کد مطلب: 

263458

مدیرعامل شرکت مخابرات: با گذشت پنج ماه از ابلاغیه‌ی شورای رقابت برای تعرفه‌ها، همچنان منتظر تایید رگولاتوری هستیم

مدیرعامل شرکت مخابرات اظهار داشت: پس از گذشت نه ماه از بررسی شورای رقابت، دو بخش تعرفه ثابت و متغیر برای تلفن ثابت در شرکت مخابرات ایران در نظر گرفته شد که بیش از پنج ماه از ابلاغیه شورای رقابت گذشته و سازمان تنظیم باید این ابلاغیه را تایید کند تا عملیاتی شود.
 مجید سلطانی

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست خبری مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با حضور تنی چند از مدیران ارشد این شرکت و اصحاب رسانه امروز سه شنبه، ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، در محل ساختمان دکتر وفا غفاریان برگزار شد.

مجید سلطانی، پیرامون موضوع عدم رضایت کاربران از خدمات مخابراتی اظهار کرد: ما در مخابرات توسط سامانه‌هایی که طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند، مواردی از جمله کیفیت تماس و رفع خرابی‌ها را بررسی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: طبق آخرین آمار توسط سامانه‌هایی که طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند، به‌طور ‌میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان را در ارائه خدمات مخابراتی به دست آوردیم. کیفیت شبکه با مرکز مانیتورینگ شرکت مخابرات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رصد می‌شود و ما در شاخص‌های کیفیت شبکه از حد استاندارد بالاتر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات ۲۰ میلیون مشترک تلفن ثابت و شش میلیون مشترک باند پهن ثابت دارد، یعنی در مقایسه با سایر اپراتورها، تعداد مشترکان ما زیاد است. مخابرات شرکتی است که در ارائه خدمات گزینشی عمل نمی‌کند. البته با توجه به این پهنه جغرافیایی وسیع، بعضی از مشترکان در دریافت خدمات دچار مشکل هستند، اما با شاخص‌های مختلف که دنبال می‌کنیم، در سال‌های گذشته و طبق آخرین آمار، به‌طور ‌میانگین ۸۵ درصد مشتریان از خدمات مخابراتی رضایت دارند.

مدیرعامل شرکت مخابرات پیرامون آنکه توسعه ارتباطات ثابت بدون حضور شرکت مخابرات انجام خواهد شد یا خیر؟ تصریح کرد: هیچ کشوری شرکت مخابراتی مادر خود را کنار نگذاشته است.

وی تاکید کرد: شرکت‌های مادر مخابراتی قدمت زیادی دارند وسرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه این شرکت‌ها انجام شده است. برای توسعه تمام امور نیز از سرمایه مردم هزینه شده است. اگر مخابرات در توسعه اینترنت ثابت حذف شود، سرمایه مردمی که طی ۵۰ سال توسعه پیدا کرده است، بدون استفاده می‌شود و این به نفع مردم نیست و بهتر است در این مورد ما از الگوی استاندارد بین‌المللی استفاده کنیم و می‌توانیم در توسعه ارتباطات ثابت موفق شویم. نیاز نیست هیچ بازیگری را در توسعه حذف یا کمرنگ کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات درباره میزان سرمایه گذاری برای سرعت گرفتن توسعه مخابرات افزود: سرمایه گذاری در شرکت مخابرات و اپراتورها الزامی است اما تا زمانی که سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان برای این کار صرف نشود، نمی‌توان جهش قابل لمسی را مشاهد کرد. اگر در بخش ثابت حدود ۶ هزار میلیارد سرمایه گذاری داشته باشیم باعث جهش می‌شویم، اما سرمایه گذاری کمتر از این مقدار، توسعه محسوسی را رقم نخواهد زد.

وی درباره بهای تمام شده میزان تعرفه تلفن ثابت در شورای رقابت، افزود: پس از گذشت ۹ ماه از بررسی شورای رقابت، دو بخش تعرفه ثابت و متغیر برای مخابرات در نظر گرفته شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات تاکید کرد: هر فرد به ازای کارکرد خود مبلغ ۴۵ ریال پرداخت می کند اما مساله مهم دیگر نگهداری خط است. پس از برررسی صورت‌های مالی سال ۹۹ مشخص شد هزینه تمام شده برای نگهداری خط تلفن در هر ماه ۲۱ هزار تومان است.

سلطانی خاطرنشان کرد: برای متعادل نگه داشتن قیمت‌ها پیشنهاد کردیم که از روستاها مبلغ کمتری دریافت کنیم تا میانگین آن حدود ۱۶ هزار تومان شود. اگر این اتفاق رخ دهد و این تعرفه پرداخت شود ما از نظر هزینه‌ها سر به سر می‌شویم.

مدیرعامل شرکت مخابرات افزود: بیش از پنج ماه از ابلاغیه شورای رقابت گذشته و سازمان تنظیم باید این ابلاغیه را تایید کند تا عملیاتی شود.

وی گفت: سال‌ها قبل طرح هم‌کدسازی انجام شد و این مسئله باعث شد نرخ پالس تغییر پیدا کند تا زیان همسان‌سازی متوجه شرکت مخابرات نشود. در همان زمان، تغییراتی رخ داد اما به واسطه طرح هم‌کدسازی ۸ هزار میلیارد تومان ضرر وارد شده که از هیچ محلی تامین نشده است.

سلطانی درباره توسعه ارتباطات زیرساخت و ارائه بیت استریم توسط این مجموعه تاکید کرد:‌ زمانی که من وارد مخابرات شدم «بیت‌استریم» (به این معنی که شرکت مخابرات زیرساخت خود را در اختیار شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت قرار دهند تا آن‌ها روی آن سرویس ارائه کنند) انجام نمی‌شد. تیمی برای بررسی این مساله گذاشتیم تا این طرح، اجرایی شود. اکنون با هشت شرکت قرارداد بیت استریم منعقد کرده‌ایم اما اجرایی شدن آن نیازمند تغییر سیستم‌ها است.

سلطانی خاطرنشان کرد: در پهنای باند ثابت، ۵۰ درصد بازار متعلق به شرکت مخابرات و ۵۰ درصد متعلق به بقیه شرکت‌هاست و این شرکت‌ها از زیرساخت مخابرات استفاده می‌کنند.شرکت مخابرات بر اساس قوانین پایبند به همکاری است و سعی کرده تجهیزاتی زیرساختی را حتی با ضرر به شرکت‌ها بدهد. همکاری به هر حال همه نوع ابعادی دارد و مخابرات با این زیان و تعرفه‌ها بازهم به زیرساخت کمک می‌کند. ضررها روی سیم مسی و رانژه و روی فضا موثر است اما خدمات خود را قطع نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه درآمد ما در بخش روستایی ماهیانه ۴۰ میلیون و هزینه ما ۴۰۰ میلیون تومان است، گفت: شرکت‌های خصوصی به‌دلیل عدم صرفه اقتصادی، در برخی مناطق دورافتاده سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اما مردم از ما انتظار دارند.اگر ۱۶ هزار تومان به عنوان هزینه نگه‌داری خطوط روی قبوض اعمال شود و در ازای آن، مکالمات داخلی رایگان شود، فشاری از لحاظ اقتصادی به خانواده‌ها تحمیل نمی‌شود، اما این مسأله برای مخابرات بسیار تأثیرگذار است و می‌توانیم به رشد و توسعه اینترنت کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات با تاکید بر توسعه فیبرنوری در مخابرات، بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۵ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور راه‌اندازی کردیم و سرویس تانوما نیز ۱۸۰ هزار مشترک دارد.قبول داریم که این روند کند پیش رفته اما تهیه تجهیزات فیبر نوری کار آسانی نیست. سرمایه‌گذاری در شرکت مخابرات و اپراتورها الزامی است اما تا زمانی که سالانه حداقل ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای این کار صرف نشود، نمی‌توان جهش قابل لمسی را مشاهد کرد.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-11-16 13:05

افزودن دیدگاه جدید