کد مطلب: 

260762

تشریح جزئیات اجرا و نحوه برگزاری رویداد کنفرانس ظرفیت برای شبکه ملی اطلاعات

پیرو برنامه‌ریزی برای برگزاری رویداد کنفرانس ظرفیت برای شبکه ملی اطلاعات با سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم و حضور ذیربطان بخش ICT شبکه ملی اطلاعات شامل مجریان در وزارت ارتباطات به عنوان دستگاه متولی و ناظر و مجریان بخش اجرایی شامل اپراتورهای بزرگ مشتمل بر شرکت زیرساخت، مخابرات ایران، همراه اول و ایرانسل و همچنین تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات فنی بخش خصوصی در روزهای 25 و 26 شهریورماه سال جاری، فرامرز رستگار، عضو دبیرخانه این کنفرانس جزئیات برگزاری رویداد را تشریح کرد.
تشریح جزئیات اجرا و نحوه برگزاری رویداد کنفرانس ظرفیت برای شبکه ملی اطلاعات

به دنبال انتشار خبر پیشین سیتنا پیرامون «برگزاری رویداد کنفرانس ظرفیت برای شبکه ملی اطلاعات در نخستین ماه سکانداری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم» و لزوم اطلاع رسانی هر چه بیشتر برای این رویداد، خبرنگار سیتنا طی گفت‌وگویی با مهندس فرامرز رستگار، عضو دبیرخانه این کنفرانس، سوالات مطروحه پیرامون این رویداد را مطرح کرد که مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

باتوجه به شرایط و محدودیت های کرونا، آیا این کنفرانس در تاریخ های اعلام شده ۲۵ و ۲۶ شهریورماه پیش‌رو برگزار خواهد شد؟

این کنفرانس یک رویداد عام نیست بلکه «کنفرانس ظرفیت» است، یعنی فقط ذیربطان بخش ICT شبکه ملی اطلاعات شامل مجریان در وزارت ارتباطات به عنوان دستگاه متولی و ناظر و مجریان بخش اجرایی شامل اپراتورهای بزرگ مانند زیرساخت، مخابرات ایران، همراه اول و ایرانسل و همچنین تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات فنی بخش خصوصی حضور خواهند داشت و کنفرانس بدون مدعو برگزار می‌شود.

برنامه این کنفرانس چگونه خواهد بود و شامل چه بخش هایی است؟

برنامه اولیه کنفرانس برای روزهای اول و دوم در دبیرخانه کنفرانس تهیه شده و برای دریافت نظرات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده است.

آیا ممکن است مختصری از این برنامه را بفرمایید؟

در پیش نویس برنامه، ابتدا ارائه‌هایی از جانب مجریان وزارت ICT در نظر گرفته شده که متولی و ناظر بر انجام اقدامات کلان شبکه ملی اطلاعات به عنوان نهاد متولی هستند، همچنین اپراتورهای بزرگ مانند شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، همراه اول و ایرانسل که تصدی گری را بر عهده دارند، گزارشات خود را ارائه خواهند کرد.

ممکن است بفرمایید گزارش مسئولان و مجریان شامل چه سرفصل‌هایی خواهد بود؟

از سمت وزارت ارتباطات به عنوان نهاد متولی، برنامه راهبردی و بهینه اقدامات کلان شبکه ملی اطلاعات شامل برنامه عملیاتی تدوین شده و طرح ریزی شاخص های عملکردی، تعریف و اولویت بندی پروژه ها و چگونگی ابلاغ به نهادهای اجرایی و همچنین ساختار مدیریت پروژه، نظارت بر بخش های تصدی و دریافت گزارشات پیشرفت و دلایل عدم پیشرفت ها و از سمت متصدیان اجرایی که همان اپراتورها هستند، تعریف و اولویت بندی پروژه ها و تقسیم وظایف درون بخش، ساختار مدیریت پروژه و نحوه گزارشات به وزارت ارتباطات مطرح خواهد شد.

همانطور که اطلاع دارید، بومی سازی شبکه ملی اطلاعات یکی از انتظارات جدی نظام و عدم توجه و حمایت جدی از آن از دغدغه هاست، در این کنفرانس آیا به این موضوع هم پرداخته خواهد شد؟

بله، هدف اصلی از برگزاری این رویداد با نام کنفرانس ظرفیت این است که ظرفیت ها در تمام بخش ها از جمله تقاضا و عرضه به‌خوبی تعریف و تشریح شود، لذا به موازات سخنرانی های مسوولان اجرایی در رابطه با توسعه شبکه ملی اطلاعات، مدیران ارشد فناوری و تحقیق و توسعه وزارت ارتباطات و اپراتورها، برنامه اولویت بندی فناوری ها برای بومی سازی، مصادیق و میزان پیشرفت در بومی سازی و برنامه های آتی خود را اعلام خواهند نمود.

بسیارخوب تا اینجا از ارائه های بخش دولتی و عمومی صحبت شد، نقش و سهم بخش خصوصی در این کنفرانس چگونه خواهد بود؟

نکته کلیدی همین جاست، در این کنفرانس پس از گزارشات سیاستگذاران و متصدیان (کارفرمایان) دولتی و عمومی، به سمت بخش خصوصی مولد می رویم و در این مسیر ابتدا ارائه تشکل های حوزه ICT را به عنوان نهادهای تصمیم‌ساز در کنار دولت و بخش عمومی از یکسو و راهبران و حامیان بخش خصوصی مولد از سوی دیگر خواهیم داشت. این تشکل ها قابلیت خود و اعضا، پیشنهادات و انتظارات خود را مطرح خواهند کرد. ضمنا در این بخش سخنرانی‌هایی از بخش پژوهشی و دانشگاهی در مورد سیر تحول فناوری ها در نظر گرفته شده است.

واحدهای تولیدی اعم از سخت افزاری و نرم افزاری  مرتبط با شبکه ملی اطلاعات چه نقشی خواهند داشت؟

در روز دوم کنفرانس حدود ۳۰ شرکت تولیدی و خدماتی در رشته های مخابرات، فناوری اطلاعات و خدمات پایه، هر کدام به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه قابلیت های شرکت و محصولات خود را معرفی خواهند کرد، ضمن اینکه به موازات آن، هر شرکت با یک بنر استاندارد در کنار کنفرانس، نمایشی از توانمندی های خود را خواهد داشت و با QR Code روی بنر هر شرکت، دسترسی به جزئیات بیشتر فراهم خواهد شد.

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی خوبی انجام شده و انشاالله هدف از کنفرانس ظرفیت که مواجهه نیازها با توانمندی ها است تا حدود زیادی محقق شود، آیا طبق رسم رویدادها، برای این کنفرانس شعار خاصی در نظر گرفته‌اید؟

بله، کنفرانس دو شعار کلی دارد و برای هر کدام هم یک پنل تخصصی در روز دوم با همان نام برگزار خواهد شد.
۱- هم نوایی ارتباطات زیرساخت - دسترسی- خدمات پایه،
۲- بسیج تحقیق و توسعه برای بومی سازی،

آیا وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کنفرانس حضور خواهند داشت؟

بله، این کنفرانس از نظر ایشان یک اقدام عمل گرا و تحولی است به همین دلیل برگزاری آن در روزهای پنجشنبه و جمعه فارغ از کارهای جاری تعیین شده، ضمن اینکه در انتهای رویداد از بیانات و نظرات ایشان بهره مند خواهیم شد و سپس با قرائت بیانیه کنفرانس این رویداد از نظر برگزاری فیزیکی خاتمه خواهد یافت.

اشاره جنابعالی در جمله آخر «خاتمه رویداد از نظر برگزاری فیزیکی» بود، منظورتان از این عبارت را بفرمایید.

منظور این است که با خاتمه فیزیکی کنفرانس، تازه اصل کار شروع خواهد شد یعنی:
۱- باتوجه به محدودیت های کرونا امکان حضور  تمام ذیربطان و ذینفعان وجود نداشته، لذا با پوزش از تمامی عزیزان، دبیرخانه کنفرانس مکلف است تمام اطلاعات کنفرانس را در اسرع وقت در اختیار بخش ICT کشور قرار داد.
۲- چون برای پرسش و پاسخ فرصت چندانی نخواهد بود، لذا سوالات دریافت و پاسخ آن به صورت رسمی در زمانی کوتاه اعلام عمومی خواهد گردید.
۳- دبیرخانه کنفرانس ظرفیت به صورت دبیرخانه دائمی به کار خود ادامه خواهد داد تا ضمن پیگیری تصمیمات این کنفرانس، برای برگزاری کنفرانس‌های بعدی مکمل، برنامه‌ریزی شود.
۴- توانمندی های شرکت‌های حاضر در کنفرانس به صورت نمایشگاه مجازی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 2 (60 رای)
سیتنا 1
2021-09-02 14:32

افزودن دیدگاه جدید