کد مطلب: 

263900

ایران به جمع ۱۰ کشور برتر حوزه هوش مصنوعی می‌پیوندد

رئیس کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده‌ی نصر تهران گفت: برای قرار گرفتن در بین ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی ابتدایی‌ترین اقدام، تهیه سند راهبردی هوش مصنوعی کشور است.
هوش مصنوعی

به گزارش سیتنا، همه کشورهای برتر در حوزه هوش مصنوعی از سال‌های قبل این سند ملی و راهبردی را برای هوش مصنوعی تولید و منتشر کرده‌اند از این رو ما نیز باید برنامه جامع هوش مصنوعی را با بازیگران اصلی آن (سازمان‌های حاکمیتی، دانشگاه‌ها و صنعت) و همکاری آنها تدوین کرده و با تعریف وظایف و تکالیف به این هدف دست یابیم.

محمدرضا معبودیان رئیس کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده‌ی نصر تهران با اشاره به اینکه باید در برنامه‌ریزی ملی هم به قانونگذاری قوانین و امور نظارت نیز بپردازیم، افزود: از سوی دیگر باید با افزایش سرمایه گذاری‌های ملی حدود اختیارات متولیان و کنترل تعارض منافع را شفاف‌سازی کنیم.

مهمتر اینکه باید کاربردپذیری و نیاز به هوش مصنوعی در سازمان‌های دولتی، خصوصی و صنایع را نیز افزایش دهیم و بر صادرات خدمات هوش مصنوعی تمرکز کنیم. به گفته وی در کشور ما اقدام‌های جسته و گریخته‌ای در حوزه انتشار اسناد بالادستی و برنامه‌ریزی کلان ملی در حوزه هوش مصنوعی انجام شده اما نیازمند یک عزم ملی و توان مضاعف هستیم تا از اقدام‌های انجام شده جهان در این حوزه با مطالعه تطبیقی الگوبرداری کنیم.

به اعتقاد معبودیان به عنوان اولین بستر ارتقای جایگاه هوش مصنوعی باید اکوسیستم حکمرانی هوش مصنوعی کشور به صورت دقیق نیز ساماندهی شود. در این اکوسیستم حکمرانی ملی هوش مصنوعی باید برنامه‌ریزی‌های بخشی (از قبیل شهرهوشمند، صنایع آب و برق و گاز و تلکام هوشمند، پلیس هوشمند، کشاورزی هوشمند، کارخانجات هوشمند، نظام مالیات هوشمند و...) نیز از سوی متولیان امور تدوین شود.

به باور او، به موازات ساماندهی نظام حکمرانی ملی هوش مصنوعی، باید شاخص‌های توسعه هوش مصنوعی کشور مانند تعداد نیروی انسانی متخصص و با استعداد در کشور، توسعه زیرساخت‌های پردازشی و ارتباطاتی کشور، میزان پژوهش و تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی و مهمتر از همه حجم تراکنش مالی کشور در حوزه هوش مصنوعی (در داخل و خارج از کشور) شناسایی و تدوین شوند.

به عقیده این کارشناس، «ساماندهی حکمرانی ملی و تعریف شاخص‌های کلان توسعه هوش مصنوعی» بسیار مهم و اساسی است و باید با این نگاه، بسترهای ملی هوش مصنوعی مدیریت، تقویت و گسترش یابند.
او در ادامه به مهمترین اقدام‌ها اشاره کرد و گفت: باید حوزه‌هایی که در کشور ما، پتانسیل عملیاتی‌سازی و بومی‌سازی دارند، شناسایی شوند. باید بدانیم در چه صنایعی سرمایه‌گذاری اصلی صورت بگیرد. از سوی دیگر نیز باید روی تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان حوزه هوش مصنوعی به صورت ویژه تمرکز شود.

معبودیان درباره جایگاه کنونی هوش مصنوعی نیز در کشور گفت: خوشبختانه انواع خدمات هوشمندسازی سازمانی (با استفاده از هوش مصنوعی و داده کاوی)، سیستم‌های توصیه گر، انواع چت بات‌ها، سامانه‌های جلوگیری از تقلب و تخلف، سامانه‌های داده محور مدیریت مخاطرات، پلتفرم‌های هوش مصنوعی به صورت SaaS، سامانه‌های پردازش متن، پردازش گفتار، بینایی ماشین و... از سوی شرکت‌های دانش بنیان انجام شده و در کشور وجود دارد».

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (3 رای)
سیتنا 5
2021-11-30 10:59

افزودن دیدگاه جدید