

توسعه حوزه پزشکی را شتاب می‌دهیم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این بازدید، ضمن اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه سلامت گفت: زیست بوم پزشکی بسیار متنوع است. نوآورترین و بهترین مدل برای توسعه مهندسی بدن انسان است. یعنی بدن انسان پر است از نوآوری ها و شناخت کامل آن سال ها زمان می برد.

وی با اشاره به حمایت‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تامین تجهیزات و اقلام حوزه پزشکی و سلامت گفت: بخش قابل توجهی از محصولات پیشرفته و فناورانه این حوزه، حاصل کار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است. در قالب و شکل‌های گوناگونی از طرح‌های کلان ملی، حمایت از تولید بار اول برای محصولات راهبردی، بازارسازی و تجاری سازی محصولات در قالب نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت تلاش می‌کنیم تا این محصولات به میدان نقش آفرینی در زندگی جامعه راه پیدا کند.

به گفته ستاری طی این سال ها اتفاقات خوبی در حوزه پزشکی افتاده است. بسیاری از تجهیزات و ملزوماتی که پیش از این وارد می شد امروز توسط متخصصان داخلی تولید می شود. این حوزه در تامین سلامتی جامعه حیاتی و راهبردی است.

تولید سه واکسن انسانی توسط دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حمایت از فعالان دانش‌بنیان و خلاق سلامت اشاره کرد و گفت: امیدواریم با حمایت های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوانیم توسعه این حوزه را شتاب دهیم. البته تحریم ها نیز تاثیر زیادی در شکل گیری و رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان و خلاق حوزه پزشکی دارد.

وی افزود: دکتر عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از زمان حضورشان در این وزارتخانه همکاری خوبی با حوزه علمی دارند و به شکلی جهادی فعالیت می کنند. مثلا در حوزه حمایت از شرکت های تولیدکننده واکسن، بسیار فعالانه و جدی حضور یافته اند، به طوری‌که امسال سه واکسن انسانی با همین حمایت ها تولید شده است؛ تا آخر سال نیز یک واکسن دیگر هم به این تعداد اضافه خواهد شد.

ضرورت نزدیک شدن نظام آموزشی پزشکی و مهندسی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین در نشستی مشترک با معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شکل گیری زیست بومی از بهترین های حوزه پزشکی در کشور، گفت: در حال حاضر وضعیت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور در حوزه زیست فناوری و تجهیزات پزشکی بسیار خوب است.

وی افزود: اما یکی از مشکلات این حوزه جدایی نظام آموزشی پزشکی و مهندسی است که باید فکری برای آن بکنیم‌. ضروری است که مهندسی و پزشکی را به هم نزدیک کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: حوزه پزشکی در آینده با تحولات جدی و بنیادی روبرو خواهد شد که باید آمادگی مواجهه با این تحولات را داشته باشیم. این کار را هم باید با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق و حمایت های دولتی انجام دهیم.

ستاری ادامه داد: همکاری معاونت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری پزشکی بسیار ضروری است.

توسعه محصولات دانش‌بنیان پزشکی در همکاری با معاونت علمی و فناوری

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این بازدید گفت: دیدن نتیجه و حاصل تلاش های مجدانه جوانان ایرانی بسیار خوشحال کننده است‌. اینکه آنها توانسته اند تجهیزات و ملزوماتی در حوزه بهداشت و درمان را با فناوری‌های پیشرفته تولید کنند غرورآفرین است.

وی افزود: مثلا ربات جراحی از راه دور یکی از این تلاش ها است که با آخرین فناوری های روز دنیا توسط جوانان ایرانی طراحی و تولید شده است. باید از آقای دکتر ستاری برای حمایت از این جوانان و زیست بوم تشکر کنیم. چون ایشان بزرگ ترین مشوق جوانان در این زمینه هستند.

عین‌اللهی با اشاره به حمایت از فعالان دانش‌بنیان و خلاق حوزه سلامت گفت: در دولت سیزدهم قطعا حمایت از جوانان و دانشمندان را در اولویت قرار داده ایم. مقام معظم رهبری نیز بر این کار تاکید دارند و دولت هم اهتمام جدی به این کار دارد. باید این جوانان دانشمند و متخصص را حمایت کرد و در بسیاری از کارها مشارکت داد.

وی افزود: با دستاوردهایی که در این نمایشگاه دیدیم مصمم شدیم تا کارهای مشترکی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف کنیم و اقدامات و حمایت ها را توسعه دهیم‌.

ظرفیت‌های نهفته حوزه سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ظرفیت‌های ایران در حوزه پزشکی را یکی از فرصت‌ها برای کمک به اقتصاد کشور دانست و گفت: کشور در قله دانش پزشکی منطقه قرار دارد و بیشتر کشورهای منطقه، ایران را برای درمان انتخاب می کنند‌. امروز در کشورمان بهترین خدمات پزشکی از نظر کیفیت ارائه می شود. ما در وزارت بهداشت اصرار داریم که خدمات درمانی و پزشکی باکیفیت و در سطح جهانی به مردم ارائه شود‌.

عین‌اللهی، حمایت از پژوهش‌های محصول‌محور را یکی از اولویت‌های جدی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت به سمت محصول محور کردن پژوهش ها حرکت کرده است. اینکه مقالات را کاربردی و مشکلی از مردم را حل کند.

همچنین یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این نشست گفت: یکی از مهم ترین اقدامات ما کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش ها است. یعنی تحقیقات را به سمت کاربردی شدن ببریم. یعنی این تحقیقات نیازی از جامعه را پاسخ دهند.

وی افزود: اصلاح قواعد و قوانین پژوهشی نیز ضروری است. باید این تحقیقات کاربردی شوند.

نمایش محصولات فناورانه در حوزه سلامت

نمایشگاه دایمی محصولات صادراتی ایران ساخت امروز به محصولات پیشرفته ای در حوزه سامت اختصاص داشت. محصولاتی مانند کیت مولکول زیستی تشخیص سمیت سلولی، دارو رسان پلیمری، دستگاه جداسازی سلول های خونی، مواد اولیه مهندسی بافت،  پانسمان چشمی و پوستی، محصولات سلول درمانی نظیر ریکالرسل و رنیودرم سل، شبیه ساز جراحی لاپاروسکوپی و شبیه ساز بی حسی نخاعی سینا، عصاره آبی جفت، پانسمان های بندآورنده خون، پد جاذب، دستگاه گاما پزوب، سیستم کاشت حلزونی شنوایی برای ناشنوایان، توان‌بخشی از راه دور، ایمپلنت دندانی، میز تشریح مجازی شتاب دهنده خطی، اتاق کامل جراحی، دستگاه رادیولوژی دیجیتال و در این نمایشگاه عرضه شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-12-05 09:40

افزودن دیدگاه جدید