کد مطلب: 

262699

نماینده مجلس: حمایت بیشتر از شرکت‌های خلاق به معنای خروج کم‌تر ارز است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش شرکت‌های خلاق در تولید داخلی اقلام ارز‌بر، گفت که حمایت بیش‌تر از این شرکت‌ها به معنای خروج کمتر ارز از کشور برای واردات است.
شرکت‌های خلاق

به گزارش سیتنا، حسین رئیسی نماینده حوزه انتخابیه میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد از اهمیت شرکت‌های خلاق در اقتصاد گفت و ادامه داد: اقتصاد پایدار مشخصاتی دارد و مهم‌ترین مشخصه اقتصاد پایدار نیز تکیه آن به دانش و فناوری‌های به‌روز و کارآمد است.

وی با بیان این‌که صنعتی شدن نیز اگر به صورت صددرصد متکی به تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی باشد، نمی‌تواند برای کشور تولیداتی باثبات ایجاد کند، افزود: چنین صنعتی در شرایط بحرانی نظیر تحریم، در تامین محصولات و مواد اولیه و احتیاجات مورد نیاز بازار کشور، با چالش‌های مواجه خواهد شد. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری تا بدین حد بر روی حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان تاکید دارند. این شرکت‌ها هستند که با بومی‌سازی فناوری‌ها، کاری می‌کنند که صنعت و تولید ما وابسته به خارج نباشد و همه حلقه‌های زنجیره تولید در داخل کشور به وجود آید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که امسال باید تحولی در هموار کردن مسیر توانمندسازی خلاق‌ها ایجاد شود، افزود: امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است و چه مانع زدایی، واجب‌تر از برداشتن سنگ از پیش پای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان وجود دارد. مدیران دولتی در هر نهاد و سازمان و موسسه‌ای باید به این عقلیت برسند که اولویت باید با محصولات خلاق و دانش‌بنیان باشد و نه کالای وارداتی و نظایر آن.

به گفته رئیسی، وقتی محصولات مشابه داخلی خلاق و دانش‌بنیان داریم، چرا باید یک سازمان دولتی محصول وارداتی خریداری کند، اصلح‌تر آن است که آن مدیر دولتی با مراجعه به شرکت‌های نوآور توانمند از تولید داخلی حمایت کند و امتیازاتی را برای آنها در مقایسه با شرکت‌های وارد کننده لحاظ کند.

فرماندار سابق شهرستان میناب، با اشاره به اهمیت حوزه صنایع نرم و خلاق در اقتصاد کشور گفت: در رقابت‌های بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته و های‌تک، اهمیت زیادی دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان باید از طریق تمرکز بر بومی‌سازی این فناوری‌ها، بتوانند نیاز ما به خارج را در این حوزه‌ها برطرف کنند و زمینه صادرات را نیز فراهم کنند.

وی با بیان این‌که در داخل کشور ما نیازهای زیاد دیگری هم داریم که فوق‌العاده ارزبر هستند و باید از خلاق‌ها استقبال کنند، ادامه داد: مثلاً مانند واردات لوازم التحری، اسباب بازی، نرم‌افزارهای ارتباطی و هوش مصنوعی، شرکت‌های خلاق می‌توانند از طریق طراحی‌های نوآورانه و بومی‌سازی فناوری، این نیازها را مرتفع سازند و زمینه خروج ارز از کشور را از بین ببرند.

نماینده حوزه انتخابیه میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد حمایت از شرکت‌های خلاق و نوآور را حائز اهمیت دانست و گفت: مجلس نیز با اشراف بر نقش جوانان خلاق کشور، از هیچ حمایتی فروگذار نخواهد کرد. در واقع حمایت از شرکت‌های خلاق به معنای کاهش خروج ارز از کشور است و در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های عملگرایانه و مدقن انجام گیرد.

وی با تأکید بر حمایت‌های مالی از پروژه‌های خلاق و دانش‌بنیان گفت:  تسهیلات ارزان قیمت، معافیت‌های مالیاتی، تخفیفات و مزیت‌های گمرکی، از جمله بسته‌های حمایتی است که مجلس از تخصیص آنها به این شرکت‌ها حمایت می‌کند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به عنوان یک نهاد دولتی که وظیفه هماهنگی بین بخشی را برعهده دارد، در صورت وجود خلاء قانونی می‌تواند به مجلس مراجعه کند. این معاونت وظیفه دارد تا ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف دولتی را در راستای افزایش حمایت از شرکت‌های نوآور تجمیع کند و طبیعی است که در این مسیر با چالش‌های نیز مواجه شود. در صورتی که کمکی برای حل این چالش‌ها از نهاد قوه مقننه بر بیاید، نمایندگان خوشحال خواهند شد تا در قالب مباحث پخته و کارشناسی شده، به این نهاد کمک کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-25 12:52

افزودن دیدگاه جدید