کد مطلب: 

262837

معاونت علمی راه را برای ورود شرکت‌­های دانش‌­بنیان نوپا به بازار سرمایه هموار می‌کند

بسیاری از این شرکت‌ها، نوپا و صنایع خرد هستند که می‌خواهند فعالیت کم­ ریسکی را در بازار سرمایه تجربه کنند. یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست ­جمهوری، توسعه روش‌های تامین مالی این شرکت­‌های دانش‌بنیان است و راه را برای پذیرش این کسب‌و‌کارها در یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مالی و سرمایه‌ای یعنی بازار سرمایه بورس و فرابورس فراهم آورده است.
شرکت‌­های دانش‌­بنیان

به گزارش سیتنا، هم­ اکنون بیش از شش هزار شرکت دانش ­بنیان در کشور به ثبت رسیده که درآمدی چندهزار میلیارد تومانی را در اقتصاد ایران رقم می­زنند. نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در سپهر اقتصاد کشور امروز به قدری پررنگ شده که پیوند این دو عرصه ناگسستنی است و آینده اقتصاد کشور از مسیر این کسب‌وکارها عبور می‌کند.

فرابورس و دانش‌بنیان‌ها

بسیاری از شرکت ­های دانش ­بنیان خرد یا نوپا، به ­دلیل دارانبودن شرایط ورود به بورس، با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به فرابورس سوق داده می شوند.

مهم‌ترین وظیفه فرابورس ایران، سامان‌دهی و هدایت بخشی از بازار سرمایه می‌باشد که شرایط ورود به بورس اوراق بهادار را نداشته یا تمایل به ورود سریع‌تر به بازار دارند، لذا رویه‌های پذیرش شرکت‌ها و تنوع شرایط پذیرش به گونه­ای است که شرکت‌ها با احراز حداقل شرایط و در سریع­ترین زمان ممکن، امکان ورود به بازار را داشته و از کلیه مزایای شرکت‌های پذیرفته­ شده در بازار اوراق بهادار استفاده می­ کنند.

حمایت­ ها

علاوه بر این حمایت مهم، 50 درصد از هزینه‌های ابتدایی پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان که وارد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس شوند را نیز پرداخت می‌کند که گام بسیار خوبی در مسیر تقویت بنیه و تشویق به فعالیتی قدرتمند در این نهاد مالی محسوب می­ شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه این حمایت ­ها، خدمات مشاوره­ای مهمی را در ورود به بورس و فرابورس در قالب سرفصل ­هایی چون ارائه راه‌کارهای ورود شرکت به بورس و فرابورس، بررسی اولیه قابلیت شرکت برای پذیرش و تایید در بورس و فرابورس و معرفی حمایت ­ها و تسهیلات را انجام می­ دهد.

دانش­ بنیان­ های بورسی و فرابورسی

مجموعه این حمایت­ ها سبب شده تا تاکنون 48 شرکت دانش­­ بنیان در تابلوهای مختلف بورس و فرابورس پذیرش شده ­و از این تعداد، 42 شرکت دانش‌بنیان در تابلوهای مختلف بورس و فرابورس فعال باشند.

30 درصد از این شرکت ­­ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، 28 درصد در حوزه دارو و فرآورده‌های پیشرفته و 21 درصد نیز در حوزه مواد پیشرفته فعالیت می­­ کنند.

بیش از 40 درصد این شرکت ­­ها در چهار سال گذشته در بازارهای بورس و یا فرابورس پذیرش شده‌اند.در حال حاضر 25 شرکت دانش‌بنیان، بورسی و 17 شرکت نیز فرابورسی هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 5
2021-10-28 11:10

افزودن دیدگاه جدید