کد مطلب: 

262804

افزایش تنوع خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان و فناور

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در سال‌های ابتدایی، خدمات صندوق محدود به تسهیلات قرض‌الحسنه و تسهیلات با نرخ سود ترجیحی بود اما در سال‌های اخیر، با گسترش خدمات و اضافه شدن مواردی همچون صدور ضمانت‌نامه، لیزینگ و سرمایه‌گذاری در قالب توانمندسازی، بر تنوع این خدمات به شرکت‌های دانش بنیان و فناور افزوده شده است.
دکتر سیاوش ملکی‌فر

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در نشست حضوری معرفی خدمات مالی و اعتباری صندوق نوآوری ویژه شرکت‌های دانش بنیان مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی ‌و صنعتی ایران در مورد فعالیت این صندوق بیان کرد: در سال 89 قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در مجلس مصوب شد که این قانون شامل مجموعه‌ای از حمایت‌ها و معافیت‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان است.

وی افزود: طبق ماده 5 این قانون، نیاز به نهادی به منظور تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان بود که بر همین اساس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تاسیس شد. پس از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی و تصویب اساسنامه و همچنین آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم، صندوق نوآوری و شکوفایی از سال 92، فعالیت خود را در قالب ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان آغاز کرد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در سال‌های ابتدایی، خدمات صندوق محدود به تسهیلات قرض‌الحسنه و تسهیلات با نرخ سود ترجیحی بود اما در سال‌های اخیر، با گسترش خدمات و اضافه شدن مواردی همچون صدور ضمانت‌نامه، لیزینگ و سرمایه‌گذاری در قالب توانمندسازی، بر تنوع این خدمات به شرکت‌های دانش بنیان و فناور افزوده شده است.

ملکی‌فر با بیان اینکه صندوق نوآوری، هیات امنایی اداره می‌شود و رییس هیات امنا شخص رئیس جمهوری است، اظهار کرد: این هیات امنا از سه عضو حقیقی برخوردار است و در ذیل آن هیات عامل وجود دارد. 
وی درباره فرایند دانش بنیان شدن شرکت‌ها نیز گفت: شرکت‌ها برای دانش بنیان شدن باید نمونه اولیه محصول را که ‌هایتک بوده و دست ساخته خودشان است، به معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری ارائه دهند. البته طی کردن فرایند دانش بنیان شدن به صورت الکترونیکی بوده و رایگان انجام می‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه دانش بنیان شدن و ارزیابی دانش بنیانی شرکت‌ها بر عهده صندوق نوآوری نیست و شرکت‌ها به خودی خود دانش بنیان نمی‌شوند، تصریح کرد: صندوق نوآوری در دل اکوسیستم متولد شده و ذاتا برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان تاسیس شده است.

تشریح خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان

در ادامه مهندس محسن نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد تسهیلات قابل ارائه در صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان گفت: تسهیلاتی که از سوی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود، شامل دو دسته تسهیلات آینده‌نگر و گذشته‌نگر است.

در تسهیلات آینده‌نگر، تامین مالی طرح شرکت‌ها، بعد از ارزیابی فنی، مالی، بازار طرح و نظارت بر طرح انجام می‌شود اما در دسته تسهیلات گذشته‌نگر، تامین مالی بر اساس سوابق شرکت در سال‌های گذشته و اسناد رسمی ‌شرکت صورت می‌گیرد و دیگر نیازی به ارائه طرح نیست و تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی تسهیلات قابل ارائه به شرکت‌های دانش بنیان را شامل تسهیلات نمونه‌سازی، سرمایه در گردش، اشتغال‌زایی، اسناد خزانه اسلامی، تامین دفتر کاری و لیزینگ عنوان کرد.

مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: خدمت تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه و در قالب تسهیلات با نرخ سود ترجیحی قابل ارائه است و شامل تسهیلات نمونه‌سازی، تسهیلات قبل از تولید صنعتی، تسهیلات تولید صنعتی، تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیلات اشتغال‌زایی، تسهیلات اسناد خزانه اسلامی، تامین دفتر کاری و لیزینگ است.

نوتاش در ادامه به تضامین شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره کرد و افزود: تضامین شرکت‌های دانش بنیان برای اخذ تسهیلات متنوع بوده و شامل چک، سفته، ضامن حقیقی و حقوقی، وثیقه ملکی و ضمانت‌های بانکی است؛ ضمن اینکه برای پرداخت‌های تا سقف 500 میلیون تومان نیز نیازی به وثیقه نیست.

وی در زمینه صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی نیز خاطرنشان‌کرد: ضمانت‌نامه‌هایی که از طریق صندوق نوآوری در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد، ضمانت‌نامه‌هایی بانکی است که با معرفی شرکت به بانک‌ها قابل دریافت بوده و به طور مستقیم توسط صندوق صادر نمی‌شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (3 رای)
سیتنا 5
2021-10-27 14:48

افزودن دیدگاه جدید