کد مطلب: 

263142

اعطای تسهیلات 216 میلیارد تومانی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان قزوین

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از زیست‌بوم نوآوری استان قزوین گفت: برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان استان قزوین 216 میلیارد تومان تسهیلات مصوب داشتیم که از این میزان 147 میلیارد آن پرداخت شده است.
دکتر علی وحدت

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت، در دومین رویداد «استان‌آپ» که در استان قزوین برگزار شد، تامین مالی را یکی از ارکان مهم حوزه نوآوری اعلام کرد و گفت: در بحث تامین مالی و حتی روش‌های غیرتامین مالی از جمله در بحث‌های توانمندسازی هم باید نوآوری داشت که در این زمینه صندوق نوآوری اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه این صندوق از آذر سال 97 تاکنون بیش از 15 هزار فقره خدمات بلاعوض از جمله آموزش، مشاوره، مالکیت فکری، توسعه بازار و... به شرکت‌های دانش بنیان اعطا و نیز پنج هزار و 413 فقره قرارداد تسهیلات با شرکت‌های دانش بنیان منعقد کرده است، افزود: در سال‌های گذشته 20 هزار میلیارد تومان سرویس مالی به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها ارائه کردیم که چندین برابر توان صندوق بوده است.

وحدت در ادامه با اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از زیست‌بوم نوآوری استان قزوین تصریح کرد: برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان استان قزوین 216 میلیارد تومان تسهیلات مصوب داشتیم که از این میزان 147 میلیارد آن پرداخت شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این صندوق سرویس‌های جدید مالی خود را با استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور راه‌اندازی کرده است، افزود: امروز در تمامی استان‌های  کشور صندوق‌های پژوهش و فناوری تشکیل شده و علاوه بر آن در حوزه‌های تخصصی نیز فعالیت می‌کنند. این صندوق‌ها را بخش خصوصی ایجاد کرده و بار مالی نیز برای دولت ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری قزوین می‌تواند بازوی خوبی برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان استان باشد، اعلام کرد: ما نیز اعتبار ویژه‌ای به این صندوق اختصاص خواهیم داد.

وحدت اعلام کرد: صندوق نوآوری آمادگی دارد مبلغ 10 میلیارد تومان به صندوق پژوهش و فناوری استان قزوین اختصاص دهد به شرط آنکه ظرف یک ماه این پول در شرکت‌های دانش بنیان استان جذب شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود به پخش مسابقه تلویزیونی «کارویا» که به همت این صندوق و با مشارکت صداوسیما تولید شده است، اشاره کرد و افزود: این مسابقه به منظور تامین مالی جمعی برای شرکت‌های دانش بنیان به زودی از شبکه یک سیما پخش می‌شود و مردم می‌توانند از 500 هزار تومان در طرح‌های این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در این طرح، صندوق نوآوری 100 درصد پول مردم را بیمه می‌کند.

به گفته دکتر وحدت، با پخش مسابقه کارویا، صندوق نوآوری بحث «کراد فاندینگ» را برای اولین بار در کشور راه‌اندازی می‌کند.

نداشتن سرمایه و سرقت ایده از جمله مشکلات امروز جوانان است

در ادامه رویداد «استان‌آپ» قزوین، دکتر لطف‌الله سیاهکلی مرادی، نماینده قزوین در مجلس با بیان اینکه امروز قدرت در دستان جوانان و صاحبان فکر است، گفت: نداشتن سرمایه از جمله مشکلات امروز جوانان خلاق است که باعث شده دغدغه طرح‌ها و ایده‌هایشان را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک برنامه تلویزیونی جامع نیاز داریم تا صاحبان فکر و استارت‌آپ‌ها را به سرمایه‌گذاران متصل کند، بیان کرد: استارت‌آپ‌ها ۳۰۰ میلیون تا چهار میلیارد تومان سرمایه برای فعال شدن نیاز دارند که رقمی زیادی نیست و باید سرمایه‌گذاران قدرت ریسک خود را بالا ببرند.

سیاهکلی مرادی تصریح کرد: امروز سخت‌افزارها در مشت نرم‌افزارها هستند و یک کشور کوچک اگر نیروی قابل داشته باشد، می‌تواند در برابر کشورهای صاحب صنعت بایستد.

نماینده قزوین در مجلس با بیان اینکه امروز استعمارگران با صنعت خود مردم را می‌ترسانند، اظهارکرد: در حال حاضر انسان از صنعت ترسیده و هویت او دچار مشکل شده است.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی نیز تحولاتی در سطح جوامع ایجاد کرده که با گذشته بسیار متفاوت است.

تشکیل صندوق‌های پژوهش و فناوری یکی از نقاط عطف زیست بوم نوآوری است

در ادامه این رویداد، فاطمه محمدبیگی دیگر نماینده قزوین در مجلس در سخنانی گفت: افزایش خط اعتباری صندوق پژوهش و فناوری قزوین تا 12 برابر، تقویت کارگزاری قزوین و تخصیص خط جعاله به میزان 10 میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش بنیان استان درخواست ما از صندوق نوآوری است.

وی افزود: ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی، وجود دانشگاه‌ها، پروژه چشمه نور، پارک‌های علم و فناوری، موقعیت حساس جغرافیایی و برخی اقدامات نظیر شماره‌گذاری اولین خودرو الکترونیکی کشور به نام قزوین می‌طلبد که این استان را پایتخت علم و پژوهش و فناوری کشور بنامیم.

نماینده قزوین در مجلس در پایان گفت: امیدواریم برای استان قزوین برنامه بزرگی به خصوص در حوزه نوآوری و فناوری طراحی شود چرا که قزوین دیار بزرگانی همچون شهیدان بابایی، لشگری، ابوترابی و رجایی است.

حضور 18 استارت‌آپ در دومین رویداد «استان‌آپ» در قزوین

همچنین دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه دومین رویداد «‌استان‌آپ» در قزوین گفت: امروز صندوق نوآوری به زیست‌بوم استارت‌آپ‌های کشور خدمات گسترده‌ای ارائه می‌کند که برگزاری رویدادهای «دوشنبه‌های استارت‌آپی» و «پیوند» در این راستا است.

وی در ادامه با اشاره به وجود 64 صندوق پژوهش و فناوری در کشور گفت: ما در صندوق نوآوری تاکنون به 45 صندوق، مبلغ 851 میلیارد تومان اعتبار هم‌سرمایه‌گذاری تخصیص داده‌ایم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه 18 استارت‌آپ در دومین رویداد «استان‌آپ» در قزوین حضور دارند، بیان کرد: برای برگزاری این رویداد در قزوین پنج جلسه با فعالان زیست‌بوم استان به همراه 288 ساعت آموزش برگزار کردیم که در نهایت 28 تیم انتخاب و از آن‌ها 18 تیم برگزیده شدند تا ایده خود را در رویداد «استان‌آپ» در حضور سرمایه‌گذاران تشریح کنند.

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: اولین رویداد استان‌آپ در کرمان و دومین آن در قزوین برگزار شد. سومین رویداد را نیز در سمنان برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: ما در این رویدادها تلاش می‌کنیم تا استارت‌آپ‌ها را به شتابدهنده‌ها متصل کنیم.

استارت‌آپ‌ها بیش از تسهیلات، به مشاوره و سرمایه‌گذاری نیاز دارند

در ادامه رویداد «استان‌آپ» قزوین، مصطفی مافی رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین در سخنانی به برگزاری جشنواره‌های ایده برتر در استان قزوین اشاره کرد و گفت: این جشنواره‌ها طی سال‌های گذشته در قزوین برگزار شده و طی آن ایده‌های برتر بعد از انتخاب، در پارک علم و فناوری استان مستقر می‌شوند.

مافی با اشاره به برگزاری دومین رویداد «استان‌آپ» در قزوین، گفت: استان‌آپ اتفاقی است که امسال با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است و طی آن تیم‌های نوآور برنامه‌های خود را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند.

بیان کرد: استارت‌آپ‌ها در ابتدای کار، بیشتر از تسهیلات به مشاوره و سرمایه‌گذاری نیاز دارند و باید به این موضوع توجه بیشتری شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین با بیان اینکه قصد داریم پارک استان را به یک پلتفرم توسعه برای صنعت و کشاورزی تبدیل کنیم، گفت: ما در پارک علم و فناوری در حال شناسایی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و نیازمندی‌های پخش شوینده، سرامیک و شیشه هستیم.

مافی در پایان قول داد پارک علم و فناوری استان قزوین 70 درصد هزینه‌های دریافت گواهی استاندارد را برای شرکت‌های دانش بنیان تامین کند.

بهترین کمک به استارت‌آپ‌ها، هم‌سرمایه‌گذاری در طرح‌های آنهاست

در ادامه این رویداد نیز محسن شیرمحمدی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری قزوین با تاکید بر اینکه بهترین کمک به استارت‌آپ‌ها، هم‌سرمایه‌گذاری در طرح‌های آنهاست، اظهار کرد: در بحث هم‌سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پژوهش و فناوری 20 درصد و صندوق نوآوری و شکوفایی تا 80 درصد هزینه‌های طرح را تامین می‌کنند.

آمادگی استانداردسازی محصولات تولیدی خلاقانه در هر حوزه ای را داریم

در پایان دومین رویداد «استان‌آپ» در قزوین، سیروس صارمی، ‌مدیرکل اداره استاندارد قزوین اظهار کرد: برای محصولاتی که از استاندارد برخوردار نیستند، زیرساختی نیز برای آزمون آن در کشور تعریف نشده است که این مسئله موجب افزایش هزینه‌های محصولات می‌شود.

وی افزود: محصولات دانش بنیان و فناور، توسط سازمان ملی استاندارد ارزیابی می‌شود و گواهی استاندارد نیز برای آن‌ها صادر خواهد شد.

صارمی در پایان ‌از پارک‌های علم و فناوری و سایر دستگاه‌های متولی در کشور درخواست کرد به شرکت‌های دانش بنیان کمک کنند تا آزمایشگاه‌های مجهز خود را راه‌اندازی کنند و تسهیلاتی به این شرکت‌ها برای اخذ گواهی استاندارد اعطا شود.

گفتنی است، دومین رویداد «استان‌آپ» قزوین که شامل دو رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» و «پیوند» است، با شعار «31 قدم تا شکوفایی» با حضور 18 استارت‌آپ، به همت صندوق نوآوری و شکوفایی و با همکاری پارک علم و فناوری استان قزوین برگزار شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (3 رای)
سیتنا 5
2021-11-07 10:17

افزودن دیدگاه جدید