کد مطلب: 

263118

لزوم ادامه روند حمایت از تولید داخل در کنار نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان داخلی؛ از گوشی و تبلت ایرانی تا مودم تولید داخل

حمایت‌های قانونی و دولتی از صنعت داخلی حوزه مخابرات به تنهایی کافی نیست و تجربه حضور بخش خصوصی در حوزه‌هایی همچون تولید گوشی و تبلت داخلی و مودم نشان می‌دهد که بخش خصوصی داخلی توانسته در برخی از این حوزه‌ها همچون تولید مودم تا حدودی موفق عمل کند، اما در بخشی از حوزه‌‌ها مانند تولید گوشی و تبلت داخلی عملا دستاورد چندانی نداشته است و لذا در کنار حمایت‌های نهادهای دولتی و قانونگذاری از تولید داخل، روند نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان داخلی نیز باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد تا در نهایت شاهد موفقیت‌های هرچه بیشتر بخش تولیدی کشورمان در حوزه‌های تجهیزات مصرفی مخابراتی باشیم.
لزوم ادامه روند حمایت از تولید داخل در کنار نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان داخلی؛ از گوشی و تبلت ایرانی تا مودم تولید داخل

به گزارش خبرنگار سیتنا، صنعت تولید تجهیزات مخابراتی یکی از صنایع استراتژیک به شمار می آید. به همین دلیل است که کشورهای پیش‌ رو در صنعت تجهیزات مخابراتی، در تنظیم اهداف، استفاده از مشوق های مالی دولتی و تقویت تولیدکنندگان دخالت و سیاست گذاری می کنند.

بررسی سیاست های توسعه صنعتی در این کشورها تایید می کند که در این مسیر هدف‌ گذاری برای رقابت در بازارهای جهانی وجه مشترک اغلب آنها بوده است. در این بین الگوی توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی برخی از کشورها به حدی موفق است که به عنوان الگوهای سیاست گذاری و دخالت صحیح دولتی برای ساخت و حمایت از یک صنعت مثال زده می شود. برای مثال کشور چین توانسته است با سیاستگذاری موفق در صنعت تجهیزات مخابرات طی 4 دهه از یک کشور صرفاً واردکننده به کشوری صادرکننده و دارای جایگاه تثبیت شده در جهان تبدیل شده است.

با پذیرفتن استراتژیک بودن صنایع مخابراتی و زیرساختی، اکنون اگر بخواهیم ایده آل رسیدن به جایگاه مطلوب در این صنعت را برای ایران هم هدف گذاری کنیم، باید مشخص شود که از سمت دولت در جایگاه حاکمیتی چه ایراداتی وجود دارد و چه اقداماتی را می توان انتظار داشت که اگر از سوی دولت انجام شود، تا در نهایت بخشی از مشکلات مهم تولید داخل در صنعت برطرف شود.

از طرف دیگر حمایت‌های قانونی و دولتی از صنعت داخلی حوزه مخابرات به تنهایی کافی نیست و تجربه حضور بخش خصوصی در حوزه‌هایی همچون تولید گوشی و تبلت داخلی و مودم نشان می‌دهد که بخش خصوصی داخلی توانسته در برخی از این حوزه‌ها همچون تولید مودم تا حدودی موفق عمل کند، اما در بخشی از حوزه‌‌ها مانند گوشی و تبلت داخلی عملا دستاورد چندانی نداشته است و لذا در کنار حمایت‌های نهادهای دولتی و قانونگذاری از تولید داخل، روند نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان داخلی نیز باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد تا در نهایت شاهد موفقیت‌های هرچه بیشتر بخش تولیدی کشورمان در حوزه‌های تجهیزات مصرفی مخابراتی باشیم.

عباسی‌آرند: ظرفیت‌های تولید داخل در حوزه‌ی مودم در حال افزایش است

لزوم ادامه روند حمایت از تولید داخل در کنار نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان داخلی؛ از گوشی و تبلت ایرانی تا مودم تولید داخل

مدیرعامل ایرانسل، گفت: به منظور پاسخگویی به نیاز مشترکان در حوزه‌ی مودم و افزایش ظرفیت تولید، خط تولید داخلی مودم را راه اندازی کرده ایم تا بتوانیم نیاز متقاضیان را با تولید داخل پوشش دهیم.

دکتر بیژن عباسی‌آرند در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون راه حلی برای کاهش هزینه‌ی سرویس اینترنت ثابت TD-LTE این اپراتور، توضیح داد: یک بخش از هزینه‌ی سرویس TD-LTE هزینه تامین مودم است که ما مودم را با قیمت مشخص در بازار عرضه می‌کنیم، اما شبکه‌ی فروش و توزیع کنندگان، بخش خصوصی هستند و آنها با توجه به شرایط بازار قیمت گذاری می‌کنند و این نکته باعث می‌شود زمانی که تقاضا در بازار زیاد است، مودم با قیمت بالاتری عرضه شود که راهکار اصلی مدیریت بازار توزیع است.

وی ادامه داد: ایرانسل خط تولید داخلی مودم را با همین هدف راه اندازی کرده است تا بتوانیم نیاز متقاضیان را با تولید داخل پوشش دهیم، لذا با افزایش ظرفیت تولید، نیاز بازار را پاسخگو خواهیم بود و با توجه به سیاست‌های دولت در حمایت از تولید داخل، ما هم به دنبال افزایش ظرفیت‌های تولید داخل در حوزه‌ی مودم هستیم.

وی پیرامون تعرفه‌ی فعلی اینترنت ثابت TD-LTE هم گفت: در حال حاضر تعرفه‌ی سرویس اینترنت ثابت TD-LTE نصف تعرفه‌ی موبایل است و این کف تعرفه است و برای مردم منصفانه است.

مدیرعامل ایرانسل در پایان خطاب به خبرنگار سیتنا، گفت: واقعیت این است که مصرف مشترکان، بعد از کرونا رشد بسیاری داشته است و شاهد مصرف دو برابری بوده‌ایم، لذا ظرفیت موجود شبکه بیشتر از پیش بینی های ابتدایی بوده است که اپراتورها را در ساعات پیک و مصرف بالا با مشکل مواجه کرده است.

فرجی تهرانی: 80 درصد مودم نیاز کشور به صورت قاچاق تامین می‌شود

فرجی تهرانی

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، گفت: باید بپذیریم که بازار مودم با قاچاق تامین می‌شود، اما اینکه مسوولان ذیربط راهکاری برای این موضوع نمی‌اندیشند جای سوال دارد.

محمدرضا فرجی تهرانی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی وضعیت فعلی مودم در بازار و تامین توسط تولیدکنندگان داخلی، در پی ممنوعیت ورود مودم‌های خارجی به کشور، گفت: شرکت‌های تولیدکننده داخلی توان تامین نیاز بازار را ندارند و این موضوع را بارها به مسوولان در وزارت صنعت و معدن و همچنین ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز  نیز اعلام کردیم و در همین راستا در بازدیدی نامحسوس از نماینده یکی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی مودم در یکی از مراکز خرید تجهیزات آی‌تی تهران، درخواست 20 عدد مودم همزمان کردیم و اعلام کردند که موجودی ندارند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، اظهار کرد: آمار نشانگر آنست تا قبل از سال 96 که ورود مودم بسته شود، میانگین مصرف ماهانه مودم در کشور 120 تا 180 هزار عدد بود که قاعدتاً طی سال‌های اخیر و با شیوع بیماری منحوس کرونا و افزایش دورکاری و کلاسهای آنلاین، نیاز این کالا بیش از پیش می‌باشد، ولی تاکنون عزیزان تولیدکننده نتوانستنه‌اند نیاز بازار را تامین کنند.

تولیدکنندگان داخلی، توان تولید انبوه مودم را ندارد

فرجی، افزود: کارخانه‌های داخلی توان تولید انبوه مودم را ندارد و باید بپذیریم که بازار مودم با قاچاق تامین می‌شود، اما اینکه مسوولین راهکاری برای این موضوع نمی‌اندیشند جای سوال دارد.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، خاطرنشان کرد: زمانی که تاکیدات مسوولان طی چند سال گذشته و سال جاری در مورد تولید می‌باشد، منظور این نیست که شخصی کارگاهی را احداث کند و فقط از تسهیلات تولید کننده استفاده کند که در حال حاضر مهمترین آن ممنوعیت ورود کالا و ایجاد انحصار است؛ بلکه چند هدف اصلی مد نظر می‌باشد که به نظر بنده اصلی‌ترین هدف ایجاد شغل است. آیا ورود قاچاقچیان به عرصه مودم و خروج کسبه اصلی این کالا از گردونه تامین و توزیع می‌تواند جزو ایجاد شغل باشد؟ مطمئنا این مورد مد نظر هیچ کسی نیست!

عرضه مودم با قیمتی پایین‌تر از محصولات خارجی محقق نشده است

وی، ادامه داد: موضوع بعدی  هدف‌گذاری این است که با تکنولوژی روز جهان رقابت کنیم که در این مورد نیز نمی‌شود گفت که کارخانه‌ای که تعداد و تنوع محدودی در تولید مودم دارد بتواند حس خوشایند رقابت را با دیگر تولیدکنندگان سراسر دنیا به ما  انتقال دهد. هدف دیگر در حمایت تولیدکنندگان، عرضه کالا با قیمتی پایین‌تر از محصولات خارجی است، که در طی چهار سال گذشته این امر نیز محقق نگردیده است.

فرجی، گفت: باید با درایت بیشتری در این موضوع کار شود. نیاز مردم در حوزه مودم تامین نمی‌شود و 80 درصد مودم نیاز مملکت به صورت قاچاق ارائه می‌شود، ما این مساله را از دو سال پیش اعلام کردیم، که متاسفانه باید این نکته را نیز گوشزد کنم در زمانی که کشور عزیزمان همه‌جانبه تحت فشار تحریم‌های اقتصادی ظالمانه می‌باشد، جهت تأمین کالای قاچاق، ارز مورد نیاز آن نیز خارج از سیستم بانکی و بصورت قاچاق تهیه می‌شود، لذا باید خاطرنشان کرد که اکثرمودم‌های قاچاق از طریق شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، در ادامه گفت‌وگو با سیتنا گفت: قاچاقچیان جهت فروش و ارسال کالاهایی همچون مودم، نوت بوک و تبلت که بسته بندی کوچکی دارند به ارسال کالا توسط اداره پست روی آورده‌اند و به راحتی این کالاها از بنادر به شهرهای دیگر ارسال می‌شود و شبکه ارسال اداره پست ناخواسته توسط این افراد مورد سواستفاده قرار گرفته، که امیدواریم هرچه سریعتر تمهیدات لازم جهت جلوگیری از این باگ سیستمی صورت پذیرد.

فرجی، اظهار کرد: ما از تولیدکننده داخلی که کالای با کیفیت ارائه دهد کاملا حمایت می‌کنیم. درحوزه مواد مصرفی پرینتر، مانیتور، کیس کامپیوتر، All-In-One و ... این اتفاق رخ داده و با اینکه در برخی از این موارد بطور کامل کالا تولید نمی‌کنیم اما مونتاژ به درستی انجام می‌شود و کالای با کیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این خود قابل احترام و حمایت است.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، گفت: امیدواریم مسئولین مربوطه با بازگشایی ثبت سفارش این کالا از ضررهای چندگانه‌ای که به آنها اشاره شد جلوگیری کرده، از حقوق مصرف‌کنندگان با وجود تنوع کالای باکیفیت حمایت نموده و ضمن پشتیبانی از تولیدکنندگان در بازار، رقابت ایجاد کنند تا مانند سایر کشورهای پیشرفته با به روزرسانی تکنولوژی تولیدات، در جهت پیشرفت سرمایه‌های این مرز و بوم گام برداریم.

سلیمی: تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی، برای حقوق مصرف کننده تلاش کنند

علیرضا سلیمی

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، گفت: قوانین و تصمیمات اعمال شده در خصوص تولید داخل تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی در راستای حمایت از مصرف کننده است، لذا تولیدکنندگان نیز باید برای حقوق مصرف کننده تلاش کنند

علیرضا سلیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیتنا پیرامون موضوع نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان داخلی حوزه‌ی تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی برای ارایه محصولات با قیمت مناسب‌تر و کیفیت مطلوب‌تر، گفت: هنگامی‌که تولیدکنندگان داخلی فضای پیش روی خود را انحصاری می‌بینند، دیگر نمی‌توانیم شاهد حرکت رو به جلویی از طرف آنها باشیم، البته این نکته حائز اهمیت است که در بخش‌های دیگری عملکرد سازنده داشته‌اند و نسبت به فناوری روز عقب‌تر نیستند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ادامه داد: قوانین و تصمیمات اعمال شده در خصوص تولید داخل تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی در راستای حمایت از مصرف کننده است و تولیدکنندگان نیز باید برای حقوق مصرف کننده تلاش کنند و تا زمانی که بازار را در اختیار خودشان می‌بینند، برای ارتقای کیفیت تولید خود حرکت چندانی نمی‌کنند و این آسیب همچنان پابرجا است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد: اعتقاد ما بر این است که باید به تولیدکنندگان ایرانی در خصوص ارائه محصولات با قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و دسترسی آسان مهلت کافی داد و از طرف دیگر تولیدکنندگان داخلی نیز در مسیرهای دیگری برای حمایت از حقوق مصرف کننده قدم بگذارند.

عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در پایان تاکید کرد: این مسیرها به معنای رها کردن واردات نیست، بلکه به این معناست که از ابزارهای کارساز دیگری در جهت ارتقای تولید داخل و رفع نیاز مصرف کننده استفاده شود.

فیروزی: در صورتی که کالاهای تولید داخل پاسخگوی نیاز مردم نباشد، وارادت طبیعی است

لزوم ادامه روند حمایت از تولید داخل در کنار نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان داخلی؛ از گوشی و تبلت ایرانی تا مودم تولید داخل

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در صورتی که نتوانیم در داخل کشور بعضی از کالاها را به دلیل نبود تکنولوژی موردنظر تامین کنیم و نیاز به آن در جامعه همچنان احساس شود، واردات آن کالا امری کاملا طبیعی است و باید کالاهایی با کیفیت و با حداقل ارزبری وارد کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگارسیتنا پیرامون موضوع نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان داخلی حوزه‌ تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی برای ارایه محصولات با قیمت مناسب‌تر و کیفیت مطلوب‌تر، گفت: دولت موظف به نیازسنجی است و باید سیاست‌گذاری‌هایی را در خصوص تامین نیازهای داخلی و رسیدن کالای باکیفیت به دست مردم  لحاظ کند و در همین حال با  نظارت خود مانع ایجاد فساد شود و کشور را به سمت تقویت تولید داخل و کاهش وابستگی‌ها سوق دهد.

وی، ادامه داد: سیاست‌گذاری بر بازار برعهده دولت و قوه مجریه است که به تنظیم بازار، حمایت از تولید داخل و شناسایی نیازهای جامعه بپردازد و در صورتی که نیاز به قانون‌گذاری بود مجلس وارد کار ‌شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، گفت: نظارت عالیه  و قانون‌گذاری مجلس مانع از این نیست که دولت وظایف تنظیم‌گری خودش را در بازار انجام بدهد و در همین جهت دولت باید به سمت و سویی حرکت کند که به موجب آن تولید ملی تقویت، نیازهای داخلی تامین، کیفیت کالاها افزایش و ازهرگونه تخلفی جلوگیری شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: دولت در هر وزارت‌خانه‌ای، هم مجموعه‌های سیاست‌گذارمانند معاونت‌های برنامه‌ریزی و هم مجموعه‌های کنترلی مانند بازرسی‌ها وهم مجموعه‌های حمایت کننده دارد، لذا زمام کار دست دولت است.

فیروزی در خصوص وضعیت بازار تولید مودم در داخل کشور هم اظهار داشت: در مورد تولید مودم‌های داخلی، سیاست کلی حاکمیت و نظام، حرکت به سمت تولید داخل است که در همین راستا هم می‌تواند اشتغال‌زایی کند و هم می‌تواند ما را از وابستگی برهاند و هم می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری و با صادرات آن کالا، برای کشور ارز‌آوری داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بیان کرد: در صورتی که نتوانیم در داخل کشور بعضی از کالاها را به دلیل نبود تکنولوژی موردنظر تامین کنیم و نیازبه آن در جامعه همچنان احساس شود، موضوع واردات آن کالا امری کاملا طبیعی است و باید کالاهایی با کیفیت و با حداقل ارزبری وارد کنیم تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

فیروزی ، در پایان افزود: موضوعاتی مانند تولید داخل در حوزه بخش‌های دولتی نیست وبا توجه به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، دولت مانند قبل تصدی گری نمی‌کند و وظایف حاکمیتی و سیاست‌گذاری کلی خود را به جلو می‌برد.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری و فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2021-11-06 13:40

افزودن دیدگاه جدید