کد مطلب: 

261484

وحدت: امیدواریم طرح جهش تولید دانش‌بنیان زودتر در مجلس به تصویب برسد

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اظهار امیدواری نسبت به تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: طرح جهش تولید دانش بنیان، دست ما را در حمایت از دانش بنیان‌ها باز می‌کند و امیدواریم از صحن مجلس به سلامت عبور کند و به تصویب برسد.
علی وحدت

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت در اولین رویداد از سلسله رویدادهای زنجیره ارزش صنعت مس با اشاره به اینکه رواج ادبیات دانش بنیان عامل تصویب قانون مترقی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: در حال حاضر حدود 6300 شرکت دانش بنیان در کشور در حوزه‌های مختلف صنعت فعالیت می‌کنند که این حجم از فعالیت، ناشی از  تربیت دانش آموختگان است. 

وی افزود: صندوق نوآوری در دو سال و نیم اخیر تلاش کرده است تا همه سرویس‌ها و خدمات مالی را تکمیل کند؛ این سرویس‌ها علاوه بر تسهیلات، شامل گرنت‌های فناور تا VC شدن نزدیک به ۱۰۰ پروژه می‌شود که به این مجموعه باید اوراق نوآوری و لیزینگ مالی را نیز اضافه کرد.

وحدت با اشاره به طرح جهش تولید دانش بنیان که هم‌اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی است،  گفت: این طرح دست ما را در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باز خواهد کرد. در صورت نهایی شدن این طرح می‌توان با بهره‌گیری از توان داخل، زیر ساخت‌های مورد نیاز را تولید کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از موضوعات قابل توجه در طرح جهش تولید دانش بنیان را تعرفه‌گذاری بر ماشین‌آلات وارداتی اعلام کرد و گفت: به دلیل اینکه ماشین‌آلات وارداتی در بخش تولید استفاده می‌شوند، تعرفه آن باید صفر باشد. عمده ماشین‌آلات دارای توان تولید داخلی است و بر اساس این قانون قرار است تعرفه‌گذاری بر ماشین‌آلات وارداتی صورت گیرد و درآمد آن به صندق نوآوری وارد شود تا صرف زیر ساخت تولید ماشین آلات در کشور شود.

وی تصریح کرد: در طرح جهش دانش بنیان همچنین برای بانک‌ها، شرکت‌های خصولتی و سازمان‌های توسعه‌ای که در حوزه دانش بنیان سرمایه گذاری کنند، امتیازاتی دیده شده که بر اساس آن مشمول معافیت و یا مستثنی شدن در زمینه قانون رفع موانع تولید خواهند شد. اجرای این امر نیاز به رگولاتوری دارد و با توجه به اینکه ما تجربه هم‌سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری را داریم، در اجرای طرح زنجیره اعلام کردیم که شرط ما برای اجرا، طرح هم‌سرمایه‌گذاری است، به‌طوری که بخشی از سرمایه از سوی صندوق و بخشی از سوی سرمایه‌گذار تامین شود.

وحدت افزود: در موضوع «زنجیره» تلاش می‌کنیم در حوزه‌ای وارد شویم که آمادگی بیشتری وجود دارد. از بین ۷ حوزه‌ای که انتخاب شده است در حوزه مس آمادگی بیشتری وجود داشت. در حال حاضر ۷ شرکت با حمایت ۵۰ میلیارد تومانی که دارای محصول در حوزه مس هستند، انتخاب شده و بخش صنعت آماده همکاری با این شرکت‌ها است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان سخنان خود به انتشار گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ در روز گذشته (۲۹ شهریور ۱۴۰۰) با موضوع «ردیابی نوآوری در میان بحران کووید ۱۹» اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش، ایران از رتبه ۶۷ در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۶۰ در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) صعود کرده و جزو کشورهایی است که بیشترین ارتقا را داشته است.

لزوم ورود صندوق نوآوری به شکل‌گیری زنجیره صنایع

در ادامه این رویداد دکتر روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه صنعت فقط شرکت و بنگاه نیست، گفت: فناوری باید بر لوکوموتیو صنعت همچون صنایع فولاد، مس، نفت و ... سوار شود و البته از مزیت‌های بالادست و پایین دست در این مسیر برخوردار شود.
وی موضوع ارزآوری از منابع خام و خام فروشی را یک چالش اساسی در صنعت کشور عنوان کرد و گفت: برای رفع این چالش بزرگ نیازمند استفاده از راه‌های میان‌بر هستیم، لذا در سیاست‌گذاری‌ کشور باید بر زنجیره صنایع تمرکز کنیم که البته در این مسیر دیر اقدام شده است و صندوق نوآوری در این بخش کمک خوبی می‌تواند داشته باشد.
ایزدخواه از قرار گرفتن میزهای صنعت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد و گفت: اگرچه سیاستگذاری وظیفه دولت است، اما به پیشنهاد بنده طی مصوبه‌ای که تصویب شد، مقرر شد تا در سال جاری میزهای صنعت در کنار کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار گیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار در کشور، زنجیره‌های صنعت را باید با وجود منابع و متخصصان و همچنین مناطقی با اقلیم‌های مختلف در کشور شکل دهیم. در این زمینه صندوق نوآوری می‌تواند تاثیرگذار باشد.

هدف از تشکیل میزهای تخصصی در صندوق نوآوری، ارائه خدمات به همه شرکت‌های دانش بنیان است

در ادامه این رویداد دکتر حمیدرضا شاهوردی، مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، به راهبردهای میزهای تخصصی در صندوق نوآوری اشاره کرد و گفت: تمرکز بر حوزه‌های منتخب دارای ابعاد اقتصادی بزرگ و موثر بر اقتصاد ملی، تدوین تصویر جامع به عنوان کلیدی‌ترین اقدام در مسیر رویکرد حل مسئله در هر موضوع و اتخاذ رویکرد مبتنی بر فناوری برای تاثیرگذاری بر مسئله با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و اجتناب از ورود به عرصه‌های مبتنی بر سیاستگذاری عمومی یا روش حکمرانی، از راهبردهای میزهای تخصصی در صندوق نوآوری است.
وی خروجی‌های مورد انتظار از هر میز را شامل ارائه تصویری جامعی از موضوع، کمترین مداخلات ممکن در حوزه بازار محصولات شرکت‌های دانش بنیان، تقویت شرکت‌های موجود و فعال در حوزه فعالیت هر میز و ایجاد ظرفیت‌های جدید مبتنی بر بسته‌های سرمایه‌گذاری طراحی شده اعلام کرد.
مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: موضوعات منتخب که تاکنون فعالیت آنها در میزهای تخصصی صندوق آغاز شده است، شامل زنجیره صنعت خورشیدی، پسماند و ضایعات شهری، آب و بازگردانی، زنجیره‌های ارزش در صنایع معدنی، آلودگی هوا، زلزله و بازیابی منابع ثانویه در اقتصاد ملی است.
شاهوردی با طرح این سوال که چرا به زنجیره‌های ارزش در صنایع معدنی و حوزه مس توجه ویژه شده است، بیان کرد: حوزه مس یکی از صنایع پیشران در توسعه اقتصادی کشور و مستعد برای تلفیق با نوآوری و فناوری است، به همین منظور ایجاد مزیت‌های رقابتی در آن در اولویت اقدام قرار گرفته است.
وی گفت: کمک به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه زنجیره ارزش افزوده در صنایع پایین دست و تهیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست، مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته از موثرترین اقدامات در زمینه زنجیره ارزش مس است.
مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه اولین حوزه در رویداد زنجیره، مواد معدنی با تمرکز بر مس انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: دلیل این انتخاب، پیشتاز بودن فلز مس در توسعه فناوری از گذشته تا آینده بوده است، ضمن آنکه جایگاه ایران در این صنعت در رتبه‌های سوم و چهارم عنوان شده است.
شاهوردی با تاکید بر اینکه آینده توسعه فناوری همگام با توسعه صنایع مس است، افزود: بسیاری از فلزات با چالش جایگزینی مواجه هستند، ولی فلز مس در آینده فناوری موثر است.
وی با بیان اینکه در فراخوان برگزار شده میز تخصصی، از تعداد پروپوزال‌های رسیده تعداد ۷ شرکت انتخاب شدند، گفت: طرح این ۷ شرکت در کمیته ملی طرح‌های کلان صندوق نوآوری به تصویب رسیده و در ارزیابی‌های اولیه حجم سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی منابعی است که برای حمایت و بهم‌رسانی این طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

شرکت مس باهنر سال گذشته به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شد

در ادامه اولین رویداد از سلسله رویدادهای زنجیره ارزش صنعت مس، مهندس مجید ضیایی، مدیرعامل شرکت مس باهنر گفت: مس سرچشمه نیمی از تولیدات خود را به صورت کاتد و کالای نیمه ساخته صادر می‌کند و نیاز به توسعه در این صنعت دارد، چرا که در مس باهنر از ۳۰ سال قبل که فناوری ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته از آلمان و فنلاند و ژاپن وارد شد، اقدام خاصی انجام نشده و فناوری‌های مورد استفاده، قدیمی است و نیاز به روزآوری است.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۷ سال است که تولیدات مس سرچشمه در کشور عرضه می‌شود، گفت: تولیدات امروز که نزدیک به ۳۰۰ میلیون تن در سال رسیده، به صورت کاتد صادر می‌شود.
ضیایی راه اندازی مس سرچشمه باهنر را در راستای توسعه صنایع پایین دستی مس عنوان کرد و ادامه داد: این شرکت امروز یکی از صادرکنندگان مطرح در زمینه تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است، به گونه‌ای که در ۴ ماه امسال به اندازه کل حجم صادرات سال گذشته، صادرات داشته است؛ ولی اگرچه تناژ صادراتی آن قابل قیاس با شرکت ملی مس نیست، اما ارزش صادراتی و تنوع محصولات بالاتری دارد.
مدیرعامل شرکت مس باهنر تصریح کرد: در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان و صاحبنظران که در این حوزه فعال و از دانش روز دنیا برخوردار هستند، می‌توانند به این حوزه وارد شوند و می‌توان از ایده‌های آنها بهره‌مند شد، چرا که فناوری مورد استفاده در این شرکت مربوط به نیم قرن گذشته است و نیاز به نوآوری دارد و از این ایده‌ها استقبال خواهیم کرد.
وی آب را از دیگر چالش‌های صنعت مس برشمرد و گفت: امروزه موضوع آب به ویژه برای استانی همچون کرمان یک چالش جدی تلقی می‌شود و در این زمینه لازم است تا فناوران و صاحبان دانش وارد شوند تا از آب‌های زیرزمینی کمتر استفاده شود و به سمت بازیافت آب و وارد شدن آن در زنجیره صنعت با کمترین هدر رفت و ضایعات حرکت کنیم.
ضیایی ادامه داد: موادی که حاصل از ذوب و ریخته‌گری است، کماکان بلاتکلیف است و سرباره صنایع فولاد برای زیرسازی جاده‌ها استفاده می‌شود، اما درباره سرباره مس کار خاصی انجام نشده و هر ۲ تا ۳ سال یکبار مزایده برگزار می‌شود و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالند، بعضا از این سرباره‌ها به عنوان کاتالیزور استفاده می‌کنند.
وی تولید لوله‌های آلیاژی بر پایه مس را یکی از دستاوردهای مهم این شرکت عنوان کرد و گفت: توان تولید لوله‌های آلیاژی در شرکت مس باهنر از ۳۶ سال قبل ایجاد شده است و مجموع مصرف کننده این لوله‌ها که شامل پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع نیروگاهی، آب شیرین کن‌ها و حتی بندرگاهی بودند، از بدو ایجاد این نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها برای تعمیر و نگهداری هر دو سال یک بار این لوله‌ها را از خارج وارد می‌کردند، اما در دوران تحریم، با اقدامات انجام شده شرکت‌های استراتژیک نیروگاهی این محصول را از تولیدات مس باهنر خریداری کردند.
وی در ادامه اظهار کرد: سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار تیوب مسی از شرکت آلمان تا قبل از اعمال تحریم‌ها وارد می‌شد و در حال حاضر این کالا از کشور چین به کشور وارد می‌شود، این در حالی است که تولید فولاد ما به نزدیک ۵۰ میلیون تن تولید می‌رسد، ولی برای یکسری از قطعات و تجهیزات آن وابسته هستیم.

صندوق نوآوری به خلاء های شرکت های دانش بنیان توجه می‌کند

در ادامه این رویداد نیز دکتر غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین گفت: شرکت ما دارای 26 شرکت مدیریتی و غیرمدیریتی است و طی دو سال گذشته رویکرد ما عدم رقابت با بخش خصوصی و تکمیل زنجیره‌ها با نگاه نوآوری بوده است.
وی با بیان اینکه ما با نگاه نوآوری در حال تکمیل زنجیره طلا در سیستان و بلوچستان بدون هیچ رقابتی هستیم، تصریح کرد: مجموعه دولت، سازمان تامین اجتماعی، هلدینگ شستا و شرکت صدر تامین برای حل مشکل تامین مواد اولیه و به ویژه سنگ آهن، عزم خود را جزم کرده‌اند.
مدیرعامل صدر تامین افزود: ذوب‌آهن مشکلات داخلی خود را برای افزایش تولید به خوبی حل کرده است، بنابراین با تامین سنگ آهن شاهد شکوفایی این مجتمع عظیم صنعتی خواهیم بود.
سلیمانی ادامه داد: صندوق نوآوری به عنوان تامین کننده مالی شرکت‌های دانش بنیان به خلاءهای شرکت‌ها توجه می‌کند.
گفتنی است، در حاشیه اولین رویداد از سلسله رویدادهای زنجیره ارزش صنعت مس، نمایشگاهی از توانمندی‌های شرکت‌های منتخب برگزار و دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین صندوق نوآوری و شکوفایی با شرکت مس باهنر کرمان و نیز تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان صندوق نوآوری و شکوفایی، مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین به منظور توسعه همکاری‌ها و تعمیق روابط راهبردی به امضا رسید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-09-22 09:39

افزودن دیدگاه جدید