کد مطلب: 

261903

حمایت از شرکت‌های خلاق هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به لزوم توسعه حمایت‌ها از شرکت‌های خلاق و نوآور گفت: حمایت از این شرکت‌ها هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری زود بازده و دارای ارزش افزوده بالا است.
شرکت‌های خلاق

به گزارش سیتنا، احمد دنیا مالی نماینده مردم از حوزه انتخابیه انزلی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت سودآوری و خلق ارزش افزوده صنایع خلاق گفت: با توجه به به سیاست‌های نظام و تلاش جمعی در حوزه اعتلای زیست‌بوم نوآوری و خلاقیت در کشور، ما در دو دهه اخیر و به ویژه در یک دهه اخیر، پیشرفت‌های خوب و قابل دفاعی در زمینه فناوری و نوآوری داشته‌ایم. حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، تضمین کننده سیر صعودی و ادامه دار پیشرفت علم و فناوری در کشور خواهد بود.

وی افزود: کشور با تحریم‌های یک‌جانبه مقابله می‌کند و بر عکس ادعای دشمنان، ما در حوزه‌های علمی مختلفی همچون حوزه دارویی، نیز با تحریم مواجه هستیم. به همین جهت، شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و استارتاپ‌های فناوری محور، نقشی کلیدی در مقابله با تحریم‌ها، بر عهده دارند و می‌توانند در این زمینه پیش‌قراوال و تاثیرگذار باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش این شرکت‌ها در نوسازی صنایع و صنوف مختلف، گفت: تخصیص بودجه به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان و حمایت مالی از آنها، هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است. آن هم سرمایه گذاری با بازدهی زودهنگام و ارزش افزوده بالا، به همین جهت، هر چه قدر در این زمینه کار شود، کم است و ما نتایج تلاش هایمان در این حوزه را می‌توانیم به صورت محصولات فناورانه نهایی در بازار ببینیم.

این نماینده مجلس، ضمن تبیین بیشتر این مسئله، افزود: قوه مقننه و دولت، در خصوص حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، موضع مشترکی دارند و نمایندگان نیز بسیار مشتاق هستند تا بیشترین حمایت ممکن را در جهت تسهیل کار این شرکت‌ها، در بستر قانون و مباحث کارشناسی، ارائه کنند.

به گفته دنیا مالی، ایران کشوری پهناور با ذخایر و ظرفیت‌های بسیاری اعم از ذخایر نفتی، معدنی، گیاهان دارویی، پتانسیل دانشگاهی و علمی است و باید تلاش کنیم تا زمینه توسعه هر چه بیشتر محصولات دانش‌بنیان و خلاقانه در بازار داخلی و بین‌المللی فراهم شود.

وی همچنین گفت: شرکت‌های خلاق نیز از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستند. محصولات خلاقانه و زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق، در سطح بین‌الملل، از بازار رو به رشد و بسیار گسترده‌ای برخوردار است. اگر ما هم می‌خواهیم از این بازار سهمی داشته باشیم، راه حل آن حمایت بیشتر از شرکت‌های خلاق و جوانان فعال در این حوزه است.

دنیامالی، با مهم ارزیابی کردن، تنوع بخشی به حمایت‌ها، افزود: بسیاری از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، مشکل استقرار دارند، در واقع به نظر می رسد که این موضوع، مشکل اصلی آنها است. با توجه به افزایش قیمت اجاره و همچنین بودجه سنگین مورد نیاز برای خرید یک واحد تولیدی یا اداری، نباید انتظار داشت که یک شرکت جوان خلاق و نوآور، چنین بودجه‌ای در اختیار داشته باشد.

وی با بیان این‌که یکی از حمایت‌های که می‌تواند به این شرکت‌ها تخصیص یابد، موضوع محل کار و استقرار است، ادامه داد: باید مراکز مختلف، دانشگاهی، اجرایی و دولتی کشور را ملزم کرد که مراکز ساختمانی متروک یا مازاد را در قالب خانه خلاق، مراکز نوآوری یا دیگر قالب‌های حقوقی، در اختیار جوانان دانش‌بنیان و خلاق، کشور قرار دهد. نتیجه چنین حمایت‌های را می‌توان به صورت ارزش افزوده و کالاهای مبتکرانه و دارای مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی، مشاهده کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-03 14:40

افزودن دیدگاه جدید