کد مطلب: 

262651

آیت اللهی: صرف میلیاردها تومان برای جویشگر بومی و پویشگر بومی، تنها اتلاف هزینه و زمان است

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، گفت: از لحاظ نرم افزاری پروژه‌هایی مانند جویشگر بومی و پویشگر بومی روندی طولانی مدت دارد و به برنامه‌ای بسیار حساب شده نیاز دارد، لذا صرف میلیاردها تومان برای این پروژه‌ها حرکت درستی به شمار نمی‌آید و تنها اتلاف هزینه و زمان خواهد داشت.
آیت اللهی: صرف میلیاردها تومان برای جویشگر بومی و پویشگر بومی، تنها اتلاف هزینه و زمان است

کاظم آیت اللهی، رئیس پیشین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و عضو فعلی شورای مرکزی این سازمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیتنا پیرامون نقش شرکت‌های نرم‌افزاری بخش خصوصی برای تکمیل پروزه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات، گفت: بخش خصوصی زیربنای اصلی برای ایفای نقش در تکمیل و پیشبرد شبکه‌ی ملی اطلاعات است. در همین حال، یکی از پایه‌های اصلی شبکه‌ی ملی اطلاعات، محتوی و زیرساخت‌های نرم افزاری است که عموما توسط شرکت‌های خصوصی عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، باید پوشش داده شود.

وی، گفت: بررسی فنی حاکی است که از بعد نرم‌افزاری و زیرساخت‌های نرم افزاری در حوزه‌ی پیشبرد شبکه‌ی ملی اطلاعات، توان داخلی به اندازه‌ی کافی وجود دارد و در موارد خاص هم ابزار و زیرساخت‌های خارجی موجود در بازار با پشتیبانی شرکت‌های داخلی، می‌تواند به طور کامل پاسخگو باشد.

رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اظهار کرد: با تکیه بر توان داخلی می‌توان مطمئن بود که زیرساخت‌های نرم‌افزاری قابل پیاده سازی است و شرکت‌های داخلی؛  چه از نظر نرم افزارهای داخلی و چه از نظر نرم افزارهای خارجی، می‌توانند پاسخگو باشند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور ، تاکید کرد: در دنیا و همچنین در کشور ما ساخت تجهیزات سخت افزاری در تیراژ کوچک، توجیه اقتصادی ندارد و نام تامین تجهیزات سخت افزاری را نمی‌توان وابستگی گذاشت، بلکه مسیری طبیعی است که باید طی شود.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر عدم موفقیت پروژه‌هایی همانند جویشگر بومی برای تکمیل محتوایی شبکه‌ی ملی اطلاعات، گفت: از لحاظ نرم افزاری بحث‌هایی مانند جویشگر بومی و پویشگر بومی روندی طولانی مدت دارد و به برنامه‌ای بسیار حساب شده نیاز دارد و صرف میلیاردها تومان برای این پروژه‌ها حرکت درستی به شمار نمی‌آید و تنها اتلاف هزینه و زمان خواهد داشت.

رئیس پیشین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، ادامه داد: اگر کار را به عهده بخش خصوصی بگذارند این بخش به خوبی می‌تواند ایفای نقش کند و از هر ابزار و موجودیت خارجی بازار نیز در این جهت می‌تواند استفاده کند.

آیت اللهی ، بیان کرد: وقتی می‌خواهیم زیرساخت‌های داخلی داشته باشیم مقدم بر آن باید به اندازه کافی محتوا تولید شود که به این امر تا به امروز توجه کافی نشده است و اگر حاکمیت اتکای کافی به بخش خصوصی داشته باشد و مسیر درست را از طریق این بخش طی کند، ما می‌توانیم این حرکت را ادامه دهیم و در انتها به خودکفایی لازم برسیم.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور ، گفت: اکنون که در عصر اطلاعات به سر می‌بریم، مفهوم خودکفایی بدان معناست که قدرت کافی در فضای فناوری و ایجاد محتوای کافی داشته باشیم که این امر با تعبیر سنتی که همه چیز باید توسط  خودمان ساخته شود، در تضاد است.

وی در پایان تاکید کرد: اینکه ما به جای استفاده از سرویس گوگل از جویشگر بومی استفاده کنیم تمام ماجرا نیست، بلکه باید در این مسیر ناشناخته به داده و محتوای بومی اتکا کنیم، زیرا تولید محتوا و حاکمیت داده بومی، در انتهای این مسیر خودکفایی خواهد بود.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 1
2021-10-23 11:51

افزودن دیدگاه جدید