کد مطلب: 

259973

صندوق نوآوری 80 درصد از هزینه‌های R&D شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری همگرا را تامین می‌کند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری در خدمت گرنت تحقیق و توسعه، حدود 80 درصد از هزینه‌های R&D شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ علوم شناختی را تامین می‌کند.
صندوق نوآوری 80 درصد از هزینه‌های R&D شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری همگرا را تامین می‌کند

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت در رویداد ملی سرمایه‌گذاری BRAINVEST ویژه استارت‌آپ‌های حوزه فناوری‌های علوم شناختی گفت: طی دو سال و نیم اخیر تلاش کردیم تا فعالیت‌های  صندوق را از نظر کمی‌ و کیفی توسعه دهیم. در این دوره حدود 17 هزار میلیارد تومان خدمات مالی به 6100 شرکت دانش بنیان با اهرمی کردن منابع ارائه شده است، این در حالی است که سرمایه صندوق 2700 میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری 17 هزار میلیارد تومان خدمات مالی را با کمک سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری، جذب و به شرکت‌های دانش بنیان تزریق کرده است، افزود: ما در صندوق نوآوری تلاش کردیم تا ابزارهای مختلفی را متناسب با وضعیت و نیازهای شرکت‌های دانش بنیان طی چرخه عمرشان طراحی کنیم چرا که ما استارتاپ ها و همچنین هسته‌هایی داریم که ممکن است به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شوند و بتوانند ورودی این اکوسیستم را تقویت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صندوق نوآوری در خدمت گرنت تحقیق و توسعه، حدود 80 درصد از هزینه‌های R&D شرکت‌های دانش بنیان را در حوزه‌های فناوری همگرا تامین می‌کند، یعنی اگر یک شرکت دانش‌بنیان سفارش R&D داشته باشد و افرادی نیز بتوانند این تحقیق و توسعه را انجام دهند، می‌توانند ثبت‌نام کرده و پروپوزال خود را ارسال کنند تا در نهایت صندوق نوآوری نیز تیم R&D برگزیده را انتخاب کند.

وحدت، خدمت گرنت تحقیق و توسعه، رویدادهای «پیوند» و بحث هم‌سرمایه‌گذاری را از سرویس‌های مناسب صندوق نوآوری برای توسعه حوزه علوم شناختی و نزدیک شدن به کسب و کار اعلام کرد و گفت: در رویداد «پیوند» اگر هسته‌ای شکل گیرد و فقط یک شتابدهنده بپذیرد که آن را جذب کند، صندوق نوآوری 120 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به آن شتابدهنده‌ اعطا می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه هم‎سرمایه‌گذاری مترقی‌ترین خدمت در صندوق نوآوری و شکوفایی است، اظهار کرد: 61 طرح در بحث هم‌سرمایه‌گذاری مورد حمایت صندوق قرار گرفته است. در این طرح صندوق نوآوری 80 درصد اعتبار طرح را بدون مداخله در امور شرکت تامین مالی می‌کند؛ همانند که کاری که ما درباره تولید داروی رمدسیویر و داروهای نارکوتیکی به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر و شرکت‌های داروسازی انجام دادیم و کار به صورت رسمی شروع شد، لذا این مدل هم‌سرمایه‌گذاری می‌تواند به رشد ایده‌هایی که وجود دارد کمک و آنها را به کسب و کار تبدیل کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به توسعه ظرفیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان یکی از عاملان صندوق نوآوری در تقویت اکوسیستم اشاره کرد و گفت: امروز همه استان‌ها از صندوق‌های پژوهش و فناوری برخوردار هستند. این صندوق‌ها به ما کمک کردند تا همه شرکت‌های دانش بنیان کوچکی که تا 500 میلیون تومان نیاز به تسهیلات داشتند را از طریق خط اعتباری تامین مالی کنیم تا کار هیچ شرکتی متوقف نشود.

امروز سرمایه‌گذاری‌های کلانی در دنیا در حوزه علوم شناختی صورت می‌گیرد

در ادامه این رویداد نیز دکتر کمال خرازی، رئیس هیات امنای پژوهشکده علوم شناختی با بیان اینکه کمتر افرادی باور می‌کردند که بتوانیم در حوزه علوم شناختی، استارت‌آپ‌ها را پرورش دهیم، افزود: علوم شناختی می‌تواند به عنوان کسب و کار مطرح شود. امروز با حمایت صندوق‌ها، استارت‌آپ‌ها می‌توانند شکل بگیرند و به شرکت دانش بنیان تبدیل شوند و به جامعه خدمت ارائه کنند.

رئیس هیات امنای پژوهشکده علوم شناختی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز نقشه‌برداری مغز که به همت دکتر ستاری، معاون علمی ‌و فناوری رئیس جمهوری انجام شده است و امروز در اختیار دانشگاه‌ها قرار دارد، موجب شد تا آزمایشگاه‌های مستقل تشکیل شوند.

خرازی گفت: خرید ابزارها و کمک به دانشگاه‌ها حاصل حمایت از موسسات و شرکت‌هایی است که ابزارساز بودند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مطالعات کارکردهای شناختی ذهن و مغز انسان، هدف علوم شناختی است، ادامه داد: کارکردهای شناختی به مجموعه‌ای از فرایندهای ذهن و مغز از جمله توجه به هوشیاری، ادراک، حافظه، تفکر، تکلم، تصمیم‌گیری خلاقیت و غیره اشاره دارد و از سوی دیگر در آن ماهیت ذهن و آگاهی انسان و رابطه ذهن و مغز در حوزه فلسفه ذهنی بررسی می‌شود. رویکرد شناختی در حوزه‌های دیگر نظیر آموزش و پرورش شناختی، جامعه شناختی، علوم ارتباطات و رسانه، پزشکی، روانپزشکی، مهندسی، علوم دفاعی و حتی اقتصاد و مدیریت نیز کاربرد دارد.

رئیس هیات امنای پژوهشکده علوم شناختی تصریح کرد: علوم شناختی حوزه میان رشته‌ای است که در آن دانشمندان عصب‌شناس، روانشناس، زبان‌شناس، انسان‌شناس، مردم‌شناس و متخصصان هوش مصنوعی در یک تعامل جمعی در پی کشف اسرار ذهن و مغز و کارکردهای شناختی آن هستند.

وی در پایان درباره رویداد ملی سرمایه‌گذاری BRAINVEST که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: در این رویداد هشت شرکت استارت‌آپی برای جذب سرمایه موردنیازشان حضور دارند و این نشان می‌دهد حوزه علوم شناختی می‌تواند به عنوان کسب و کار مطرح شود که این مسئله با حمایت صندوق‌ها امکانپذیر است.

شتابدهنده‌ها عامل اتصال استارت‌آپ‌ها به صندوق نوآوری هستند

در ادامه رویداد ملی سرمایه‌گذاری BRAINVEST دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با بیان اینکه هم‌اکنون 6100 شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان تنها نهاد تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور، از سال 92 تشکیل شده و در حال حاضر در حدود 70 خدمت را در حوزه‌های تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و خدمات بلاعوض توانمندسازی به شرکت‌های دانش بنیان در سراسر کشور ارائه می‌کند، بنابراین نفوذ ما در استان‌ها و بهره‌مندی شرکت‌ها از خدمات صندوق در سراسر کشور روند افزایشی داشته است.

وی با بیان اینکه شتابدهنده‌ها عامل اتصال استارت‌آپ‌ها به صندوق نوآوری هستند، گفت: شتابدهنده‌ها به عنوان یکی از بازیگران اکوسیستم، به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند تا از «دره مرگ» عبور کنند. حدود 80 شتابدهنده در کشور وجود دارد که ما می‌توانستیم با حمایت از شتابدهنده‌ها، به شرکت‌های فناور کمک کنیم.

ملکی‌فر با اشاره به برگزاری سلسله رویدادهای «پیوند» از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، تصریح کرد: در این رویدادها، ما ارتباط شتابدهنده‌ها با استارت‌آپ‌ها را برقرار می‌کنیم. به عبارت دیگر وقتی یک شتابدهنده با یک استارت‌آپ قرارداد شتابدهی مشترک می‌بندد، ما در صندوق نوآوری سرمایه‌ جسورانه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و در سود و زیان طرح نیز شریک می‌شویم و شتابدهنده‌ها می‌توانند تا سقف 500 میلیون تومان از منابع ما استفاده کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین تصریح کرد: اگر بخواهیم زاد و ولد طرح‌های فناورانه را در شرکت‌های دانش بنیان افزایش دهیم، باید به شتابدهنده‌ها ورودی خوبی دهیم. امروز رویکرد صندوق حمایت از استارت‌آپ‌ها با تکیه بر ظرفیت شتابدهنده‌ها است.

وی در پایان به رویدادهای «دوشنبه‌های استارتاپی» اشاره کرد و افزود: تاکنون 27 رویداد «دوشنبه‌های استارتاپی» برگزار شده و بیش از 170 استارت‌آپ طرح‌های خود را در معرض سرمایه‌گذاران قرار داده‌اند.

رویداد ملی سرمایه‌گذاری BRAINVEST، آماده شدن زیست بوم فناوری برای جذب سرمایه‌گذار است

در ادامه این رویداد نیز دانیال سمیعی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان گفت: رویداد ملی سرمایه‌گذاری BRAINVEST، آماده شدن زیست‌بوم فناوری برای جذب سرمایه‌گذار‌ است؛ از اینگونه رویدادها است که کسب و کارها بیرون می‌آیند.

وی افزود: رویداد BRAINVEST، یک رویداد سرمایه‌گذاری همچون سایر رویدادهای سرمایه‌گذاری در جذب، منتورینگ، ارزیابی و ... برای سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها جهت جذب سرمایه است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان اظهار کرد: طرح‌های ارائه شده در BRAINVEST، نتیجه 100 طرح است که از این تعداد 41 طرح مورد قبول قرار گرفت و 15 طرح نیز آماده جذب سرمایه شدند. از 15 طرح نیز 11 طرح از نظر علمی ‌آمادگی ارائه پیدا کرده و در نهایت 8 طرح برای پیش‌ارائه طرح در رویداد ملی سرمایه‌گذاری BRAINVEST حاضر شدند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-08-09 11:07

افزودن دیدگاه جدید