کد مطلب: 

263493

شرکت‌های خلاق باید در نوک پیکان تحولات اقتصادی حضور داشته باشند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر خواهان رشد علمی و توسعه اقتصادی هستیم، نباید شرکت‌های خلاق را نادیده بگیریم و این شرکت‌ها باید در متن جریانات اقتصادی حضور پررنگ داشته باشند.
شرکت‌های خلاق

به گزارش سیتنا، علی اکبر کریمی، نماینده حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ایجاد رویکرد حمایتی در قانون برای شرکت‌های خلاق گفت: با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام، رویکرد کلی مجلس دوره یازدهم، مبتنی بر توسعه کمی و کیفی سطح حمایت‌ها از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: این نمایندگان تلاش کرده‌اند در قالب قانون حمایت از جهش تولید محصولات دانش‌بنیان و احکام بودجه 1400، نیازهای شرکت‌های خلاق، فناور و دانش‌بنیان را پوشش دهند. با توجه به اهمیت این شرکت‌ها در رشد و توسعه علمی و اقتصادی کشور، مجلس شورای اسلامی نیز در کنار قوه مجریه، ظرفیت‌های تقنینی خود را به کار خواهد گرفت، تا سال‌های پیش‌رو، زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری کشور ریشه‌دارتر و گسترده‌تر شود.

کارکرد مهم شرکت‌های خلاق

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: شرکت‌های خلاق نیز کارکرد و نقش مهم خود را ایفا می‌کنند. به صورت کلی در تئوری‌های توسعه‌ای که در جهان به کارگرفته شده و آزموده شده است، همواره این گذاره مورد توافق بوده است که امر توسعه به وسیله افراد خلاق و کارآفرین محقق خواهد شد. به همین جهت، شرکت‌های خلاق در ایران باید در نوک پیکان تحولات اقتصادی جای داشته باشند و حضور آنها همراه با سطح گسترده‌ای از حمایت باشد. ما اگر خواهان رشد علمی و توسعه اقتصادی هستیم، نباید شرکت‌های خلاق را نادیده بگیریم و این شرکت‌ها باید در متن جریانات اقتصادی حضور پررنگ داشته باشند.

وی با اشاره به اولویت‌های اقتصادی کشور، گفت: باید یک سازوکار فراگیر و فرادستگاهی وجود داشته باشد تا نیازهای فناورانه و اولویت‌های کشور را تعیین کند. در صورتی که بتوان میان این نیازها و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان ارتباط موثر و مداوم ایجاد کرد، می‌توان امیداور بود که مشکلات کشور راه حل داخلی خواهند داشت و دیگر نیازی نیست که برای حل مشکلات کشور دست به دامن خارجی ها و واردات شویم.

زنجیره ارزش 

این نماینده مجلس، همچنین افزود: در استان مرکزی با توجه به سابقه طولانی که در بحث صنعت دارد و شاخه‌های گسترده صنعتی، زیرساخت بسیار مناسبی برای رشد و نمو صنایع نرم و خلاق و شرکت‌های خلاق وجود دارد. این استان و ناحیه از کشور، همچنین از بسترهای کشاورزی وسیع و صنایع تولیدات گلخانه‌ای خوبی بهره می‌برد. یکی از مسائلی که ما در آن به کمک شرکت‌های خلاق نیاز داریم، بحث حلقه مفقوده است. در واقع زنجیره‌های مختلف تولید هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی و گلخانه‌ای در این استان وجود دارد.

کریمی در ادامه گفت: اما  در این زنجیره‌ها غالباً یک حلقه مفقوه وجود دارد، مثلاً برای تکمیل صنایع پایین دستی یک محصول کشاورزی، به کارخانجات و برخی فناوری‌های نیاز است. شرکت‌های خلاق از این توانمندی برخوردار هستند که با استفاده از ابزار خلاقیت، نوآوری، ابتکار و ارتباط، سرمایه‌ها و پتانسیل‌های فنی در دیگر نقاط و شرکت‌ها را جذب کنند و به عنوان واسط، کاری کنند که این زنجیره‌های ارزش تکمیل شود. از این رو این شرکت‌ها می‌توانند نقشی بسیار حیاتی برای ایجاد ارزش افزوده در این ناحیه از کشور ایفا کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-11-17 10:31

افزودن دیدگاه جدید