کد مطلب: 

260901

وزیر ارتباطات: دولت سیزدهم به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و کسب‌وکارها نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: نگاه دولت سیزدهم به شبکه‌های اجتماعی این است که به هیچ وجه به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و کسب و کارها نیست اما ما معتقدیم که این فضا باید نظام مند شود.
عیسی زارع پور

به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با تاکید بر اینکه برای اجرای  برنامه‌ها، زمانبندی تعیین شده است، تصریح کرد: همچنان که مقام معظم رهبری هفته گذشته فرمودند (وعده هایی که می‌دهید به آن عمل کنید و اگر جایی نیاز به بازنگری داشت صادقانه به مردم بگویید) تلاش ما این است طبق کارنامه‌ای که در گذشته داشتیم و با تخصص، دانش و تجربه‌ای که در این مدت کسب کردیم در کنار لطف خدا، انشاالله وعده‌ها محقق شوند.

زارع پور به اهمیت فضای مجازی در زمان کنونی اشاره کرد و گفت: به طور مثال در دوران شیوع کرونا ما شاهد تعطیلی سینماها و تئاتر بودیم اما به واسطه فضای مجازی فرهنگ هرگز تعطیل نشد.

وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: نگاه ما به حکمرانی در فضای مجازی بسیار مهم است چرا که گاهی اوقات غفلت کرده ایم و تصمیم های به موقع نگرفته ایم. توسعه شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، حوزه حمایت از کاربران، حوزه فضایی و ارتقاء حوزه پست و پست بانک از دیگر سرفصل‌های کاری ما است.

زارع پور خاطرنشان کرد: نگاه دولت سیزدهم به شبکه های اجتماعی این است که به هیچ وجه به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و کسب و کارها نیست اما ما معتقدیم که این فضا باید نظام مند شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: یکی از اولویت‌ها در دولت سیزدهم شبکه ملی اطلاعات و حکمرانی فضای مجازی است، چرا که این فضا روابط دولت‌ها با مردم را تحت تاثیر قرار داده و اکنون عصر حاکمیت پلتفرم (سکو) هاست و برای همه کشورها مهم است که فلان پلتفرم چه تعداد کاربر و در چند کشور دارد.

او ادامه داد: اکنون حکمرانی از طریق پلتفرم‌های خدمات‌رسان و شبکه‌های اجتماعی است و اینکه چه چیزی را نصب کنیم یا نکنیم به حکمرانی مربوط می‌شود و در حال حاضر مشکل همه دنیا این است که با پلتفرم‌های جهانی چه کنیم و حتی در مورد مدیریت اینترنت نگرانی جهانی وجود دارد.

وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: به عنوان مثال درخصوص پلتفرم‌های اینترنتی در حوزه خرید و فروش، خدمات رسان‌ها و تاکسی اینترنتی با کمک جوانان موفقیت‌های خوبی کسب کردیم و اجازه ندادیم گردش خدمات خارج از مرزها رخ دهد اما در جاهایی عملکرد مناسبی نداشتیم و عقب ماندیم.

اکنون حکمرانی از طریق پلتفرم‌های خدمات رسان و شبکه‌های اجتماعی است و اینکه چه چیزی را نصب کنیم یا نکنیم به حکمرانی مربوط می‌شود و در حال حاضر مشکل همه دنیا این است که با پلتفرم‌های جهانی چه کنیم و حتی در مورد مدیریت اینترنت نگرانی جهانی وجود دارد.

زارع پور با بیان اینکه ما باید دکترین و مدل حکمرانی داشته باشیم که چطور از ظرفیت‌ها برای حل مسائل کشور در حوزه اقتصاد، اشتغال و فرهنگ استفاده کنیم، تاکید کرد: حاکمیت باید حافظ منافع مردم باشد و اگر در این فضا حقوق مردم را حفظ نکنیم، حکمران خوبی نبوده‌ایم.

وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات در ادامه به پرونده‌های کلان کلاهبرداری در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما ابزارهای مناسبی برای احقاق حقوق مردم در این حوزه‌ها نداریم و در این خصوص غلفت صورت گرفته است که بخشی از آن به خاطر شرایط سیاست خارجی بود که مانع تعاملات شده است.

وی افزود: نگاه ما در حوزه فضای مجازی ایجابی و فرصت محور است و می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم و میلیون‌ها شغل از طریق این فضا می‌توان ایجاد کرد تا جوانان حتی درآمدهای دلاری هم داشته باشند.

زارع پور در ادامه این برنامه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا پلتفرم‌های بومی طراحی نشده است، گفت: ما در برخی از حوزه‌ها و در آنجا که خواستیم توانستیم اما باید در نظر داشت که با کارهای نمایشی نمی‌توان کار کرد.

وی افزود: ما در حوزه پلتفرم‌های بانکی با کمک بخش خصوصی به موفقیت‌های قابل توجهی رسیده‌ایم و قطعاً استانداردهای پلتفرم‌های بانکی بسیار پیچیده‌تر از پلتفرم‌های اجتماعی است.

وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه شبکه ملی اطلاعات چیست و چه زمانی کامل می شود؟، گفت: شبکه ملی اطلاعات لایه های مختلفی دارد که یک لایه آن، لایه زیرساخت است که از صفر تا صد آن در اختیار وزارت ارتباطات است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم در داخل کشور در لایه زیر ساخت یک شبکه پرسرعت و با کیفیت داشته باشم، می توانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم و اگر این زیر ساخت در داخل کشور راه اندازی شود می توان از آن به عنوان هاب انتقال اطلاعات به کشورهای دیگر استفاده کرد.

زارع پور افزود: سند طرح کلان معماری ملی اطلاعات که سال گذشته ابلاغ شد هرچند که دیر و بعد از ۹ سال ابلاغ شده است، اما یک سند افتخار آمیز است که اگر به بخش های مختلف آن نگاه کنید، استانداردهایی که برای کیفیت شبکه تعیین کرده، استانداردهای بین المللی و بعضا بالاتر از آن استانداردهایی است که در کشورهای دیگر وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیشرفت ما در لایه زیر ساخت خیلی خوب است، گفت: بنده در مجلس قول دادم که ان شاءالله ما تکالیف خود را در همه لایه ها در افق سال ۱۴۰۴ انجام دهیم ولی این لایه زیر ساخت را ظرف دو سال آینده راه اندازی می کنیم.

وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات تصریح کرد: من قول می دهم که توسعه شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی شبکه جهانی نیست بلکه ما به دنبال فراهم کردن یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن برای عموم مردم هستیم.

زارع پور همچنین در پاسخ به این پرسش که "آیا شما در شبکه های اجتماعی حضور ندارید؟"، گفت: من در شبکه های اجتماعی حضور دارم اما ترجیح می دهم به جای وزیر رسانه، وزیر ارتباطات و وزیر برقراری ارتباط های مردم با یکدیگر باشم.

توسعه شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی شبکه جهانی نیست بلکه ما به دنبال فراهم کردن یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن برای عموم مردم هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: من خیلی آنلاین هستم و زمانی که در قوه قضاییه حضور داشتم پاسخ ایمیل فردی را ظرف کمتر از سه دقیقه دادم که این فرد بسیار ذوق زده شده بود که مسوولی در این سطح به سرعت پاسخگوی ایمیل او بوده است.

وی با تاکید براینکه من هیچ گاه نگاه منفی به حضور در فضای مجازی نداشته و ندارم و البته آن را یک فرصت می دانم، افزود: یکسری از مردم مشکلاتی مثل مشکل دسترسی، شکایت از اپراتورها و ... داشته و در مجموع از زیر مجموعه‌های این وزارتخانه گله و شکایت دارند.

زارع پور گفت: ما یک سامانه تلفنی شبانه روزی ۱۹۵ و نیز سامانه https://۱۹۵.cra.ir را داریم که همکاران من بطور شبانه روزی پاسخگوی مشکلات مردم هستند و مردم بدانند که قطعا این پیام ها تا رسیدن به نتیجه پیگیری می شود.

وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات ادامه داد: حتی اگر هموطنان عزیز خارج از این فضاها بحث و موضوعی را داشتند می توانند از طریق ارسال پیامک به شماره تلفن ۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱ موارد مورد نظر خود را اعلام کنند.

زارع پور افزود: همچنین ان شاءالله از هفته آینده در سایت وزارت ارتباطات صفحه ای را راه اندازی می کنیم و من هفته‌ای یکساعت را برای ارتباط بی واسطه با مردم اختصاص می دهم تا مشکلات آنها را بشنوم و پیگیری کنم.

وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات در پایان گفت: امیدوارم طبق برنامه زمان بندی شده فعالیت‌های خود را انجام و با تخصص، دانش و تجربه در کنار لطف الهی بتوانیم وعده‌هایمان را محقق کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-09-07 10:13

افزودن دیدگاه جدید