کد مطلب: 

261231

رستگار: به دنبال شناسایی و معرفی هر چه بیشتر توانمندی‌های شرکت‌های حوزه ICT هستیم

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: بسیاری از شرکت‌ها در کشور فعالیت می‌کنند اما به اندازه پتانسیل خود نمی‌توانند خدمات‌شان را عرضه کنند؛ لذا در رویدادهایی همچون خودنمایی زنجیره تامین داخلی، به شناسایی توانمندی‌های این شرکت‌ها کمک می‌شود.
مهندس فرامرز رستگار

به گزارش خبرنگار سیتنا، رویداد خودنمایی زنجیره تامین داخلی به منظور بومی سازی شبکه ملی اطلاعات، امروز ۲۵ شهریورماه، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور شرکت‌های عضو سندیکای صنعت مخابرات ایران، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و جمعی از تشکل‌های حوزه ICT در حال برگزاری است.

مهندس فرامرز رستگار، در گفت‌گو با خبرنگار سیتنا پیرامون این رویداد و هدف از برگزاری آن، گفت: ما به عنوان بخش خصوصی، از سال گذشته نگرانی‌هایی نسبت به شبکه ملی اطلاعات احساس می‌کردیم؛ چراکه تعاریف درستی از آن در کشور وجود ندارد و هر شخصی برداشت خاص خود را دارد؛ برخی آن را مثبت و برخی منفی می‌دانند.

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، اظهار کرد: در این مدت در جریان کار بودیم و دیدیم که اطلاع‌رسانی خوبی در این مورد انجام نمی‌شود و نه نیازمندی‌ها به خوبی نشان داده می‌شود و نه توانمندی‌ها را می‌توان بر اساس آن به خوبی معرفی کرد، بنابراین در شهریورماه سال گذشته، رویدادی با نام «دستاوردهای زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات»، در پژوهشگاه ارتباطات برگزار کردیم که در حوزه مخابراتی شبکه ملی اطلاعات بود.

وی، افرود: اسفندماه سال گذشته نیز رویداد لایه دوم را در پژوهشگاه ارتباطات مبنی بر «زیرساخت اطلاعاتی» یعنی بخش فناوری اطلاعات، برگزار کردیم. در همین راستا به دنبال لایه سوم نیز بودیم تا بتوانیم دستاوردی داشته باشیم که این لایه «سرویس‌های پایه» است، همان پلتفرم‌هایی که بر اساس آن محتوایی که باید مورد استفاده قرار گیرد، بر روی آن قرار می‌گیرد.

رستگار، خاطرنشان کرد: با تغییر دولت، دکتر زارع پور اعلام کردند که توجه ویژه‌ای به شبکه ملی اطلاعات در برنامه خود دارند و همچنین در گزارشی که به مجلس ارائه کردند، این مورد در صدر برنامه‌هایشان بود، به همین دلیل برای اجرای این برنامه، آمادگی وزارت ارتباطات و اپراتورهای بزرگ که کارگزارهای اجرایی هستند را لازم داشت و بخش خصوصی نیز زمانی که متوجه می‌شود برنامه جدی در بخش حاکمت وجود دارد، خود را محیاتر از گذشته می‌کند.

وی، گفت: به وزیر ارتباطات پیشنهاد دادیم که اگر بحث شبکه ملی اطلاعات در صدر برنامه‌های شما است، در یک ماه اول حضور در وزارت ارتباطات، کنفرانس ظرفیتی را سامان دهید تا هم سیاست‌گذارها و هم کارگزارهای اصلی اجرایی همچون زیرساخت، شرکت مخابرات و اپراتورها و هم زنجیره تامین که عبارت است از مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها، تشکل‌های مختلف و هم شرکت‌های توانمند در این حوزه حضور داشته باشند.

عضو دبیرخانه کنفرانس ظرفیت برای شبکه ملی اطلاعات، افزود: در همین راستا وزیر ارتباطات نیز موافقت کردند و دکتر زارع پور در جلسه اخیر، اشاره کردند که از سمت وزارت ارتباطات برای نگاهی جدید نیاز به زمان داریم و ما نیز  آمادگی‌های لازم را انجام دادیم و این رویداد را برگزار کردیم. به امید آنکه مشکلی برای وزیر ارتباطات پیش نیاید، کنفرانس اصلی را دو هفته دیگر با ساز‌وکار تعیین شده برگزار می‌کنیم.

رستگار، در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، اظهار کرد: بخش کوچکی از زنجیره داخلی کشور در این کنفرانس هستند که اطلاع رسانی لازم را انجام دادیم. هسته اصلی این کنفرانس بخش خصوصی و تشکل‌ها هستند. همواره اعلام کردیم که نمی‌توانیم به لحاظ محدودیت کرونا جمع بزرگی را داشته با شیم، بنابراین جمع مختصر و خوبی از تشکل ها در این مراسم حضور دارند و کمیسیون‌هایی که در اتاق بازرگانی بر روی حوزه ICT و اقتصاد دیجیتال کار می‌کنند نیز اینجا حضور دارند و هم از تشکل‌های خصوصی همچون سازمان نظام صنفی و اتحادیه‌ها و سندیکاهای حوزه فاوا اعلام آمادگی کردند که حضور دارند.

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، افزود: شرکت های توانمند در حوزه سخت افزاری، نرم افزاری، خدمات و محتوا در شهرستان‌ها توان خوبی دارند و قول داده‌ایم تمام مواردی که در برنامه امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد را در سامانه وزارت ارتباطات و باقی سامانه‌های مرتبط با صنعت ICT قرار دهیم.

رستگار افزود: در کنفرانس بعدی ظرفیت بیشتری را خواهیم داشت تا با دستگاه‌هایی که ذیربط شبکه ملی اطلاعات هستند بتوانیم تعامل بیشتری داشته باشیم و از طریق اطلاع رسانی سامانه‌ها این کار را انجام می‌دهیم و برای همکاری شرکت ها راهی بسته نیست.

وی، گفت: در کنفرانس ظرفیت، وزارت ارتباطات به عنوان حکمران و اپراتورها به عنوان کارفرمایان اصلی، حضور دارند و با نشان دادن توانمندی، می‌گوییم باورتان را به نرم افزارهای بومی افزایش دهید، چراکه اتفاقات بزرگی در این حوزه افتاده است. این همایش به عنوان خودنمایی مطرح شده است؛  بسیاری از شرکت‌ها در کشور فعالیت می‌کنند اما به اندازه پتانسیل خود نمی‌توانند خدمات‌شان را عرضه کنند؛ در رویدادهایی چون خودنمایی زنجیره تامین داخلی به شناسایی توانمندی‌های این شرکت‌ها کمک می‌شود.

وی تاکید کرد: رسانه ها در این مورد باید کمک کنند و شرکت‌ها آداب معرفی خود را باید یاد بگیرند و سرمایه گذاری کنند. در همین راستا باید ذهن جامعه با قابلیت‌های شرکت‌ها آشنا شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2021-09-16 14:56

افزودن دیدگاه جدید