کد مطلب: 

260860

وزیر علوم، مطرح کرد: برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها در صورت واکسیناسیون

زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: بعد از واکسیناسیون اساتید و دانشجویان می توان درباره برگزاری کلاس های حضوری در دانشگاه ها اظهار نظر کرد.
محمدعلی زلفی گل

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: درخصوص نحوه آموزش دانشجویان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید تصمیم‌گیری نهایی برعهده ستاد ملی مقابله با کرونا می‌باشد و ما موظف هستیم از تصمیمات این ستاد درخصوص آموزش مجازی یا حضوری تبعیت کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی که فعالیت‌های آزمایشگاهی و میدانی داشتند در دانشگاه‌ها حضور دارند اما درخصوص بازگشایی دانشگاه‌ها منتظر نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

وزیر علوم از آمادگی زیرساخت‌های دانشگاه‌ها برای آغاز آموزش مجازی دانشجویان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در مدت شیوع کرونا دانشگاه‌ها آمادگی‌های خوبی برای ارائه آموزش‌های مجازی و الکترونیکی پیدا کرده‌اند و در حال حاضر زیرساخت‌های این مراکز هم از نظر نرم‌افزاری و هم از نظر سخت‌افزاری برای ارائه آموزش‌های مجازی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید آماده است.

زلفی‌گل از واکسیناسیون اکثر اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و کارمندان این مراکز خبر داد و گفت: برای آغاز واکسیناسیون دانشجویان منتظر دستور وزارت بهداشت هستیم و بعد از واکسیناسیون دانشجویان می‌توانیم درخصوص بازگشایی دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

وی همچنین به تحولات وزارت علوم طی چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: وزارت علوم در چهار دهه گذشته اتفاقات خوبی را پشت سر گذاشته است و ما در دهه اول با ترویج علم، در دهه دوم با تاسیس دوره‌های دکتری در سال 65 و تولید علم، در دهه سوم استانداردسازی، پژوهش و در دهه چهارم نیز در جهت تولید ثروت از علم و تبدیل علم به علم و فناوری حرکت کردیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نقش دانشگاه‌ها در رفع مشکلات جامعه و مدیریت کشور شکل گرفته است، گفت: باید نوع نگاه ما به دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند و به این باور برسیم که دانشگاه‌ها می‌توانند در حل مشکلات جامعه نقش موثری ایفا کنند. به همین جهت لازم است سیستم‌های مدیریتی و انگیزشی دانشگاه‌ها مورد بازنگری قرار بگیرند تا هم بتوانیم از دستاوردهای علمی صیانت کنیم و هم اینکه بخشی از پتانسیل‌های آموزشی و پژوهشی را به سمت نیازهای جامعه هدایت نماییم تا بتوانیم به معنای واقعی در جهت تولید علم حرکت کنیم.

زلفی‌گل همچنین تاکید کرد: یکی از چالش‌های ما در سیستم مدیریت جامعه این است که موفقیت‌ها اغلب جنبه فردی داشته‌اند و ما در وزارت علوم برنامه داریم تا با ایجاد سیستمی دقیق این موفقیت‌ها را به جنبه جمعی تبدیل کنیم به طوری که خروجی آن به پیشرفت‌های علمی کمک کنند. ضمن اینکه تحقیقات ما به گونه‌ای حرکت کند که تا بتوانیم از دانش تولید ثروت داشته باشیم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه تحقیقات کاربردی در دانشگاه‌ها باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد، گفت: تاکنون وضعیت به‌گونه‌ای بوده است که اغلب تحقیقات ما بنیادی بوده‌اند که البته ما ضمن احترام به این نوع تحقیقات تلاش می‌کنیم سیستم مدیریتی‌ای ایجاد نماییم که تحقیقات کاربردی نیز مورد توجه قرار بگیرند تا دانشجویان به سمت تحقیقات تکمیلی هدایت شوند که البته موفقیت در این نگاه نیازمند راه‌اندازی یک سیستم منسجم دقیق است.

وی همچنین راه‌اندازی سیستم نظام پیشنهادات و بازنگری در قوانین را از مهمترین برنامه‌های حوزه پژوهش در وزارت علوم عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اجرای این دو برنامه بتوانیم به معنای واقعی در راستای تحقیقات کاربردی حرکت کنیم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش اهمیت ویژه‌ای در توسعه کشور دارند، گفت: ما باید باور داشته باشیم این وزارتخانه‌ها یک وزارتخانه مصرفی نیستند و هرچقدر برای آموزش نسل آینده هزینه کنیم در واقع بهترین نوع سرمایه‌گذاری را انجام داده‌ایم به همین جهت لازم است نوع نگاه ما به آموزش تغییر کند و با حمایت‌های بودجه‌ای به عرصه آموزش زمینه‌های توسعه آینده را تقویت نماییم.

زلفی‌گل به برنامه وزارت علوم در جهت دستیابی به مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: در واقع همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید می‌کند آرمان‌های ما باید به‌گونه‌ای باشد که زبان فارسی یک زبان مرجع قرار بگیرد در عرصه علم نیز باید دستیابی به مرجعیت علمی هدف ما قرار بگیرد که البته زمینه‌های این هدف در حال حاضر مهیا است و ما تعداد زیادی مجلات علمی در کشور داریم که اگر برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد و بازنگری در کیفیت نشریات اتفاق بیفتد ما می‌توانیم یک پایگاه استنادی برای سایر کشورها در حوزه علم محسوب شویم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر 300 دانشمند ما عضو یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند و لازم است از این پتانسیل‌ها در جهت تقویت جایگاه علمی خود استفاده کنیم. همچنان که بیش از 630 میلیون جمعیت در کشورهای همسایه ما وجود دارد و ما می‌توانیم با رفت و آمد دانشجویان، اعضای هیات علمی و تاسیس آزمایشگاه‌های مرجع شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنیم که به جای عبور سرباز از مرزهای کشورهای همسایه، دانشمند و تاجر عبور کنند.

وزیر علوم تاکید کرد: باید رویکرد دیپلماسی علمی در کنار دیپلماسی سیاسی و فرهنگی مطرح شود و از این دیپلماسی به عنوان یکی از حلقه‌های اساسی ارتباط‌گیری با کشورهای همسایه استفاده شود تا بتوانیم به هدف مرجعیت علمی دست یابیم.

زلفی‌گل از کمبود سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر این سهم در کشور ما به زیر نیم درصد می‌رسد به‌طوری که گاهاً حتی همین میزان از بودجه نیز وقتی در دانشگاه‌ها تقسیم می‌شود روسای دانشگاه‌ها به دلیل مشکلات بودجه‌ای آن را برای سایر نیازهای جاری خود هزینه می‌کنند. این در حالی است که کشورهای توسعه یافته چهار درصد از تولید ناخالص خود را به پژوهش اختصاص می‌دهند و تا زمانی که سهمی برای پژوهش در بودجه‌های کشوری در نظر گرفته نشود نمی‌توان انتظار تقویت این عرصه را داشته باشیم.

وی در پایان به مهمترین چالش‌های آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها یکی از این چالش‌ها است که با آن مواجه هستیم ضمن اینکه باید برنامه‌ریزی‌های اساسی برای دوران پساکرونا اتخاذ کنیم چراکه آموزش و پژوهش ما در دوران پساکرونا دیگر به وضعیت سابق برنمی‌گردد و ما همچنان از آموزش مجازی استفاده خواهیم کرد. همچنین بازسازی آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، مکان‌های رفاهی و ورزشی و همچنین تقویت ارتباطات و تعاملات بین‌المللی به روش‌هایی از جمله حضور در همایش‌ها، سمینارها و اعطای فرصت‌های مطالعاتی از دیگر چالش‌های این عرصه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-09-06 10:35

افزودن دیدگاه جدید