کد مطلب: 

261548

رئیس کل بانک مرکزی: محدودیت تراکنش‌های واریزی به کارت بازنگری می‌شود

در حالی که معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل محدودیت تراکنش‌های واریزی به ۲۰ تراکنش در روز خبر داده بود اما رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که در راستای حمایت از کسب‌وکارهای خرد، این موضوع بازنگری می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی: محدودیت تراکنش‌های واریزی به کارت بازنگری می‌شود

به گزارش سیتنا، ماجرا از نشست خبری اخیر مهران محرمیان معان فناوری‌های نوین بانک مرکزی آغاز شد. این نشست درباره اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با قمار و شرط‌‌بندی سایبری بود و محرمیان در بخشی از آن اعلام کرد: «بانک مرکزی در راستای مقابله با قمار، بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده است که بنا بر آن هر فرد روزانه فقط ۲۰ تراکنش واریزی و در نهایت در طول ماه تا ۸۰ تراکنش واریزی می‌تواند داشته باشد. » او البته این را هم گفت که «این بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ شده اما هنوز از سوی آن‌ها اجرا نشده است و در ماه‌های آینده اجرا خواهد شد.»

از نگاه دست‌اندرکاران بانک مرکزی الزام هر کد ملی به انجام ۲۰ تراکنش واریزی در روز، موجب می‌شود افراد با داشتن چند کارت بانکی هم نتوانند بیشتر از این محدود تراکنش واریزی انجام دهند و به این ترتیب با سواستفاده از روش کارت به کارت که در حال حاضر رایج‌ترین شیوه انتقال پول در سایت‌های قمار و شرط‌بندی سایبری است مقابله خواهد شد.

پس از آن هم روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید ایجاد این محدودیت تاکید کرد که «بنابر بخشنامه بانک این محدودیت تنها شامل «واریز به» کارت بانکی یک فرد است» و سایر تراکنش‌ها را شامل نمی شود.
اگرچه بانک مرکزی در اطلاعیه خود توضیح داده بود که این مدل «حاصل رصد و تحلیل هوشمند یک ساله رفتار کاربران است که بر اساس آن، محدودیت در نظر گرفته شده صرفاً تعداد بسیار محدودی از افراد استفاده کننده را در روز تحت تاثیر قرار خواهد داد » اما انتشار این خبر موجی از نگرانی در میان صاحبان کسب‌وکارهای خرد اینترنتی ایجاد کرده و واکنش برانگیز شد.

به همین دلیل یک روز بعد بانک مرکزی در اطلاعیه تازه‌ای از این تصمیم خود عقب نشست. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «پیرو اخبار منتشر شده در خصوص محدودیت تراکنش‌های "واریز به" کارت، به اطلاع هم‌میهنان گرامی می‌رساند، این محدودیت تاکنون توسط هیچ بانکی اعمال نشده است و حسب دستور ریاست کل بانک مرکزی در راستای حمایت از کسب‌وکارهای خرد، ‌مقرر گردید این موضوع بار دیگر مورد بررسی قرار گرفته و رویه‌های بانک مرکزی به نحوی تعیین شود که نگرانی برای کسب‌وکارها ایجاد نشود.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-09-23 16:10

افزودن دیدگاه جدید