کد مطلب: 

262612

شرایط و جزئیات ثبت نام طرح جهش تولید مسکن اعلام شد

معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات ثبت‌نام طرح «جهش تولید مسکن» را تشریح کرد و گفت: کسانی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند نگرانی نداشته باشند، زیرا تمام مزایای موجود در طرح قانون جهش تولید مسکن مشمول آنها خواهد شد.
طرح جهش مسکن

به گزارش سیتنا، آغاز ثبت نام در سامانه جدید ساخت مسکن حمایتی، در حالی است که از سال 1398 در دولت دوازدهم و پس از روی کار آمدن محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی، از طرح اقدام ملی مسکن رونمایی و ثبت نام ماراتن گونه‌ی یک سال و نیمه به دلیل مصادف شدن آغاز ثبت نام و اجرای طرح اقدام ملی مسکن با شیوع ویروس کرونا انجام شد. نهایتاً ۵۳۰ هزار نفر طی پنج مرحله ثبت نام شناسایی و ادامه حضور آنها در مسکن ملی قطعی شد.

اکنون با آغاز دولت سیزدهم و در راستای اجرای شعار مسکنی دولت مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ثبت نام از متقاضیان مسکن گفت: از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 28 مهر سال 1400 ثبت نام متقاضیان جهش تولید مسکن آغاز شده است.

محمود محمودزاده

نحوه ثبت‌نام

ثبت‌نام اولیه به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. متقاضیان باید از طریق سامانه ثمن به آدرس «www.saman.mrud.ir» اقدام به ثبت درخواست کنند. سامانه ثمن اکنون فعال نیست و به گفته رئیس کمیسیون عمران در 29 مهر ماه سال 1400 از سامانه ثمن رونمایی خواهد شد.

مشمولان

۱- متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از 1/1/84 به بعد) بوده و از تاریخ 22/11/1357 از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد.

۲- متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار

۳- زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن

۴- افراد ذیل نیزمی‌توانند بدون شرط تاهل و بدون شرط سرپرست خانوار بودن در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار گیرند:

نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

معلولین جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (20) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

۵- متقاضیان زن متأهل می توانند با ارائه تعهد نامه محضری از طرف همسر،مبنی بر پذیرش شرایط واگذای به همسر و به شرط تکمیل اطلاعات فرم ج به نام متقاضی و همسرشان با احراز سایر شرایط قانونی مندرج در شیوه نامه مزبور از مزایا و امکانات این برنامه برخوردار شوند.

۶- دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر موردتقاضا

سابقه سکونت برای مهاجرین از کلان شهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می یابد، برای کارمندان دولت که به استناد حکم دستگاه ذی ربط منتقل می شوند ( به استثناء استان تهران ) این سابقه ملاک عمل نخواهد بود. در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر جدید موردتقاضا و یا در شهر مادر ملاک است و یا سایر شهرهایی که به دلیل عدم وجود اراضی دولتی، امکان اجرای طرح وجود ندارد و متقاضیان به سایر شهرهای مجاور ازجمله شهرهای جدید معرفی می‌گردند.

۷- عدم دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال 1384 تا کنون

۸-  نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …)

۹- توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌شده طی مراحل ساخت

قیمت هر متر خانه جهش مسکن

اسماعیل حسین زهی، نماینده مجلس گفته که قیمت هر متر مربع خانه در طرح جهش مسکن حدود دو میلیون و 750 هزار تومان یعنی یک دهم متوسط قیمت کنونی مسکن در تهران است.

تسهیلات، نرخ سود و مبلغ هر قسط

در طرح اقدام ملی، به متقاضیان تسهیلات با نرخ سود شورای پول اعتبار (18 درصد) پرداخت می‌شود؛ اما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس از یارانه‌ای بودن تسهیلات جهش تولید مسکن شامل نرخ‌های سود نه تا 12 درصدی و بازپرداخت 20 ساله خبر داد. با این حال وزارت راه و شهرسازی هنوز از جزئیات این تسهیلات، نرخ سود آن و مدت زمان بازپرداخت خبری منتشر نکرده است.

در صورتی که قرار باشد رقم این تسهیلات برای کلانشهرها 400 میلیون تومان، نرخ سود آن 12 درصد و مدت زمان بازپرداخت 20 ساله باشد، رقم اقساط بازپرداخت این وام برای متقاضیان، چهار میلیون و 404 هزار تومان خواهد بود؛ متقاضی بیش از یک میلیارد و 50 میلیون تومان به بانک عامل برمی گرداند و سود کل این تسهیلات 650 میلیون تومان است.

همچنین گفته شده وام ساخت این طرح مسکنی در سایر شهرها 250 میلیون تومان با بازپرداخت 20 ساله و نرخ سود 12 درصد است که رقم اقساط آن دو میلیون 750 هزار تومان است و در پایان سال بیستم، متقاضی 660 میلیون تومان به بانک برمی گرداند.

محل ساخت

آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفته، چندین ظرفیت برای اجرای طرح جهش مسکن وجود دارد:

  • ظرفیت درونی شهرها، اعم از فرسوده، حاشیه‌ای و اراضی بایر دارای کاربری مسکونی داخل شهرها
  • توسعه شهرهای جدید که محدودیت جمعیتی ندارد. (شهرهایی با ظرفیت جمعیت‌پذیری بالای 500 هزار نفر وجود دارد)
  • احداث شهرک‌های جدید

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (5 رای)
سیتنا 5
2021-10-21 11:47

افزودن دیدگاه جدید