کد مطلب: 

262537

حمایت از تولید داخلی محصولات خلاق و دانش‌بنیان باید هوشمند و هدفمند باشد

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجلس شورای اسلامی، گفت: محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایرانی می‌توانند با دارا بودن مزیت‌های کیفی و قیمت‌های بهتر عرصه را بر رقبای وارداتی تنگ کنند، برای رسیدن به این هدف نیز، باید حمایت‌های تشویقی در مسیر بلوغ این شرکت‌ها، به آنها ارائه شود.
حمایت از تولید داخلی محصولات خلاق و دانش‌بنیان باید هوشمند و هدفمند باشد

به گزارش سیتنا، ملک فاضلی نماینده حوزه انتخابیه سراوان در اینباره گفت: هیچ ملتی پیشرفت نکرد، مگر آنکه به نسل جوان خود اعتماد کرد و راه نوآوری و تحول را در پیش گرفت. بی‌شک همه دلسوزان کشور خواهان خودکفایی، توانمندسازی اقتصاد و قطع وابستگی کشور به بیگانگان هستند

وی راه رستگاری اقتصادی را حمایت و اعتماد به شرکت‌های خلاق و نوآور دانست و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز وظیفه‌ای خطیری در این زمینه بر عهده دارد. اگر به این تصمیم مشترک رسیده‌ایم که می‌خواهیم محصولاتی شایسته حضور در رقابت‌های جهانی داشته باشیم، باید در روش‌های خود تجدید نظر کنیم و حمایت از این شرکت‌ها در اولویت هر سازمان و نهاد اجرایی و عمومی کشور قرار گیرد.

فاضلی، با بیان این‌که دست یافتن به این مقوله دو پیش شرط مهم دارد، ادامه داد: شرط اول این است که از طریق استقرار یک سیستم آموزشی پویا، به روز و خلاق، بتوانیم مراکز دانشگاهی کارآمد و مسلح به علم روز ایجاد کنیم. دومین پیش‌شرط هم این است که بتوانیم از این دانش ایجاد شده در راستای تجاری‌سازی محصولات و خدمات بهره بگیریم، یعنی علم را به محصول تبدیل کنیم و بدوین وسیله، مسیر تحول را در صنعت، تولید و دیگر ابعاد جامعه هموار سازیم.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شرکت‌های  خلاق و دانش‌بنیان وسیله و محملی برای ارائه دانش در قالب محصول و خدمات فناورانه به جامعه  هستند، ادامه داد: مقام معظم رهبری و همچنین اسناد بالادستی در کشور، تاکید بسیار زیادی بر لزوم حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان دارند.  باید تلاش کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق پژوهش در مشکلات ساختاری کشور و به کمک نهادهای دانشگاهی و پژوهشی بتوانند محصولاتی با کیفیت تولید کنند که توانای کنار زدن رقبای خارجی در بازار را داشته باشد.

فاضلی، با اشاره به اهمیت فعالیت شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در حوزه بهداشت و درمان، گفت: همه‌گیری ویروس کرونا نشان داد که تاکید نظام بر لزوم حمایت از شرکت‌های خلاق تا چه حد درست بوده است، علی رغم تمام  کاستی‌ها، شرکت‌های خلاق توانستند با ایجاد زیرساخت لازم امکان آموزش و کار از راه دور را فراهم آوردند و هنوز هم بسیاری از جلسات بر بستر شکل گرفته توسط همین شرکت‌ها، به صورت آنلاین برگزار می‌شود. به همین جهت، مجلس شورای نگهبان از جوانان خلاق در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان در قانون جدید جهش تولید محصولات دانش‌بنیان حمایت کرده و دولت نیز باید مسیر رشد و شکوفایی خلاقیت این جوانان مستعد را فراهم آورد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت حوزه درمان، برای کلیه شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، افزود: من معتقد به خرید اجباری محصولات دانش‌بنیان نیستم و خلاق نیستم، زیرا شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان ایرانی آنقدر توانا هستند که در صورت وجود بسترهای لازم، بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، محصولات خود را عرضه کنند و بتوانند خریدار را هم جذب کنند. در واقع محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایرانی می‌توانند با دارا بودن مزیت‌های کیفی و قیمت‌های بهتر عرصه را بر رقبای وارداتی تنگ کنند، برای رسیدن به این هدف نیز، باید حمایت‌های تشویقی در مسیر بلوغ این شرکت‌ها، به آنها ارائه شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در دور یازدهم مجلس شورای اسلامی، گفت: حمایت از تولید داخلی محصولات خلاق و دانش‌بنیان باید هوشمند و هدفمند باشد، همچنین باید شرکت‌ها را مجاب کرد که حتماً از طریق بومی‌سازی فناوری‌ها و به کارگیری دانش بومی، محصولاتی خلق کنند که ذاتاً بر رقیب خارجی برتری داشته باشد و یا لااقل با نمونه‌های مشابه با کیفیت خارجی برابر باشد، اگر هر شرکت خلاق و دانش‌بنیان به این مرحله از بلوغ رسید، یعنی آن نهال به بار نشسته و حمایت‌ها ثمر داده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-19 12:33

افزودن دیدگاه جدید