کد مطلب: 

262997

فعال‌سازی ظرفیت پارک‌های علم و فناوری برای اشتغال دانش‌آموختگان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروزه عمده‌ترین مشکل کشور بیکاری است و ایجاد شغل، یک کار جهادی است. در همین راستا وزارت علوم می‌تواند از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های اشتغال در پارک‌های علم و فناوری به کشور کمک کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش سیتنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشست سراسری رؤسای پارک‌های علم و فناوری گفت: یکی از بهترین بسترها و زمینه‌ها برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هستند.

وزیر علوم، پارک های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را بهترین محل برای صیانت و حفظ نخبگان در کشور دانست و گفت: سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری بهترین سرمایه‌گذاری برای نسل آینده کشور است.

وی اظهار داشت: امروز از نظر تولیدات علمی با اختلاف بالا در منطقه اول هستیم و در دنیا نیز با تولید ۷۰ هزار سند علمی در هر سال، در جایگاه پانزدهم قرار داریم ولی تلاش و برنامه وزارت علوم این است که در عرصه فناوری و نوآوری نیز جایگاه خود را ارتقا دهیم.

دکتر زلفی‌‌گل گفت: برای توجه ویژه به پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم ایجاد می شود و گام‌های اولیه آن برداشته شده است.

وی توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را بهترین راهکار برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تاب‌آوری اقتصادی دانست و گفت: هم اکنون که تدوین برنامه هفتم توسعه آغاز شده است باید احکام لازم برای حمایت از پارک‌های علم و فناوری و نهادینه شدن فناوری در کشور را آماده کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: باید توسعه فناوری در کشور یک مطالبه عمومی باشد لذا از نخبگان دعوت می شود پیشنهادات خود را برای ایجاد فرهنگ فناوری و نوآوری در کشور به وزارت علوم ارسال کنند.

دکتر زلفی‌گل گفت: دولت اهتمام کافی به توسعه فناوری را دارد و اخیراً با ایحاد صندوق حمایت از علم و فناوری موافقت کرد و در سال آتی منابع مالی خوبی برای این صندوق پیش بینی خواهد شد.

وی از برنامه وزارت علوم برای ایجاد سامانه نظام پیشنهادات و ایده‌های نوآوری در زیر مجموعه پایگاه علوم استنادی جهان اسلام خبر داد و گفت: در این سامانه همه آحاد جامعه نیازهای مهم کشور را مطرح می‌کنند و نیازهای دستگاه‌های اجرایی از طریق شورای عالی عتف احصا می‌شود در سامانه بارگذاری می‌شود و دانشگاهیان و محققان، ایده‌های خود را برای پاسخگویی به این نیازها اعلام می‌کنند و طرح عملیاتی بری آن ارائه می کنند.

وزیر علوم اعلام کرد: برای اعضای هیأت علمی که پژوهش‌های کاربردی انجام دهند و برای رفع نیازهای کشور فعالیت کنند حمایت‌های مختلفی در آئین دنامه ارتقا و آئین نامه پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی پیش بینی می شود.

دکتر زلفی‌گل در خصوص مباحث مدیریتی پارک ‌های علم و فناوری بر تمرکز زدایی تاکید کرد و گفت: باید مدیریت مراکز رشد فناوری به پارک‌های علم و فناوری تفویض شود و آن پارک ضمن مدیریت، پاسخگو هم باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رابطه این وزارت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را تعاملی تعاملی ذکر کرد و گفت: مجموعه وزارت علوم، نهادهای علمی دولتی؛ دانشگاه آزاد اسلامی، همگی بخشی از پازل علم و فناوری کشور هستند و با هماهنگی و همکاری؛ اهداف عالی نظام را محقق می کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 5
2021-11-02 11:22

افزودن دیدگاه جدید