کد مطلب: 

262384

نخبگان علمی و دانشگاهی به صورت ویژه حمایت می‌شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای جذب بیشتر نخبگان و بهره‌مندی کشور از توان آنها، این وزارتخانه از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور به صورت ویژه حمایت می‌کند.
دکتر محمدعلی زلفی‌گل

به گزارش سیتنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آیین تکریم و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبائی که در روز 22 مهرماه سال 1400 در محل سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، گفت: تغییر و تحولات در جابجایی مدیران امری طبیعی است. همیشه تغییر در راستای بهبود شرایط و استمرار پویایی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم همه دانشگاه‌ها امکانات داشته باشند، گفت: دانشگاه علامه طباطبایی این پتانسیل را دارد که از دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه‌های دیگر حمایت کند، چرا که در حوزه علوم انسانی مرجعیت دارد. باید این مرجعیت حفظ شده و ارتقا یابد. تلاش خواهم کرد تا شرایطی ایجاد کنم که طرح‌های بین‌دانشگاهی دوباره رونق بگیرد. دانشگاه‌های بزرگی که در علوم مختلف مرجعیت دارند باید از دانشگاه‌های دیگر حمایت کنند و کار تیمی انجام دهند.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه فرصت‌ها کوتاه است، افزود: کسی باید مدیریت را بپذیرد که از طریق قانونی دنبال حل مشکلات مردم باشد و تا آنجا که امکان دارد سرمایه اجتماعی نظام و انقلاب را افزایش دهد. وحدت را ارتقا دهد. سعی کنیم از همه پتانسیل‌ها و همه سلایق سیاسی مختلف حضور داشته باشند. همه تفکرها صدایشان شنیده شود. اگر این شرایط را ایجاد کردیم آن موقع توفیق نصیبمان خواهد شد تا خدمت کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه مدیریت‌ها جابجا می‌شوند، ولی اهداف نباید جابجا شود، افزود: وظیفه داریم نسل عالم‌تر و عاقل‌تر از خودمان را تحویل جامعه دهیم. استاد دانشگاهی که دانشجوی ضعیف‌تر از خودش تحویل دانشگاه دهد، به وظیفه خودش در قبال جامعه عمل نکرده است. نخبه‌گزینی، نخبه‌پروری و نخبه‌گماری باید جزو برنامه‌های ما باشد. شاید نخبه‌گماری اندکی مربوط به ما باشد، اما نخبه‌گزینی و نخبه‌پروری وظیفه ماست.

وزیر علوم در ادامه با مخاطب قرار دادن دانشگاهیان حوزه علوم انسانی افزود: پروژه‌های کلان و مسائل کشور را باید شما که در رشته علوم انسانی و اهل قلم هستید، جا بیاندازید. الان پروژه اشتغال باید به پروژه اول کشور تبدیل شود. جا انداختن مسائل کلان کشور به نظر من وظیفه رشته‌های علوم انسانی و در رأس آنها دانشگاه علامه طباطبایی است. باید تلاش کنیم و اشتغال را تبدیل به یک پروژه ملی کنیم و تمام امکانات کشور را برای حل مشکلات جوانان و اشتغال به کار گیریم.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به وظایف دانشگاه گفت: دانشگاه دو وظیفه اصلی دارد، یکی تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی، هم خودش به مرجعیت علمی برسد و هم اساتیدش تلاش کنند تا به مرجعیت علمی برسند، دوم در جهت رفع نیازهای جامعه تلاش کند.

وی ادامه داد: ما پس از انقلاب اسلامی، چهار دهه داشتیم، دوره ترویج علم که با تأسیس دوره‌های دکترا سال ۱۳۶۵ ایجاد شد. دهه بعدی تولید علم شکل گرفت. دهه بعدی استانداردسازی و استانداردپذیری تولیدات علمی را داشتیم که تولیدات باید کیفیت داشته باشند. در دهه چهارم تولید ثروت از دانش مطرح است.

وزیر علوم در پایان به بحث فرهنگ پرداخت و گفت: یکی از کارهایی که دانشگاه‌های ما باید انجام دهند، بحث پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی است که باید سرلوحه کار ما دانشگاهیان باشد. هم باید فرهنگ دانشگاهی را اصلاح کنیم و هم فرهنگ عمومی را اصلاح کنیم. این وظیفه ما دانشگاهیان است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (4 رای)
سیتنا 5
2021-10-16 10:17

افزودن دیدگاه جدید