کد مطلب: 

259692

"زارع پور" محتمل‌ترین گزینه برای تصدی پست وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم (+سوابق)

دکتر عیسی زارع‌پور، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و دارای مدرک پسادکترای علوم و مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف و پسادکترای شبکه‌های رایانه‌ای از دانشگاه نیوساوت ولز سیدنی استرالیا، محتمل‌ترین گزینه برای تصدی پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کابینه حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی است.
"زارع پور" محتمل‌ترین گزینه برای تصدی پست وزارت ارتباطات دولت رئیسی

به گزارش سیتنا، دکتر عیسی زارع‌پور متولد 1358 در شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه با مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر در گرایش شبکه از اسفند 1398 در حال حاضر، عهده‌دار مسئولیت ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران است.

وی دوره پسا دکتری را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از سال 96 نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت شده است. 25 مقاله علمی پژوهشی در حوزه‌های مهندسی کامپیوتر در مجلات و کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی از عیسی زارع پور به چاپ رسیده است.

زارع پور دوره پسادکترای علوم و مهندسی کامپیوتر در گرایش نسل جدید شبکه‌های رایانه ای و تحلیل داده های زیستی خود را طی یک سال و نیم در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و پیش از آن هم یک دوره پسادکترای در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر با گرایش نسل جدید شبکه‌های رایانه ای در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت ولز (UNSW) در سیدنی استرالیا گذرانده است. این همان دانشگاهی است که وی دکترای علوم و مهندسی کامپیوتر خود را در گرایش شبکه‌های رایانه‌ای در ابعاد نانو از آن اخذ کرده بود. این دانشگاه بر اساس رتبه بندی QS، یکی از 50 دانشگاه برتر دنیاست.

انتشار 25 مقاله علمی پژوهشی شامل 6 مقاله Q1، دریافت 9 جایزه علمی پژوهشی از جمله مبتکر برتر دانشگاه در سال 2014، یکی از سه پایان نامه برتر دکتری مهندسی در سال 2015 و برترین مبتکر دانشجو در حوزه فنآوری اطلاعات در سطح استرالیا در سال 2014 ، کسب جایزه برترین طرح دانشجویی حوزه فناوری اطلاعات در استرالیا در سال 2014 و کسب امتیاز لازم برای بهره مندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای دوره پسادکتری از جمله افتخارات تحصیلی عیسی زارع پور است.

زارع پور فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش امنیت شبکه در سال 85 از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است. عنوان پایان نامه ارشد او "طراحی یک سیستم تشخیص نفوذ برای شبکه‌های ویژه سیار" بوده است. وی لیسانس مهندسی نرم افزار خود را از دانشگاه رازی کرمانشاه در سال 82 با رتبه دانشجوی 2 در سال 82 اخذ کرده است. عنوان پایان نامه لیسانس وی "طراحی و پیاده سازی دایره المعارف تحت وب استان کرمانشاه" بوده است.

دانشجوی نمونه دانشکده در چند نیمسال پیاپی، فارغ‌التحصیل رتبه دوم دوره، کسب عنوان جوان نمونه استان در سال 1382 هم از افتخارات دوره لیسانس زارع پور است.

او بعنوان استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، با تمرکز روی شبکه های نوظهور، اینترنت اشیا و سنسورهای پوشیدنی، دروس شبکه های کامپیوتری پیشرفته، اصول طراحی پایگاه داده و اینترنت اشیا تدریس میکند.

از جمله سوابق اجرایی دکتر زارع پور می‌توان به بنیانگذاری و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به عنوان اولین نهاد حاکمیتی فعال و سیاستگذار در حوزه فضای مجازی اشاره کرد. این مرکز همچنین مسئولیت توسعه فناوری اطلاعات و توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را بر عهده دارد.

وی در سال ۱۳۸۹ به پاس خدمات خود در این وزارتخانه به عنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل کشور انتخاب شد. همچنین در دوران مدیریت ایشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه برتر در توسعه خدمات الکترونیکی توسط کارگروه فاوای دولت تقدیر شد.

زارع پور مهرماه 1396 در جلسه دیدار جمعی از استعدادهای برتر و نخبگان جوان کشور با مقام معظم رهبری بعنوان مجری سخنانی را ایراد کرده بود.

اوایل اسفند 1398 بود که طی حکمی از سوی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رییس وقت قوه قضائیه و رئیس جمهور منتخب فعلی، دکتر زارع پور به عنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب و جایگزین حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری شد که از آذرماه همان سال و با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب شده بود.

مراسم معارفه عیسی زارع پور بعنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس جدید قوه قضاییه برگزار شده بود.

او از همان زمان بر افتتاح سامانه‌های مختلف در قوه قضاییه تمرکز داشته و فروردین امسال درباره هوشمندسازی این قوه گفته بود: ما چهار محور اصلی برای هوشمندسازی قوه قضاییه ترسیم کرده‌ایم. محور اول تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی است… محور دوم افزایش شفافیت، سرعت و دقت رسیدگی‌های قضایی است… محور سوم استفاده از فناوری برای اجرای سریع و موثر احکام است… محور چهارم شفاف کردن فضای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای مردم با داده‌هایی که در اختیار قوه قضاییه است.

توسعه زیرساخت های عدل و احراز هویت غیرحضوری و آنلاین سامانه ثنای قوه قضائیه یکی از اقدامات ماندگار زارع پور در حوزه فناوری اطلاعات قوه قضائیه و استاندارهای احراز هویت و خدمات آنلاین حاکمیتی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (95 رای)
سیتنا 3
2021-07-31 12:25

افزودن دیدگاه جدید