کد مطلب: 

262550

وحدت: دانش‌بنیان‌ها نقش موثری در افزایش بهره‌وری در کشور دارند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: شرکت‌های دانش بنیان به واسطه خدمت و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند، در افزایش بهره‌وری بسیار موثر هستند.
علی وحدت

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت در یازدهمین همایش ملی بهره‌وری ایران، با بیان اینکه اساسا شرکت‌های دانش بنیان و فناور به ارتقای بهره‌وری کمک می‌کنند، گفت: دانش بنیان‌هایی که به واسطه خدمت، ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و نیز شرکت‌هایی که در حوزه بهره‌وری انرژی و تکمیل زنجیره‌های ارزشی فعالیت دارند و همچنین نهادهایی نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی همگی در راستای افزایش بهره‌وری در کشور فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری نوع سوم از شرکت‌های دانش بنیان در کشور گفت: اخیرا دانش بنیان‌های نوع سوم با نگاه تقویت این حوزه به نوع اول و دوم دانش بنیانی اضافه شده که در راستای توجه به مناطق کم‌برخوردار از سوی معاونت علمی و فناوری ‌تاییدیه دریافت می‌کنند که صندوق نوآوری هم متناسب با آن خدماتی را تعریف کرده است.

وحدت در ادامه با اشاره به فعالیت «کمیته‌ طرح‌های کلان ملی» در صندوق نوآوری گفت: این کمیته با توجه به نیازهای اساسی کشور در حوزه‌های مختلف از طرح‌هایی همچون تهیه و تولید واکسن‌های طیور، کودهای بیولوژیک، زنجیره مس و مودم‌های VDSL حمایت کرده است که این حمایت‌ها منجر به عقد قراردادهایی میان شرکت‌های دانش بنیان با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی شده است. همچنین با حمایت این کمیته، خط تولید واکسن HPV و داروهای مشتق از پلاسما راه‌اندازی شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ما در این کمیته نگاه ویژه‌ای به حدود 200 طرح ملی داشتیم و به میزان دو هزار میلیارد تومان از این طرح‌ها حمایت کرده‌ایم، ادامه داد: اتفاقی خوبی که در راستای حمایت از این طرح‌های ملی برای ما رخ داد، این بود که در این راه به دام ماموریت‌های دولتی خود نیفتادیم و توانستیم با نگاه بازتری از این طرح‌ها که از نیازهای اساسی و اولویت‌دار کشور بود حمایت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان به واسطه خدمت و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند، در افزایش بهره‌وری بسیار موثر هستند، به تلاش این صندوق در راستای ارتقای سطح بهره‌وری در کشور اشاره کرد و گفت: امروز ۶ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند که از قدرت نوآوری برخوردارند و می‌توانند در ارتقای بهره‌وری در کشور اثرگذار باشند. لیست این شرکت‌ها هر دو سال یکبار بازنگری شده و به طور مجدد ممیزی می‌شوند و چنانچه حائز شرایط باشند، همچنان برند دانش بنیانی برای آنها تمدید می‌شود که این اتفاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌افتد.

وحدت در ادامه با اشاره به حمایت ویژه دولت از حوزه دانش بنیان در کشور گفت: بسیاری از وزرا بر اقتصاد دانش بنیان و حمایت از آن در حوزه‌های مختلف تاکید دارند که نشان از اهتمام دولت به این مسئله دارد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه در پیشنهادی به انجمن بهره‌وری ایران گفت: ما در صندوق این آمادگی را داریم که خط اعتباری ویژه‌ای را برای شرکت‌هایی که می‌توانند به‌طور مشخص در افزایش بهره‌وری در حوزه‌های تخصصی فعالیت کنند، اختصاص دهیم.

بسیاری از وزرا بر اقتصاد دانش بنیان و حمایت از آن در حوزه‌های مختلف تاکید دارند که نشان از اهتمام دولت به این مسئله دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و بکارگیری آن به ارتقای بهره‌وری کمک می‌کنند، گفت: در حال حاضر صندوق‌های پژوهش و فناوری و حدود 10 بانک تجاری کشور و شعبات آنها، به اهداف صندوق نوآوری در ارتقای بهره‌وری و نیز توسعه زیست بوم فناوری کشور کمک می‌کنند.

وحدت به موضوع افزایش بهره‌وری در صندوق نوآوری اشاره کرد و گفت: با توجه مشکلات دو سال اخیر، تکالیف قانونی دولت در قبال صندوق انجام نگرفت و به تبع آن سرمایه صندوق نوآوری نیز افزایش پیدا نکرد اما با سلسله اقدامات و طرح‌هایی که اجرایی کردیم تلاش شد بر این مشکل فائق آییم و شرکت‌های دانش بنیان در توسعه کارهای خود با مشکل مالی مواجه نشوند. این اقدامات صندوق در نهایت منجر به این شده است که از آذر 1397 تاکنون حدود 18هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان با گستره جغرافیایی و تخصصی در شهرهای مختلف اعطا کرده‌ایم.

رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری در پایان سخنان خود با اشاره به موفقیت هفت شرکت دانش بنیان ایرانی در راهیابی به بخش مسابقه سوپرنوا نمایشگاه جیتکس 2021 دبی، حمایت از شرکت‌‌های دانش بنیان و فناور برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای توسعه بازار این شرکت‌ها و نیز افزایش صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی را از ماموریت‌های اساسی این صندوق برشمرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-19 15:33

افزودن دیدگاه جدید