کد مطلب: 

262487

ستاری: جوانان خلاق و نوآور در محله‌های کم‌برخوردار ظرفیت بالایی برای ایجاد کارآفرینی دارند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: بهترین کارآفرینان دنیا و افرادی که توانستند جامعه را تغییر دهند، ساختار تفکری مبتنی با پول نداشتند. نگاهی به داستان کارآفرینان موفق نشان می دهد اکثر آنان داستانی مشابه داشتند و از یک زیرزمین فعالیت خود را شروع کرده اند.
ستاری: جوانان خلاق و نوآور در محله‌های کم‌برخوردار ظرفیت بالایی برای ایجاد کارآفرینی دارند

به گزارش سیتنا، خانه خلاق و نوآوری «جمپا» در حوزه نوآوری‌های اجتماعی در محله دروازه غار تهران با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گشایش یافت.

این مرکز در محله کم برخوردار دروازه غار کار خود را آغاز کرد تا مکانی برای توانمندسازی جوانان باشد. در کشور 2 هزار و 20 محله کم برخوردار وجود دارد که طرح توانمندسازی برای آنها به تدریج اجرایی می شود.

7 شرکت دانش بنیان  وخلاق فعال در حوزه های فناوری های نرم وصنایع خلاق  مانند پوشاک، لوازم ورزشی و انیمیشن وتولید محتوا در خانه خلاق و نوآوری «جمپا» مستقر هستند. قرار است آموزش ومهارت مبتنی بر اشتغال برای کودکان کار در این مرکز انجام شود تا ساماندهی کودکان کار با این اقدام سرعت گیرد. این کار در قالب راه اندازی استارتاپ های  خلاق دانش آموزی انجام می شود.

همچنین صندوق کار آفرینی امید برای تامین مالی شرکت ها در این مرکز مستقر است. البته تیمی از دانشگاه امیرکبیر به صورت ویژه  فعال هستند تا ایده های نو در عرصه نساجی وپوشاک را ارائه دهند.

کارآفرینان موفق داستانی مشابه دارند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم گفت: بهترین کارآفرینان دنیا و افرادی که توانستند جامعه را تغییر دهند، ساختار تفکری مبتنی با پول نداشتند. نگاهی به داستان کارآفرینان موفق نشان می دهد اکثر آنان داستانی مشابه داشتند و از یک زیرزمین فعالیت خود را شروع کرده اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: این ساختاری است که نشان می دهد محله هایی که از نظر درآمدی پایین هستند می توان جوانان با اعتماد به نفس را پیدا کرد. جوانانی که توانایی راه اندازی کسب و کار خود را دارند.کاری که در خانه های خلاق ونوآوری انجام می دهیم، شناسایی این افراد است تا جامعه و محیط اطراف خود را تغییر دهند. مکان هایی مانند این مرکز شروع برای این موضوع است و البته نمونه های موفق را در مکان های دیگر داشتیم. امیدواریم این خانه ها ی خلاق مدل مناسبی برای توسعه در سایر محله ها باشد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شتابدهنده های کسب و کار این اتفاق رخ می دهد.

رییس ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: مشارکت بخش خصوصی توسعه دهنده این کار است. ما در دولت باید زیرساخت ها را ایجاد کنیم تا ریسک بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری کاهش دهیم. حمایت معنوی از بخش خصوصی نیاز است.

به گفته ستاری، خانه های خلاق و نوآوری پرورش دهنده افراد صاحب ایده است که در این مکان تیم تشکیل می دهند و پس از آن تشکیل شرکت می دهند. این شرکت ها توانمند می شوند و می توانند اینجا را ترک و در جامعه نقش آفرینی کنند. پس مراکز نوآوری همچون گلخانه هستند که گل را پرورش می دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: اتفاقاتی که در محله های مختلف رخ می دهد باید زایشی داشته باشد. فرآیند راه اندازی این مراکز  نیز باید درست باشد تا مکانی برای فعالیت جوانان محله باشد. انواع شتابدهنده ها باید در آن مشغول شوند و ایده های خلاق در آن محصول شود. البته این اتفاقات یعنی رسیدن ایده به محصول با سرمایه گذاری بخش خصوصی باید رخ دهد تا محله تحت تاثیر قرار گیرد.

ستاری با اشاره به تغییرات ایجاد شده در محله ها با راه اندازی خانه های خلاق و نوآوری گفت: تجربه ای موفق در محله پامنار داریم و آن راه اندازی خانه خلاق و نوآوری ایرج است که به احیای محله نیز علاوه بر تجاریسازی ایده های جوانان کمک کرد. جوانان خلاقی در محله های کم برخوردار وجود دارند که ظرفیت زیادی برای تغییر دارند که می توان با مشاوره خوب آنها را به کارآفرینانی موفق تبدیل کرد. در معاونت علمی و فناوری نیز از این اقدام حمایت می کنیم.

مراکز وخانه های خلاق ونوآوری در محله های کم برخوردار توسعه می یابند

همچنین در این مراسم علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم گفت: این مرکز دو کارکرد دارد. نخست اینکه ضعف های تحصیلی دانش آموزان رفع می شود و دوم دانش آموزان تبدیل به تیم شوند و کسب و کاری برای آنها ایجاد شود تا ترک تحصیل به دلیل نیازهای مالی برای آنها رخ ندهد. زمانی که این مدل موفق شود می توان برای تمامی محلات کم برخوردار کشور آن را توسعه داد.

وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر در استان تهران 260 محله کم برخوردار دارد که پس از این مرکز آن را در سایر محلات توسعه می دهیم. منطسقه 12، 13 و 14 پس از این محله راه اندازی این مراکز  را خواهند داشت. استان های اصفهان، خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز به این خانه های خلاق ونواوری مجهز می شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-18 11:04

افزودن دیدگاه جدید