کد مطلب: 

262232

استمرار آموزش‌های الکترونیکی ضروری است

معاون آموزشی وزارت علوم، گفت: نباید اجازه دهیم دستاوردهایمان در حوزه آموزش الکترونیکی از بین برود و نظارت جدی بر این حوزه آموزشی نیز امری ضروری است.
آموزش‌های الکترونیکی

به گزارش سیتنا، دکتر علی خاکی صدیق در نشست روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که امروز (یکشنبه) با محوریت «تبیین سیاست های آموزش عالی در دوره جدید» به صورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، با بیان اینکه از سرگیری هر چه سریع تر آموزش های حضوری در دانشگاه ها الزامی است گفت: آموزش الکترونیکی جزو سیاست های کلان نظام آموزش عالی کشور است.

در این نشست ضمن تبریک سال جدید تحصیلی و آرزوی توفیق برای خدمتگزاران آموزش عالی کشور، درخصوص فرآیند بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دوره پساکرونا اظهار داشت: با توجه به مصوبه دهم مهرماه ستاد ملی کرونا و لازم الاجرا بودن آن، نیازمندیم به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها توجه کنیم، لذا حضور فیزیکی دانشگاهیان در فضاهای آکادمیک ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه یکی از شرایط حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه واکسیناسیون است، افزود: واکسیناسیون اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه ها در شهریورماه امسال انجام شد و قرار بود دانشجویان نیز تا پایان آذرماه واکسینه شوند. خوشبختانه با گستردگی واکسیناسیون، امیدواریم تا پایان مهرماه این امر صورت گیرد. در این راستا ضرورت دارد روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور حتماً برای واکسیناسیون اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، خطاب به روسای دانشگاه ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، بر لزوم از سرگیری هر چه سریع تر آموزش های حضوری تأکید کرد.

وی افزود: با توجه به پراکندگی آموزش عالی و تفاوت های موجود در زیرساختها، نسبت های دانشجویی، مقاطع تحصیلی و رشته های تحصیلی، ضروری است دانشگاه ها برنامه های اجرایی خود را در چارچوب برنامه کلانی که از سوی ستاد عتف ارسال شده اجرا کنند.

به گفته دکتر خاکی صدیق، ما هنوز در بحران ویروس کووید -۱۹ قرار داریم و همچنین هنوز با دانشجویانی مواجه هستیم که با بیماری کرونا زندگیشان به مشکل برخورده است، لذا با این دسته از دانشجویان باید همکاری و مساعدت لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به زیرساخت های ایجاد شده در دانشگاه ها، هدف از سرگیری آموزش، بازگشت به بهمن سال ۱۳۹۸ نیست عنوان کرد: آموزش حضوری و آموزش های الکترونیکی (آموزش ترکیبی) باید سرلوحه فعالیت ها باشد و این امر نیاز به نظارت جدی دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه سخنان خود گفت: نباید اجازه دهیم دستاوردهایمان در حوزه آموزش الکترونیکی از بین برود و نظارت جدی بر این حوزه آموزشی نیز امری ضروری است.

وی با بیان اینکه برای ادامه آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری نیاز به ارزیابی دانشگاه ها است افزود: این امر آغاز شده و این ارزیابی در حال اجراست. از دانشگاه ها خواهشمندم نسبت به تکمیل فرم ارزیابی که در سایت ISC قرار دارد اقدام کنند.

دکتر خاکی صدیق خاطرنشان کرد: آموزش الکترونیکی از الزامات فناوری های جدید آموزش در دنیاست و جزو سیاست های کلان نظام آموزش عالی کشور نیز است. مراقبت و استفاده بهینه از آن نیز جزو وظایف ما می باشد.

ترویج رویکرد منزلت‌ساز و امیدبخش در منابع انسانی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد

دکتر علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همگرایی در ارکان آموزش عالی و ترویج آرامش سازمانی در استفاده بهینه از ظرفیت تجربی و دانشی کارکنان و اعضای هیات علمی بسیار اثرگذار خواهد بود، گفت: ترویج رویکرد منزلت‌ساز و امیدبخش در منابع انسانی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. یاوران علمی (کارکنان آموزش عالی) سرمایه مهم و ارزشمند سازمانی هستند که اگر انگیزه‌بخشی در فعالیت آنان قرار گیرد؛ در تحقق اهداف، ماموریت‌ها و رسالت‌ها نقش‌آفرین خواهند بود. لذا همگی باید تلاش کنیم نسبت به تکریم شایسته آنان اقدام مقتضی در حد مقدورات انجام دهیم.

وی با اشاره به اهمیت افزایش جذب بودجه و اعتبار، گفت: شاید با اصلاح برخی دستور‌العمل‌ها بتوانیم در این زمینه موفق‌تر عمل کنیم.

دکتر خطیبی افزود: جامعه از نخبگان و افراد فرهیخته دانشگاهی توقع دارد در کنار پرداختن به امر آموزش و پژوهش برای تبدیل علم به ثروت و حل مشکلات و نیازهای جامعه چاره‌اندیشی کند. دانشگاه‌ها باید با عمل به مسئولیت اجتماعی و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در زمینه اشتغالزایی و توسعه اکوسیستم نوآوری اقدامات موثر انجام دهند و ثروت‌ساز و کارآفرین باشند تا آموزش عالی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و در تراز انقلاب اسلامی باشد.

تشکل‌های دانشجویی در فرهنگ‌پذیری دانشجویان موثرند / ‏‬ در برقراری فعالیت‌های حضوری از نقش موثر آنان غافل نشویم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: همه بر این باوریم که اقتدار نظام آموزش عالی کشور به مثابه اقتدار کشور است.

وی افزود: بازگشایی محیط‌های دانشگاهی و حضور دانشگاهیان امر ی خطیر و متفاوت از سال‌های گذشته است. ملاحظاتی که ناشی از این پدیده فراگیر است متفاوت است.

دکتر غفاری در ادامه با اشاره به سیاست‌های اعلامی که در مجموعه‌های بالادستی مطرح می‌شوند تأکید کرد: باید بدانیم که اساساً با مسئله حضور و غیاب مواجه نیستیم؛ با ابعاد پیدا و پنهان و چندگانه آن مواجه هستیم. مهمتر اینکه با نهادی مواجه هستیم که هوشمند و مطالبه‌گر است.

وی با اشاره به وجود کمیته‌هایی در دانشگاه‌ها برای بحث کرونا و مسائل مرتبط با آن گفت: چنانچه وزیر محترم صلاح بدانند دو شورا در دو سطح تشکیل شود یک شورای بالادستی منطقه‌ای و یک شورای درون دانشگاهی مرکب از هیئت رئیسه، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و تشکل‌های صنفی؛ تا به صورت فراگیر مسائل مربوط به بحث کرونا و حضور فراگیر دانشگاهیان بررسی کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه گفت: فضای مراکز آموزش عالی امروز چندوجهی شده و این چندفضایی مناسبات سابق را برهم‌زده است. علی‌رغم ولع حضوری که از سوی دانشجویان وجود دارد، به دلیل شرایط مذکور، نوع نقش‌پذیری و کنشگری که در عرصه آموزشی، فرهنگی و دانشجویی وجود دارد، متفاوت است. این واقعیت تازه‌ای است که مدیریت دانشگاه‌ها باید نسبت به آن تمهیدات لازم را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که کنشگرانی که می‌خواهد ایفای نقش کنند به‌لحاظ روانی و اجتماعی وضعیت‌شان بسیار متفاوت از ۱۸ ماه پیش است، گفت: حساسیتی که الان در توجه به این نهاد وجود دارد بسیار زیاد است. خانواده‌ها حساسیت بیشتری دارند و این حساسیت‌ها و مطالبات باید دیده شود.

دکتر غفاری همچنین در نکته‌ای دیگر به‌عنوان اصل و قاعده گفت: روی چند اصل به صورت پیوسته و اصل کلیدی تأکید شود. یکی اینکه حفظ سلامت و تندرستی تمام اعضای خانواده نظام آموزش عالی کشور در واقع یک اصل بنیانی و کلیدی است. نکته دیگر اینکه همچنان بر سیاست خودمراقبتی و دیگرمراقبتی و توجه به پروتکل‌های بهداشتی تأکید شود. حفظ و گسترش بهینه از ظرفیت‌های فضای مجازی نیز از محسنات است که باید حفظ شود.

دکتر غفاری همچنین تأکید کرد: افزایش سنوات دانشجویی در دانشگاه‌ها داریم که جمعیت دانشگاه‌ها از ظرایط عادی بسیار متفاوت است که دشواری‌های خاصی را در کنار خود دارد. پاسخ به مطالبات آنها نیازمند توجه به نوعی تمهیدات حقوقی است که این بحث دارد.

وی در پایان گفت: وقتی صحبت از تأخیر و اختلالی که در این زیست به وجود آمده و یکی از جاهایی که می‌تواند به آن کمک کند به فرهنگ‌پذیری دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی است. باید از این میانجی‌ها و واسط‌ها کمک گرفت.

توجه به تامین خوابگاه‌های دانشجویی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در ادامه این نشست با طرح چهار مسئله و سوال اصلی گفت: با چهار سوال مواجه هستیم که اگر قرار بر این است که دانشگاه‌ها را ۱۵ آبان بازگشایی کنیم، باید به آنها پاسخ بدهیم. اینکه دانشگاه‌ها چه زمانی بازگشایی خواهد شد؟ اگر بخواهیم دانشگاه‌ها را ۱۵ آبان بازگشایی کنیم، باید چه تمهیداتی را آماده کنیم؟ اگر دانشگاه‌ها را ۱۵ آبان بازگشایی کنیم با چه چالش‌هایی مواجهه هستیم؟ و همچنین پیامدهای ناشی از آغاز بازگشایی چیست؟

وی در ادامه افزود: به خاطر یک سال و نیم تأخیر و رکود شکل‌گرفته با تنوعی از چالش‌ها مواجهیم. اولین چالشی که با آن مواجه هستیم، چالش تأمین خوابگاه‌ها با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. همچنین با چالش تأمین منابع مالی مواجه هستیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه اشاره کرد: نکته سوم اینکه آمادگی برای درک شرایط جسمی و روحی ناشی از حضور مجدد دانشجویان و خانواده‌ها است.

وی در نکته چهارم نیز با اشاره به پیامدهای این حضور گفت: ما با پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی احتمالاً زیادی در بستر دانشگاه‌ها و مدیریت آن مواجه هستیم.

شناسایی ۲۸ چالش و ارائه ۳۱ راهکار در حوزه حراست

رئیس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه این نشست گفت: به نظرم وحدت رویه به خصوص در هر استان با توجه به رنگ‌بندی مناطق در رابطه با بیماری کووید خیلی مهم است. اگر تصمیمات متضاد اتخاذ بشود، ممکن است مشکلات متعددی را به وجود بیاورد.

دکتر پالیزبان همچنین درباره نحوه اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پیرامون بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: مصوبه ستاد ملی قانون است و لازم‌الاجراست. منتهی پذیرش تعداد دانشجویان بر عهده استان و رئیس دانشگاه باشد. تعداد دانشجو بر اساس امکانات دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد اما از یک تاریخی بازگشایی شروع شود.

رئیس مرکز حراست با اشاره به شناسایی ۲۸ چالش و طراحی ۳۱ راهکار و پیشنهاد در حراست دانشگاه‌ها به برخی از آنها از جمله تشکیل کمیته و کارگروه ویژه بحران برای هر دانشگاه، طراحی برنامه‌های بهداشتی ویژه برای بررسی سلامت جسمانی و روانی دانشجویان، فعال‌سازی و توجه ویژه به مراکز مشاوره روانشناسی دانشجویی، تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای کشوری و استانی برای تأمین نیازهای مالی، رفاهی و بهداشتی دانشگاه‌ها، تعامل مستمر مسئولان دانشگاه‌ها با دانشجویان به‌ویژه تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (3 رای)
سیتنا 5
2021-10-12 11:49

افزودن دیدگاه جدید