کد مطلب: 

262353

وزیر ارتباطات در پاسخ به سیتنا: توسعه شبکه ملی اطلاعات ارتباطی با طرح صیانت ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر شائبه‌هایی که پیرامون تکمیل شبکه ملی اطلاعات برای پیشبرد هر چه سریع‌تر طرح صیانت مطرح می‌شود، گفت: این دو موضوع ارتباطی با هم ندارد، شبکه ملی اطلاعات طرحی است که 10 سال پیش مصوب شده است و هیچ ربطی به طرحی که چند ماه در مجلس مطرح است، ندارد.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سیتنا: توسعه شبکه ملی اطلاعات ارتباطی با طرح صیانت ندارد

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر عیسی زارع‌پور، در حاشیه بازدید از نمایشگاه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌ها در جمع خبرنگاران پیرامون ارتباط اختلالات اخیر اینترنت، گفت: ما مشکل کلان‌تری داریم و آن این است که متاسفانه طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه در بخش ارتباطات انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از یک سوی تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های اپراتورها مانع این توسعه شده بود که امروز خیلی از محصولات صنعت مخابرات کشور بومی‌سازی شده است و می‌توانیم از ظرفیت داخلی برای این توسعه استفاده کنیم و از سوی دیگر هم کرونا صنعت ارتباطات را غافل‌گیر کرده است، چراکه نیازمندی‌های ارتباطی مردم در این دوره چندین برابر شده است و الان در شرایطی هستیم که باید به سرعت افزایش ظرفیت را در بخش‌های مختلف انجام دهیم.

زارع‌پور همچنین درباره طرح صیانت گفت:‌ برای روز یکشنبه که زمان رسیدگی به طرح صیانت از قضای مجازی است، نماینده خود را معرفی کرده ایم و حضور فعالی برای ارتقا این طرح خواهیم داشت.

وی افزود: البته هنوز چیز مکتوبی وجود ندارد و باید کمیسیونی از نمایندگان مختلف برگزار شود تا بتوانند به با کمک دیگر نمایندگان طرحی را تهیه کنند و آن را به تصویب برسانند. اکنون یک پیش نویس تهیه شده که به هیچ وجه به معنای این نیست که باید اجرا شود. معتقدیم این طرح علاوه بر نقاط مثبت نقاط چالش برانگیزی دارد و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات افزود: درباره طرح صیانت نظرات جدی داریم و با توجه به فضای همراهی و نخبگانی که در مجلس وجود دارد می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

زارع‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر شائبه‌هایی که پیرامون تکمیل شبکه ملی اطلاعات برای پیشبرد هر چه سریع‌تر طرح صیانت مطرح می‌شود، گفت: این دو موضوع ارتباطی با هم ندارد، شبکه ملی اطلاعات طرحی است که 10 سال پیش مصوب شده است و هیچ ربطی به طرحی که چند ماه در مجلس مطرح است ندارد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سیتنا: توسعه شبکه ملی اطلاعات ارتباطی با طرح صیانت ندارد

وی ادامه داد: معتقدم در عین حال که می توان فضای مجازی را نظام‌مندتر و قانونمندتر از گذشته کرد، از این فرصت نیز برای پیشرفت کشور به صورت حداکثری استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: فناوری اطلاعات برای کشور فرصت است و باید از آن برای ارتقا کارآمدی و بهبودی زندگی مردم استفاده کرد. نگاه دولت سیزدهم نیز این است که از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.

به گزارش خبرنگار سیتنا، زارع‌پور با بیان اینکه شبکه ملی به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات به این معناست که ما در داخل کشور یک شبکه پرظرفیت داشته باشیم که وقتی می‌خواهیم به ارتباطات بین‌الملل هم مرتبط شویم، حداکثر ظرفیت به کمک آید و مردم تجربه کاربری خوبی داشته باشند. ازجمله اینکه برنامه ما در وزارت ارتباطات این است که در چهار سال آینده، به تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند.

وی‌ درباره نقش بخش خصوصی در ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید محصولات مرتبط با حوزه ارتباطات در کشور داریم. از تجهیزات انتهایی مثل مودم گرفته تا تجهیزات شبکه انتقال، انواع سوئیچ‌های مخابراتی و نوری، تجهیزات لایه‌های مختلف تا راه‌اندازی دیتاسنتر، ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و افزایش افزایش کیفیت ارتباطات استفاده کرد.

او ادامه داد: محصولات ما هیچ نقصی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی ندارند و ما امکان صادرات این محصولات را هم به خارج از کشور داریم که باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی توسط دستگاه‌های متوالی ازجمله وزارتخانه های ارتباطات، صمت و اقتصاد صورت گیرد که ما شاهد حضور محصولات ایرانی در بازار خارجی باشیم. البته همین الان هم در بعضی از کشورهای همسایه از این محصولات استفاده می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-10-15 11:32

افزودن دیدگاه جدید