کد مطلب: 

263461

توسعه در شبکه مخابرات کشور بدون افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت میسر نیست

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، معتقد است: توسعه در شبکه مخابرات کشور و زیرساخت های مرتبط، بدون حمایت مادی و تزریق بودجه جهت اجرای برخی از پروژه های ملی در حوزه های حساس کشور توسط دولت و همچنین بدون افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.
توسعه در شبکه مخابرات کشور بدون افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت میسر نیست

دکتر داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در سرمقاله شماره 74 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

امروز  در کنار دغدغه‌های متعدد بنگاه های اقتصادی و فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور که بعضا در خصوص مشکلات مربوط به فعالیت های کسب وکار، مشکلات بیمه های مضاعف تامین اجتماعی، مالیات و غیره است، مشکل عدم وجود سفارش کافی و مناسب برای تولیدکنندگان، پیمانکاران و شرکت های خدمات فنی مهندسی از سوی اپراتورهای بزرگ مخابراتی و از جمله شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین چالش ها قرار گرفته که متاسفانه گریبان بسیاری از شرکت‌ها و فعالان اقتصادی این صنعت را گرفته ‌ است.

عدم تحقق برنامه های توسعه ای مرتبط با سند چشم انداز شرکت مخابرات ایران، بخش بزرگی از فعالیت های اقتصادی کشور را در حوزه حیاتی صنعت ICT آسیب پذیر نموده و این موضوع در آینده نزدیک در اثر عدم توجه و بی تدبیری، تاثیرات نامطلوبی را بر تمام اکوسیستم کسب و کار اکثر صنایع و از جمله حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  به عنوان صنعتی با ارزش افزوده بالا خواهد گذاشت.  
اگر به برنامه های پیشنهادی وزیر ارتباطات توجه کنیــد می‌بینیــد که در ایــن برنامــه ها، به خلاء بسیاری از برنامه های توسعه ای اشــاره شده است که می توان در  بخش چالش‌های مرتبط با «دولت هوشمند و تحول دیجیتال» در بخش مربوط به  عدم توسعه زیرساخت های ارتباطی امن و منفک از اینترنت بر روی بستر TDM –Mpls  توسط شرکت مخابرات ایران و سایر اپراتورهای ارتباطی برای ارتباطات بین دستگاهی و درون دستگاهی اشاره کرد.
متاسفانه در دولت های پیشین، حمایت وزارت ارتباطات از اصلی‌ترین اپراتور بزرگ کشور که شرکت مخابرات ایران است به شکل مناسبی صورت نپذیرفت و عدم تحقق برنامه های شرکت مخابرات ایران که کافی است به چشم انــداز این شرکــت در سال های مختلف و علی الخصوص سال 1400 دقت نمایید، نتیجه‌ای جز رکود فعالیت های اقتصادی شرکت های تولیدی داخلی به جهت توقف سفارش های شرکت مخابرات ایران حاصل نگردید.  
ما معتقد هستیم که امروز جهت برون رفت از این فضای رکود و توسعه و توانمندسازی شرکت مخابرات ایران، باید وزارت ارتباطات بودجه موارد مورد نظر در برنامه های اعلام شده خود را مشخص نماید. بدیهی است که توسعه به هر شکلی در شبکه مخابرات کشور و زیرساخت های مرتبط  بدون حمایت مادی و بدون تزریق بودجه جهت اجرای برخی از پروژه های ملی در حوزه های حساس کشور، توسط دولت و همچنین بدون افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت به هیــچ وجه امکان پذیر نخواهــد بود.
همچنین اگر در بخش چالش های مرتبط با «شبکه ملی اطلاعات» اشاره شده در برنامه وزیر ارتباطات،  به موضوع بی‌توجهی به توانمندی صنایع و شرکت های دانش بنیان ایرانی در داخلی سازی تجهیزات سخت افزاری با فناوری های بالا و همچنین توسعه بسترها و بسته های نرم افزاری بومی مورد نیاز برای استقرار معماری شبکه ملی اطلاعات در تمام لایه ها از سوی اپراتورها توجه نمایید، متوجه می‌شوید که در این مورد نیز مشخص است که نیازمند  مجموعه ای از اپراتورهای بزرگ با منابع مالی مناسب هستیم که بتوانند موجب حمایت از فعالان اقتصادی این حوزه شوند و در صورتی که اپراتورها،  توان خرید و توسعه را نداشته باشند طبیعتا فعالیت های مولدی را در بخش تولید یا خدمات فنی و مهندسی نمی توانیم متصور شویم. حمایت واقعی از شرکت های دانش بنیان جهت پیش خرید و پشتیبانی از آنها جهت حصول خودکفایی، اصل حاکم در موضوعات توسعه ای تمامی کشورهای توسعـه یافته است.
همان طوری که  وزیر ارتباطات در برنامه های خود مطرح نموده اند ، تسهیل در سرمایه گذاری بخش خصوصی در جهت توسعه لایه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و بهره گیری از توان و  ظرفیت بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان  و فن آور  برای توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات امروز موضوعی کاملا اساسی و بنیادین می باشد که باید به آن نیز توجه ویژه ای داشت. حملات سایبری ماه‌های اخیر گواه روشنی بر این موضوع است که برای توسعه و بهینه سازی لایه زیرساخت توسط متخصصان داخلی باید برنامه‌ریزی مناسبی را اتجام داد و یک اکوسیستم قوی و قابل اطمینان از شرکت های داخلی را برای دفاع سایبری در کشور ایجاد نمود.
یک نکته مهم نیز که در برنامه های وزیر ارتباطات تاکید شده است موضوع «حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات» موارد مرتبط با وابستگی شدید کشور به محصولات سخت افزاری و نرم افزاری خارجی ، آسیب پذیری زیرساخت‌های حساس و حیاتی کشور و وجود انگیزه های قوی و برنامه ریزی مستمر برای از کار انداختن این زیرساخت ها ، وجود تجهیزات ساخت آمریکا و چین و حتی اسرائیل در شبکه های اصلی ارتباطی عمومی و اختصاصی است که این موضوع نیز رابطه مستقیمی با موضوع تقاضا از سمت اپراتورهای کشور و مخابرات ایران به عنوان اصلی ترین اپراتور شبکه های مخابراتی که دارای بخش بزرگی از زیر ساخت های حیاتی کشور است ، داشته و خواهد داشت.  محصولات داخلی باید خریداری شود تا جایگزین تجهیزات نامطمئن شوند. ما در حال حاضر تولیدکننده هایی داریم که از لحاظ توانمندی تولید محصول یا ارایه راهکار، چیزی از شرکت های خارجی کم ندارند.
مخابرات ایران در صورتی که بتواند قدرت بالایی را در تامین و گردش نقدینگی خود داشته باشد می‌تواند با اعلام نیازمندی‌های خود چند ماه جلوتر از زمان اصلی پروژه های مد نظر خود، خط تولید شرکت‌های تولیدی را فعال نماید و بدیهی است که محصول این نوع رویکرد می‌تواند صنعتی قوی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کشور به وجود آورد و همچنین بستری از زیر ساخت های حیاتی و حساس کشور که امنیت آن به مراتب مطمئن تر از  حضور شرکت های خارجی و یا محصولات خارجی باشد.
من معتقد هستم که امروز  در ارتباط با شرکت مخابرات ایران ، یک وفاق و همدلی محکمی باید بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات به وجود آید. اگر اطلاعات مربوط به افزایش قیمت های حامل های انرژی، تعرفه‌های آب و برق و ده ها تعرفه دیگر را  در طول  این ده سال گذشته بررسی کنید  می بینیم که  قیمت اکثر کالاهای مصرفی و یا هر گونه خدمات در بخش های غیر مخابراتی که چندین برابر و در بخشی از کالاها و خدمات تا 40 برابر افزایش پیدا کرده است و همین طور در مقابل آن شاهد افزایش متناسب برخی از تعرفه ها از جمله برق، آب و گاز و غیره بوده ایم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-11-16 15:16

افزودن دیدگاه جدید