کد مطلب: 

261891

عزم سازمان هواپیمایی کشوری برای ساماندهی و نظارت بر بازار فروش اینترنتی بلیت هواپیما

طی هفته‌های اخیر گزارشات بسیاری از گرانفروشی بلیت هواپیما توسط برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش اینترنتی دریافت شد که در پی آن، سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه‌ای به دادسرای فرهنگ و رسانه و پلیس فتا، با خطاب قراردادن و غیرمجاز دانستن فعالیت برخی از این اپلیکیشن‌ها، خواستار برخورد قانونی با آنها شد. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری در بیانیه‌ی دیگری، ادامه فعالیت این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را منوط به اخذ مجوز از این سازمان دانست، اگرچه برخی از این اپلیکیشن‌ها هم فعالیت‌شان را قانونی دانسته و تاکید بر دریافت مجوزهای لازم دارند.
عزم سازمان هواپیمایی کشوری برای ساماندهی بازار فروش اینترنتی بلیت هواپیما

به گزارش سیتنا، به دنبال دستگیری چند‌ دلال بلیت پروازهای اربعین، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، اعلام کرد: تاکنون چهار شرکت فروش بلیت به دلیل گرانفروشی در فروش بلیت پروازهای اربعین تعلیق شده‌اند.

حسن خوشخو افزود: نرم‌افزارهای آپ، اسنپ و چارتر۷۲۴‌ مجوز فروش بلیت هواپیما ندارند در همین راستا زوار گران‌فروشی را به سازمان هواپیمایی اطلاع دهند.

ممنوعیت فروش بلیت هواپیما توسط نرم افزارهای آپ، روبیکا، تاپ و اسنپ تریپ

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی، طی بخشنامه‌ای به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد تا از فروش بلیت هواپیماهایی که توسط نرم افزارهایی که مبادرت به فروش غیر مجاز بلیت هواپیما می‌نمایند، خودداری کنند.

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد: فعالیت فروش بلیت هواپیما توسط نرم افزارهای آپ، روبیکا، تاپ و اسنپ تریپ غیرمجاز است.

سازمان هواپیمایی کشوری همچنین در نامه ای به دادسرای فرهنگ و رسانه و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا، ضمن معرفی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش بلیت هوایی که آنها را غیرمجاز دانسته است، مسدودسازی اپلیکیشن‌های آپ، روبیکا، تاپ و اسنپ تریپ را خواستار شد.

سازمان هواپیمایی

واکنش سازمان هواپیمایی کشوری به ادعاهای مطرح شده پیرامون مانع سازی برای استارتاپ ها

سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر ایجاد مانع برای کسب و کار استارتاپ ها اعلام کرد: یکی از محورهای مهم وظایف این سازمان به عنوان ابزار حاکمیت دولت در بخش حمل و نقل هوایی، نظارت بر قیمت هاست که متاسفانه در بعضی از مقاطع و مناسبت ها تعدادی از سایت های غیرمجاز خارج از چارپوب های تعیین شده و نرخ هایی که توسط شرکت های هواپیمایی اعلام شده است به فروش بلیت هواپیما اقدام می کنند و همین امر منجر به اختلال در وضعیت بازار فروش بلیت هواپیما و زیرسوال رفتن فعالیت شرکت های هواپیمایی و به تبع آن موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است.

در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری به منظور نظارت و کنترل، همچنین جلوگیری از بروز چنین اختلالاتی لازمه فعالیت سایت ها در حوزه هوایی (فروش بلیت هواپیما) را منوط به اخذ مجوز از این سازمان دانسته است.

سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده دولت و همچنین براساس قوانین و مقررات باید وظایف خود را در چارچوب های مصوب شده انجام و برنحوه اداره مجموعه های تعریف شده نظارت کند.

این سازمان ضمن رد ادعاهایی مبنی بر ایجاد مانع کسب و کار استارتاپ ها اعلام می کند هیچ گونه فعالیت غیرقانونی در حوزه حمل و نقل هوایی را نپذیرفته و فعالیت در این صنعت تنها در صورت داشتن شرایط تعیین شده و اخذ مجوز فعالیت از سازمان هواپیمایی کشوری امکان پذیر خواهد بود.

بیانیه تاپ: به طور مستقیم تحت نظارت مهمترین نهادهای قانون‌گذار قرار داریم

در همین راستا روابط عمومی اپلیکیشن تاپ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اپلیکیشن، به طور مستقیم و مستمر تحت نظارت مهمترین نهادهای قانون‌گذار قرار دارد و میلیون‌ها نفر به طور روزانه از این بستر مراودات مالی خود را بدون مشکل انجام می‌دهند. بر این اساس به منظور رفع ابهام از گزارش‌های مطرح شده طی روزهای اخیر در مورد مجوز فروش بلیت هواپیما، به اطلاع می‌رساند تاپ در حوزه گردشگری با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و نیز شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی که از توابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند، همکاری دارد. این اپلیکیشن با سیاست فعالیت در حوزه تخصصی و عدم تصدی‌گری در حوزه گردشگری تفاهم‌ها و قراردادهای مختلفی با این شرکت‌ها منعقد نموده است. از جمله این موارد همکاری و مشارکت با آژانس معتبر ارس تحت مالکیت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است.

تاپ

لذا تاپ در حال حاضر به عنوان درگاه فروش این آژانس اقدام به عرضه انواع بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس با نرخ‌های مصوب می‌نماید و طی مدت فعالیت خود هیچ‌گونه شکایت یا دغدغه بی‌پاسخی در این خصوص نداشته است. همچنین تاپ با همکاری شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی اقدام به نصب تجهیزات فروش بلیت در بیش از ۲۵۰ مرکز فرهنگی و گردشی تحت نظارت وزارت میراث نموده و فروش آنلاین بلیت این اماکن را انجام می‌دهد. تاپ در راستای تسهیل سفر و زیارت برای کلیه هموطنان اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های نظام‌مندی در جهت کمک به صنعت آسیب‌دیده گردشگری در پاندمی کرونا صورت داده است.

این مجموعه در مراحل نهایی توسعه پلتفرم جامع عرضه خدمات گردشگری برای فعالین این صنعت است و در آینده نزدیک با ارائه سطح دسترسی مناسب به آژانس‌های معتبر، امکان عرضه خدمات مجاز را به مشتریان آنها در گستره کل کشور فراهم می‌آورد. تاپ ضمن اعلام موارد فوق به کاربران عزیز اطمینان خاطر می‌دهد پیگیر موارد مطرح شده در خصوص مجوز و دلیل انتشار گسترده آن از نهادهای متولی امر گردشگری در کشور باشد.

روابط عمومی آسان پرداخت: مجوزهای قانونی لازم را داریم

روابط عمومی آسان پرداخت پرشین هم اعلام کرد: در حال حاضر شرکت آسان پرداخت پرشین با اخذ تاییدیه از سازمان هوا‍پیمایی کشوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مالک شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هلیدا سیر است که این آژانس دارای مجوزهای بند الف، ب و فروش آنلاین است.

در چند روز اخیر ابهاماتی در مورد مجوز فروش بلیت پرواز از اپلیکیشن آپ در رسانه های عمومی مطرح شده است. در همین راستا روابط عمومی آسان پرداخت پرشین اعلام می‌کند، در حال حاضر شرکت آسان پرداخت پرشین با اخد تاییدیه از سازمان هوا‍پیمایی کشوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مالک شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هلیدا سیر است که این آژانس دارای مجوزهای بند الف، ب و فروش آنلاین می‌باشد.

آپ

همچنین بر اساس دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات الکترونیکی و دستورالعمل نظارت بر فعالیت و کسب و کارهای اینترنتی مصوب 22/05/1392 کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی مرکز توسعه تجارت الکتریکی، شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی موفق به اخذ مجوز بند الف شده است که اپلیکیشن آپ نیز بر اساس همین مجوز اقدام به فروش بلیت هواپیما می‌نماید.

افزون بر این، شرکت آسان پرداخت پرشین با شرکت آرا‌جهان نوین گستر اطلس تحت عنوان تجاری «اسنپ تریپ» که مالکیت شرکت خدمات زیارتی و مسافرتی هوایی و جهانگردی «دلیجان پرواز» و دارای مجوز بند الف می‌باشد، در حال همکاری است.

در این راستا کلیه مراتب حقوقی و قانونی در خصوص فروش بلیت هواپیما رعایت شده است و همچنان از رسانه‌های محترم انتظار می‌رود ضمن رعایت اخلاق رسانه‌ای، اصالت محتوا را قبل از انتشار مدنظر قرار دهند و بدیهی‌ است با توجه به خدشه‌دار شدن برند تجاری آپ، با منتشرکنندگان این اخبار و کسانی که با اهداف خاص اقدام به بازنشر این خبر کرده‌اند به اتهام نشر اکاذیب اقدام قضایی صورت خواهد گرفت.

اسنپ‌تریپ: طی این‌ سال‌ها با مجوز بند الف در حال فعالیت بوده‌ایم

روابط عمومی اسنپ‌تریپ به ابهامات مطرح‌شده در مورد مجوز فروش بلیت هواپیما پاسخ داد که در ادامه آمده است: «‌در پی انتشار خبری مبنی بر غیرقانونی بودن فروش بلیت هواپیما در اپلیکیشن «اسنپ» و «آپ»، شرکت اسنپ‌تریپ در قالب جوابیه‌ای روند قانونی بودن فروش بلیت هواپیما را توضیح می‌دهد؛ ‌در ابتدا باید اشاره کرد‌ اپلیکشن‌های «اسنپ» و «آپ» مستقلا فروشنده بلیت هواپیما نیستند و تنها به عنوان درگاهی برای انتقال مسافر به «اسنپ‌تریپ» عمل می‌کنند و نیازی به اخذ مجوز جداگانه برای فروش بلیت هواپیما ندارند».

شرکت آرا جهان نوین گستر اطلس تحت عنوان تجاری «اسنپ‌تریپ» با داشتن مالکیت شرکت خدمات زیارتی و مسافرتی هوایی و جهانگردی «دلیجان پرواز» طی این‌ سال‌ها با مجوز بند الف در حال فعالیت بوده که اپلیکیشن‌های مذکور نیز از طریق همین مجوز اقدام به فروش بلیت هواپیما می‌کنند.

سازمان هواپیمایی

همچنین در کنار این مجوز رسمی و مالکیت ۱۰۰ درصدی یک آژانس‌هواپیمایی، درخواست خود را برای دریافت مجوز مستقل شرکت «آرا جهان نوین گستر» در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت کرده و روند قانونی آن در جریان است، در حال حاضر موافقت اصولی با دریافت این مجوز صادر شده و در مرحله تکمیل مدارک قرار دارد، لازم به ذکر است این موافقت اصولی تا مدت زمان مشخص تعیین شده از سمت سازمان هواپیمایی کشوری معتبر است.

ما همواره خود را در قبال اعتماد و حقوق مسافران‌مان مسئول می‌دانیم و این اطمینان را به آن‌ها می‌دهیم که می‌توانند با خیال آسوده بلیت هوایی خود را از طریق سرویس ما تهیه کنند.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-03 11:10

افزودن دیدگاه جدید