کد مطلب: 

262801

میر تاج الدینی: مدیریت فضای مجازی بدون محدودیت سازی باید در دستور کار قرار گیرد

رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، گفت: حمایت از پیام رسان‌های داخلی و استقبال مدیریت شده از پیام رسان‌های خارجی مسئله بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.
محمدرضا میر تاج الدینی

به گزارش سیتنا، محمدرضا میر تاج الدینی در مراسم افتتاحیه کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات فراکسیون راهبری مجلس شورای اسلامی که با حضور اعضای هیات مدیره نظام صنفی ایران، رییس سندیکای تولیدکنندگان مخابرات، اعضای هیئت مدیره همراه اول و ایرانسل، مدیران مخابرات ایران و جمعی از مدیران کسب و کارهای دیجیتال، نمایندگان سازمان صداوسیما، بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن و تجارت و نیز مدیران اپراتورهای پستی و دفاتر پیشخوان برگزار شد، اظهار کرد: موانعی بر سر راه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور وجود دارد که در سال رفع مواند تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها باید شناسایی و برطرف شود و مجلس در حوزه اصلاح قوانین می تواند گام های جدی بردارد.

وی ادامه داد: در اتفاقی بی سابقه شاهد حضور تمامی فعالان و افراد تاثیرگذار بخش خصوصی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی هستیم، امروزه فضای مجازی بزرگتر از فضای حقیقی شده است و 90 درصد زندگی انسان ها را به خود اختصاص داده است، بنابراین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اپراتورها می توانند موانع را شناسایی و برای رفع آن راهکار ارائه کنند.

وی با بیان اینکه مجلس وظیفه نظارت بر قوانین را بر عهده دارد، گفت: ارائه طرح ها و راهکارهای لازم به منظور پر کردن خلاءهای قانونی یکی از اهداف تعریف شده است.

میر تاج الدینی با اشاره به اینکه شبکه ارتباط ثابت کشور روی عدد 10 میلیون نفر ثابت مانده و حتی با کاهش مشترک مواجه شده است، اظهار کرد: باید بررسی شود که به چه علت چنین اتفاقی رخ داده و در سوی دیگر شبکه موبایل از 40 به 80 میلیون مشترک ارتقا یافته است.

وی افزود: این دو حوزه باید به صورت متوازن پیشرفت می کردند، بنابراین با توجه به عقب ماندگی در بخش شبکه پهن باند ثابت، باید شاهد توسعه این شبکه باشیم و در عین حال شرایط به گونه ای رقم بخورد که شبکه ملی ارتباط توسعه یابد که این هدفگذاری نیز نیازمند شبکه پهن باند مناسب است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر رسانه های تعاملی (VOD) در حال رقابت با صدا و سیما هستند، تاکید کرد: نباید نگاه به این مسئله، محدودیت آفرین باشد، بلکه باید نگاه حمایتی مدنظر قرار گیرد و در صورتی که نیاز است شاهد اصلاح قوانین باشیم، همچنین اصلاح قوانین در حوزه مراکز داده های دولتی و خصوصی و نیز توسعه پیام رسان های داخلی از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت.

میر تاج الدینی با بیان اینکه مدیریت فضای مجازی بدون محدودیت سازی باید در دستورکار قرار گیرد، اظهار کرد: حمایت از پیام رسان های داخلی و استقبال مدیریت شده از پیام رسان های خارجی مسئله بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مسئولان از توییتر استفاده و مطالب مدنظر خود را از طریق آن منتشر می کنند، گفت: در چنین شرایطی چرا باید توییتر فیلتر باشد و محدودیت به وجود آمده در مورد آن رفع نشود؟

رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه وضعیت صنعت ICT در کشور مطلوب نیست و باید مورد حمایت جدی دولت و مجلس واقع شود، خاطرنشان کرد: دولت باید در حوزه ICT خرید خدمت انجام دهد و در زمینه تنظیم گری و رگولاتوری ورود کند، علاوه بر این کسب و کارهای خرد، اینترنت اشیاء و رمزارزها مورد حمایت جدی دولت و مجلس است.

در این مراسم همچنین سهیل یحیی زاده، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیته مذکور به دنبال حل مشکلات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم، گفت: باید قانون گذاری مناسب در این زمینه انجام شود.

وی افزود: بر اساس گزارش های آماری، 131 میلیون مشترک فعال در شبکه های موبایل وجود دارد و 80 میلیون مشترک نیز در شبکه پهن باند سیار در قالب 3G و4G  وجود دارند و در عین حال از 10 میلیون مشترک ثابت برخوردار هستیم.

رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمرکز کشور روی شبکه موبایل قرار گرفته است، تصریح کرد: عقب افتادگی در بخش شبکه ثابت باید جبران شود، با توجه به اینکه ترافیک شبکه کشور روی شبکه موبایل قرار گرفته است باید توسعه متوازن در مورد شبکه ثابت در دستورکار قرار گیرد.

یحیی زاده با اعلام اینکه تا کنون 200 مجوز VOD درسطح کشور صادر شده است، گفت: مجلس در حوزه رسانه های تعاملی می تواند راهگشا و عامل شفافیت باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید در حوزه خدمات مالی، دستورالعمل های لازم را در زمینه تنظیم گری مدنظر قرار دهد، اظهار کرد: همچنین باید بدانیم که سه اپراتور پستی رسمی در کشور وجود دارد که ساماندهی خوبی در مورد آن ها صورت نگرفته است.

رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی افزود: در عین حال 17 هزار عضو رسمی و غیررسمی در نظام صنفی یارانه ای کشور وجود دارد و امیدوار هستیم با توسعه این بخش، شاهد اشتغالزایی هرچه بیشتر باشیم.

یحیی زاده با اشاره به اینکه تشکیل کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی امری ضروری بود، عنوان کرد: توسعه تجهیزات مخابراتی و تجهیزات شبکه ای مسئله بسیار مهمی است و در بخش شبکه ملی ارتباطات و دولت الکترونیک گزارش های مورد نیاز به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری باید به شتاب دهنده ها توجه ویژه ای داشته باشیم و با کمک مجلس شرایط را تسهیل کنیم، خاطرنشان کرد: توسعه اینترنت اشیاء در حوزه صنعت و کشاورزی در مناطق محروم امکان پذیر است و امیدوار هستیم با کمک مجلس موانع رفع شود و علاوه بر این ساماندهی دفاتر پیشخوان و الکترونیکی شدن آن ها محقق شود.

سیدحسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این مراسم گفت: سازمان نصر تنها نقطه تعامل قانونی دولت و بخش خصوصی، برای حل مشکلات IT در کشور است و مجلس باید مسیر این همکاری‌ را هموار کند.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ هزار عضو فعال در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور وجود دارد و در واقع این سازمان، هاب ارتباطی بین بخش خصوصی و دولت است که این تعامل دو سویه می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را رفع کند.

هاشمی ابراز امیدواری کرد با تشکیل کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی، تعاملات مجلس، دولت و بخش خصوصی برای توسعه صنعت فاوا در کشور بیشتر شود.

وی گفت: ایجاد منطقه آزاد مجازی موجب توسعه صنعت فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود و سازمان نصر آمادگی خود را برای ارائه و اجرای این طرح اعلام کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-27 14:08

افزودن دیدگاه جدید