کد مطلب: 

263178

سوئیچ‌های شبکه در سطح دسترسی؛ یک فناوری کلیدی در بومی سازی شبکه ملی اطلاعات

دبیر اجرایی کنفرانس ظرفیت برای شبکه ملی اطلاعات، گفت: تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان دارای سبقه تحقیق و تولید مخابراتی با برنامه ریزی و سرمایه شخصی خود اقدام به طراحی و ساخت انواعی از سوئیچ های شبکه نموده اند که شایسته قدرشناسی است.
فرامرز رستگار

فرامرز رستگار، دبیر اجرایی کنفرانس ظرفیت برای شبکه ملی اطلاعات، در راستای پیگیری امور پسا کنفرانس به نکات مهمی اشاره کرده است که در گفت‌وگو با سیتنا به سرفصل‌های ذیل پرداخته است:

در زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات با شبکه های متعدد عمومی و اختصاصی روبرو هستیم.

شبکه های اختصاصی مبتنی بر سوئیچ های لایه دسترسی عمدتا توسط بنگاه های کوچک و متوسط طراحی و اجرا می شود.

مشاوره، طراحی، انتخاب تجهیزات توسط این گروه از سازمانها بیشتر بر مبنای راه حل های محصول محور بجای فناور محور می باشد.

بخشنامه ها و تاکیدات نهادهای اطلاعاتی برای جایگزین کردن محصولات غیرآمریکایی به جای آمریکایی در این بخش از شبکه به دلیل نگاه های کالامحور در سطوح مشاوره، آموزش و لجستیک، چندان کارساز نبوده است.

متاسفانه بسیاری از مجریان هم به جای تدبیر و حساسیت جدی در این امر و افزایش دانش و مهارتهای خود و کارکنان، صرفا با دلایلی مانند سهولت خرید، قیمت و شرایط تحویل مناسب، اشراف کارشناسان در کاربرد و بهره برداری، پشتیبانی ظاهری خوب و...به روال معمول ادامه می‌دهند.

خوشبختانه تعدادی از شرکتهای دانش بنیان دارای سبقه تحقیق و تولید مخابراتی با برنامه ریزی و سرمایه شخصی خود اقدام به طراحی و ساخت انواعی از این سوئیچ های شبکه نموده اند که شایسته قدرشناسی است.

از طرفی هم تعدادی از صنعتگران بخش الکترونیک و مخابرات با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به ایجاد خطوط تولید مجهز نموده و پروانه بهره برداری دریافت نموده اند.

تفاوت اصلی در نحوه استفاده از تجهیزات غیرانحصاری در شبکه های اینترپرایز با کاریر کلاس در این است که سازمانهای کاریرکلاس بزرگ معمولا دارای بدنه و ساختار قوی تر مهندسی برای تحلیل امور هستند ولی سازمانهای کوچک بیشتر بر مبنای توصیه ها و آموزشهای کاربردی کالا عمل می نمایند.

پراکندگی مراکز تهیه و توزیع، بنگاه های کوچک و متوسط و کمبود استعدادهای فنی مناسب ایجاب می نماید که اتحادیه ها و تشکل های صنفی مرتبط در معرفی محصولات غیر انحصاری اعم از خارجی و داخلی در مراحل بازارسازی، قبل از فروش، حین فروش و پس از فروش به این گروه از مشتریان اهتمام  و به رسالت خود به درستی عمل نمایند.

در این راستا، مراکز تست و تایید نمونه مانند مرکز تحقیقات مخابرات ایران،  آموزش مهارتی غیر وابسته و نهاد های ممیزی مشاوران بی طرف و آگاه، نقش حساس و کلیدی برعهده دارند، ضمن اینکه باید مبارزه با ویروس ناباوری از دغدغه های شبانه و همت های روزانه مجریان امر باشد.

دبیرخانه کنفرانس ظرفیت  برای حفظ و حراست از دستاوردهای ارزنده شرکت های دانش بنیان و صنعتگران واقعی در راستای بومی سازی تجهیزات و نرم افزارهای سوئیچ شبکه با مشارکت چند اتحادیه و نهادهای صنفی مرتبط با امید به ایجاد حساسیت کافی برای بومی سازی این بخش مهم از شبکه ملی اطلاعات اقدام می نماید.

انتهای پیام

گزارش از مسعود فاتح

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-11-08 09:28

افزودن دیدگاه جدید