کد مطلب: 

261360

وزیر ارتباطات طرح صیانت را پایه‌‌ای برای نظام‌مند کردن فضای مجازی می‌داند که نیازمند اصلاح است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، می‌گوید: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع مطرح کردند که هر زمان که قانونی به تصویب مجلس می‌رسد نیازمند اصلاح در جهت مترقی شدن است. اکنون نیز پیش نویسی در حمایت از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نوشته شده که نیازمند اصلاحیه و نظر کارشناسانه است که نتیجه آن یک کار دقیق، علمی و کارشناسی شده باشد که بتوانیم به نفع فضای مجازی از آن بهره ببریم که حاصل آن خدمت بیشتر به مردم است.
وزیر ارتباطات طرح صیانت را پایه‌‌ای برای نظام‌مند کردن فضای مجازی می‌داند که نیازمند اصلاح است

به گزارش سیتنا، به دنبال انتشار اظهارات محمدجواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر اینکه وزیر ارتباطات در زمینه «طرح صیانت» مطیع مجلس است و هر چه مجلس مصوب کند را می‌پذیرد و تاکنون پیشنهادی در این زمینه نداشته است، اما اظهارات و دیدگاه‌های ارائه شده توسط وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در زمان رای اعتماد و دیدار با فعالان عرصه فاوا موید این نکته است که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نیازمند اصلاحات و ارائه‌ی دیدگاه‌های کارشناسانه است تا ایرادات این طرح با تعامل، همکاری و جلسات کارشناسی اصلاح شود.

حسینی‌کیا: وزیر ارتباطات معتقد است طرح صیانت نیازمند اصلاح در جهت مترقی شدن است

در همین راستا، سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون ارزیابی از دیدگاه‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم درباره‌ی شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی و طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، گفت: بر اساس اظهارات عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ما باید اینترنت و فضای مجازی در تراز انقلاب داشته باشیم و باید در این عرصه از فضای مجازی حمایت کنیم.

وزیر ارتباطات طرح صیانت را پایه‌‌ای برای نظام‌مند کردن فضای مجازی می‌داند که نیازمند اصلاح است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حمایت به معنای اینکه فعالان کسب‌وکارهای مجازی و ناقلان خبر که وظیفه اطلاع رسانی به مردم را بر عهده دارند، فضای امنی را در این عرصه تجربه کنند و ظرفیتی برای سنگ اندازی توسط افراد سودجو وجود نداشته باشد.

وی، افزود: ما باید در جهت کمک به ایجاد فضای مجازی امن، اگر خلاء قانونی وجود دارد برطرف کنیم و اگر نیاز به حمایتی است، حمایت لازم صورت گیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خاطرنشان کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع مطرح کردند که هر زمان که قانونی به تصویب مجلس می‌رسد نیازمند اصلاح در جهت مترقی شدن است. اکنون نیز پیش نویسی در حمایت از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نوشته شده که نیازمند اصلاحیه و نظر کارشناسانه است که نتیجه آن یک کار دقیق، علمی و کارشناسی شده باشد که بتوانیم به نفع فضای مجازی از آن بهره ببریم که حاصل آن خدمت بیشتر به مردم است.

زارع پور: نظام مند کردن فضای مجازی نباید منجر به نگرانی عموم مردم شود

قابل ذکر است؛ دکتر عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با فعالان بخش خصوصی عرصه فاوا، با اشاره به دغدغه فعالان بخش خصوصی نسبت به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» گفت: هیچ‌کسی در کشور قائل به این نیست که فضای مجازی باید رها باشد، چون همه زندگی مردم به این فضا گره خورده است و پیگیری حقوق مردم در این فضا در شرایط فعلی به صورت کامل امکان پذیر نیست، ولی نظام مند کردن این فضا نباید منجر به ایجاد مشکل برای کسب و کارها و مایه نگرانی عموم مردم شود. 

وزیر ارتباطات طرح صیانت را پایه‌‌ای برای نظام‌مند کردن فضای مجازی می‌داند که نیازمند اصلاح است
زارع پور تاکید کرده بود: معتقدم با تعامل خوب میان مجلس، دولت و همه فعالان این حوزه، می‌توان ضمن نظام‌مند کردن فضای مجازی کشور، دغدغه های فعالان این بخش را هم مرتفع نمود و در نهایت این طرح منجر به بالندگی بیشتر فضای مجازی کشور شود.

وزیر ارتباطات، طرح صیانت را پایه‌‌ای برای نظام‌مند کردن فضای مجازی می‌داند که نیازمند اصلاح است

در همین حال، سیتنا اضافه می‌کند که از آنجا که اصل تفکیک قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش قرار گرفته است، لذا قوه مجریه می‌تواند نظرات اصلاحی خود را پیرامون طرح‌هایی همچون طرح صیانت که در مجلس مطرح است برای کارشناسی و بهینه سازی ارائه دهد و آنطور که از اظهارنظرها و دیدگاه‌های مسولان حوزه فاوا در دولت مشخص است قطعا این کار را انجام خواهد داد، اما در نهایت تصمیم‌گیری با نمایندگان مجلس و کمیسیون تخصصی در مجلس است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در عین حال که معتقد است فضای مجازی نمی‌تواند رها باشد، اما تاکید دارد که این فضا باید نظام‌مند و قانون‌مند شود و باید نظام‌نامه‌ای برای آن تدوین و مصوب شود، لذا طرح صیانت را پایه‌‌ای می‌داند برای نظام‌مند کردن این فضا که البته ممکن است اشکالاتی داشته باشد که با بحث‌های تخصصی و تعامل میان قوای مجریه و مقننه قابل اصلاح است.

به عبارتی این طرح دست‌مایه‌ی اولیه برای حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی است که می‌تواند بارها در طول زمان بازنگری و اصلاح و بهینه شود تا به طرحی ایده‌آل برسد.

انتهای پیام

گزارش از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-09-19 15:25

افزودن دیدگاه جدید