کد مطلب: 

263238

ستاری: اید‌ه‌های خلاق و نوآورانه گردشگری در قالب شرکت‌های خلاق حمایت می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: مهم این است که ایده های نوآورانه بتوانند در قالب یک کسب و کار خلاق با حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی، چالشی از کشور را حل کنند.
سورنا ستاری

به گزارش سیتنا، «توسکا» نخستین مزرعه خلاق و نوآوری کشور در حوزه گردشگری کشاورزی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و استاندار گلستان بازدید و بخش خلاق آن افتتاح شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جریان بازدید از این مزرعه خلاق، با تاکید بر این که هدف ایجاد و توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق،  حمایت از ایده‌های نو و خلاقانه وکارآفرینانه است، ادامه داد: ایده ‌هایی نیز که در حوزه فناوریهای نرم علوم انسانی، اقتصاد دیجیتال و صنایع فرهنگی به ویژه گردشگری پیاده می شود قطعا در قالب صنایع خلاق، مورد حمایت ما است و حمایت از شرکت های خلاق روی این جنس کسب و کارها تمرکز دارد.

وی با بیان این که خلاء حمایتی از ایده‌های خلاق با ایجاد این زیست بوم پر شده است، اظهار کرد: پیش از این تمرکز بر روی حمایت از شرکت های دانش بنیان بود و بسیاری از ایده های نوآورانه که از پیچیدگی و سطح بالای فناوری برخوردار نبودند اما با بیس نواوری از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه فرهنگ کارآفرینی، اشتغال و خلق ارزش افزوده برخوردار بودند، در دایره این حمایت قرار نمی‌گرفت که با ایجاد ستاد فناوریهای نرم وصنایع خلاق شرکت‌های خلاق، این دست ایده ها هم مورد حمایت قرار می گیرد.

ستاری افزود: مهم این است که ایده های نوآورانه بتوانند در قالب یک کسب و کار خلاق با حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی، چالشی از کشور را حل کنند.

تجربه کشاورزی و گردشگری با یک شرکت خلاق

مزرعه گردشگری توسکا در توسکستان گرگان با همت جمعی از جوانان خلافگق گرگان و در ۵ هکتار ایجاد شده است تا تجربه کشاورزی را درقالب زمین های اشتراکی واموزشی به صورت عملی و ملموس به گردشگران ارائه کند.

در این مزرعه خلاق گردشگری، بخش های مختلفی چون مزرعه تمشک، میوه‌جات و صیفی و سبزی‌جات ایجاد شده است و بازدیدکننده می‌تواند با پرداخت مبلغ اندکی، ضمن استفاده از محصولات ارگانیک کشت شده در مزرعه، کشاورزی و فرهنگ روستایی را تجربه کند و در فرآیند کشاورزی مشارکت داشته باشد.

این شرکت خلاق علاوه بر فرآیندهای آموزشی، محصولات کشاورزی تولید و صادر می‌کند و با میزبانی تورهای دانش آموزی، دانشجویی و بین المللی، مخاطبان را با فرهنگ کشاورزی آشنا می کند و تجربه‌ای منحصر به‌فرد را برای گردشگران رقم بزند.

تمامی برآیند کاشت، داشت و برداشت توسط بازدیدکنندگان انجام می شود و در قالب گردشگری، کشاورزی نیز آموزش داده می شود.

۲۰ باغچه ۱۰۰ متری در این مزرعه خلاق راه اندازی شده است و گردشگران با اقامت در سازه‌های موقتی، کشاورزی و زیست روستایی را تجربه می کنند.

مزراع گردشگری سابقه‌ای چندین ساله و جهانی دارند و مخاطبان در قالب تورهای گردشگری، محصولات و اقلام محلی و ارگانیک را دستچین می کنند و ضمن این برداشت، آموزش هایی را فرامی‌گیرند.

مشارکت جوامع محلی در گردشگری کشاورزی زمینه ساز اشتغال و توسعه کسب و کارهای خلاق و سایر شرکت‌های خلاق در کنار رونق گردشگری می شود.

در این مزرعه در کنار ارائه فرآورده های کشاورزی و فضاهای کشاورزی با الگوگیری از فضاهای کار اشتراکی، واحد های تقیقاتی در حوزه پرندگان و گونه های گیاهی و کشاورزی ایجاد شده است.

ظرفیت استان گلستان برای توسعه گردشگری خلاق

در جریان این بازدید، غلامرضا منتظری نماینده مردم گلستان، گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را بهترین راهکار عبور از اقتصاد نفتی دانست و گفت: اگر بخواهیم از نفت فاصله بگیریم گردشگری بهترین ظرفیت برای گذار از اقتصاد منبع محور است و استان گلستان می‌تواند به یک مدل محوری و الگو تبدیل شود.

وی افزود: ما فارغ التحصیلان فراوانی در استان گلستان داریم که می توانند زمینه ساز ثروت‌آفرینی باشند؛ آمادگی داریم در کنار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهری موانع قانونی را از میان برداریم و غبار بیکاری و مشکلات را از سر راه برداریم.

افتتاح کارخانه نوآوری گرگان، افتتاح مرکز نوآوری سلامت و فرهنگ، افتتاح خانه خلاق تقوی و حضور در جمع فعالان فناور استانی از دیگر برنامه های امروز معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در استان گلستان بوده است و ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-11-09 15:43

افزودن دیدگاه جدید