کد مطلب: 

259427

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

در نخستین روز مردادماه سال گذشته با بهره‌برداری از نخستین سایت 5G در ایران توسط ایرانسل، فناوری نسل پنجم تلفن همراه به صورت رسمی وارد ایران شد؛ حال و در آستانه ورود به دومین سال راه‌اندازی این شبکه در کشور، نمایندگان سندیکاها و اتحادیه‌های بخش خصوصی صنعت ارتباطات ضمن برشمردن ضرورت توسعه هر چه سریع‌تر 5G در کشور همراه با تدوین استراتژی‌های مدون، بر هماهنگی‌های موثرتر برای بومی سازی این فناوری تاکید کردند.
به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاط استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

به گزارش خبرنگار سیتنا، در اوایل سال 2012، اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق 2020 و فراتر از آن آغاز کرد. در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه همراه شروع شد و طی سه سال، این نسل شروع به شکل‌گیری کرد.
 
نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)، با سرعتی چشمگیر، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطاتی در دنیا است که بعد از نسل چهارم (4G) ارائه شده‌است. طیف فرکانسی نسل پنجم شامل موج‌های باند بالا (بالای 6 گیگاهرتز)، باند متوسط (2 تا 4.5 گیگاهرتز) و باند پایین (زیر 3 گیگاهرتز) است.

کاربردهای 5G در زندگی روزمره

بر اساس استانداردهای 3GPP در نسل پنجم، شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره‌وری طیف، بهره‌وری مصرف انرژی، تحرک و کاهش ضریب تأخیر، مد نظر است که نسل چهارم توانایی دست‌یابی به آنها را نداشته است.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

شبکه نسل پنج تلفن همراه، دارای مزایایی نظیر سرعت بیشتر، تأخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر است که این مزایا، منجر به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریعتر در همه جا و بهره‌گیری از اینترنت اشیاء انبوه می‌شود.
 
این تکنولوژی می‌تواند در خصوص مواردی چون بهداشت و سلامت، دولت همراه، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و مسائل مالی، راهگشا باشد و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، 5G اثر قابل توجهی بر اقتصاد جهان داشته باشد.

فناوری 5G ضمن افزایش سرعت و کیفیت خدمات دیجیتال، ارائه خدمات جدید و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم برخوردار و محروم را در پی داشته و خواهد داشت.

با استفاده از این فناوری می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم، برای ارائه خدماتی مانند جراحی از راه دور، دسترسی به محتوای با کیفیت 4K، توسعه خدمات شهر هوشمند و خدمات مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به بهره‌وری تولید و مدیریت مصرف انرژی در کشاورزی اقدام کرد.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

ظهور فناوری 5G در ایران

در نخستین روز مردادماه سال 1399 با بهره‌برداری از نخستین سایت 5G در ایران توسط ایرانسل، فناوری نسل پنجم تلفن همراه به صورت رسمی وارد ایران شد.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در آیین افتتاح این سایت که در حاشیه جلسه هیأت دولت برگزار شد، با اعلام این موضوع به عنوان «یک خبر خوش»، راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه را «یک تحول بزرگ دیجیتال» دانست.
 
ایرانسل پیش‌تر و از سال 1395 مطالعه در زمینه 5G را آغاز کرده بود و در شهریورماه 1396 موفق شد نخستین آزمایش شبکه 5G در ایران را انجام دهد و نمونه‌ای از شبکه کامل نسل پنج، شامل هسته شبکه و رادیو را در حضور مهندس محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آزمایش کرده بود.

ایرانسل پیشگام راه‌اندازی 5G در ایران

به استناد اهداف اعلامی از سوی ایرانسل همزمان با راه‌اندازی نخستین سایت 5G در ایران، این اپراتور با هدف توسعه دولت همراه و ارتقای سطح کیفی دسترسی به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، هم‌راستا با سیاست‌های ابلاغ شده در قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و با نگاه به مؤلفه‌های سند چشم‌انداز ایران در افق 1404 و نیز راهبردهای خود به عنوان یک اپراتور دیجیتال، پیشگام راه‌اندازی 5G در ایران شد.

از راهبردهای ایرانسل برای راه‌اندازی 5G می‌توان به سرفصل‌های کمک به شرکت‌های فعال در جهت تسریع در رشد و حمایت و پشتیبانی جدی از کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی از آغاز تا ورود به بازار، توسعه کمی و کیفی شبکه دیتا و حفظ و بهبود جایگاه فعلی ایرانسل در این حوزه، توسعه شبکه ایرانسل به عنوان سریع‌ترین لایه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و استفاده حداکثری از بسترهای ایجاد شده در جهت رشد تولید محتوا و توسعه ارائه خدمات (پرداخت، آموزش، بهداشت، حمل و نقل و…)، اشاره کرد.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

پس از راه‌اندازی نخستین سایت 5G در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات واقع در خیابان کارگر شمالی تهران، دومین سایت 5G در ساختمان مرکزی ایرانسل راه‌اندازی شد. سومین سایت 5G ایرانسل که برخلاف دو سایت داخل ساختمان، نخستین سایت خارج از ساختمان نسل پنج ایرانسل بود، 22 آبان ماه 1399، در محل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس راه‌اندازی شد و امکان استفاده عموم مشترکان ایرانسل، به وسیله گوشی‌های موجود در بازار ایران با قابلیت پشتیبانی از 5G و به علاوه، استفاده دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه از آخرین نسل فناوری تلفن‌همراه، در آزمایشگاه 5G این دانشگاه را فراهم کرد.
 
با راه‌اندازی سه سایت نسل پنجم برای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، چهارمین سایت 5G ایرانسل و نخستین سایت نسل پنجم این اپراتور برای استفاده عموم مردم در بوستان آب و آتش، 28 بهمن ماه 1399 راه‌اندازی شد.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری
 
پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل نیز سوم اسفند ماه، در شیراز در محل ارگ کریمخانی و با هدف توسعه شهر هوشمند در این کلانشهر افتتاح شد. ششمین سایت 5G ایرانسل نیز در جزیره کیش راه‌اندازی شد و هفتمین سایت تجاری 5G ایرانسل هم 27 اسفندماه سال گذشته در مشهد مقدس راه‌اندازی شد و این اپراتور همچنان در حال توسعه شبکه 5G در کشور به منظور نیل به اهداف توسعه‌ای در این بخش است.

لزوم حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داخلی برای بومی سازی تجهیزات و نرم افزارهای 5G

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: تولیدکنندگان و صنعت‌گران حوزه ارتباطات برای بومی سازی تجهیزات و نرم افزارهای فناوری 5G  اقداماتی را انجام داده اند که برای توسعه، نیاز به تقویت و حمایت بیشتری دارد.

مهندس فرامرز رستگار، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین ایستگاه 5G در کشور توسط ایرانسل، گفت: مطالعه بر روی ابعاد مختلف فناوری 5G شامل امور فنی، رگولاتوری، سرویس دهی، حقوقی و فرهنگی از سه سال و اندی پیش در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور نمایندگان دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، اپراتورها، سازمان‌های ذیربط و صنعت آغاز شد و یکی از جمع‌بندی‌های گروه هم اندیشی 5G لزوم پیاده سازی پایلوت‌های تست بود.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

وی، ادامه داد: با قدری وقفه در فعالیت‌های گروه هم اندیشی5G ، از اوایل تابستان سال 99 شاهد بحث‌هایی در مورد پیاده سازی شبکه آزمایشی 5G در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بودیم. در نهایت اولین ایستگاه با همکاری ایرانسل در اول مردادماه سال 99 در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شد.

رستگار، اظهار کرد: متعاقب آن ایستگاه دوم در ساختمان مرکزی ایرانسل، ایستگاه سوم در دانشگاه تربیت مدرس، ایستگاه چهارم در بوستان آب و آتش، ایستگاه پنجم در شیراز و ایستگاه ششم در جزیره کیش و هفتمین سایت هم در مشهد مقدس تا پایان سال 99 توسط ایرانسل راه اندازی شد.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: اپراتور همراه اول هم از تاریخ چهارم اسفندماه سال گذشته شروع به نصب و راه اندازی ایستگاه‌های 5G نمود که ایستگاه‌های اول و دوم در مشهد مقدس، ایستگاه‌های سوم و چهارم در تهران و ایستگاه پنجم در شهرقم نهایتا تا پایان سال گذشته راه اندازی شد.

ضرورت هماهنگی‌های موثرتر برای بومی سازی فناوری 5G

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: برای بومی سازی تجهیزات و نرم افزارهای فناوری نسل پنجم و ابزار لازم برای مهاجرت از نسل چهارم به نسل پنجم هم مقدمات طراحی و ساخت نمونه‌ها توسط تعدادی از تولیدکنندگان داخلی آغاز شده که نیاز به تقویت و حمایت بیشتری دارد.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

عکس سایت 5G ایرانسل در شیراز

رستگار، اظهار کرد: در این برهه حساس که باید از این فرصت نهایت بهره برداری شود، از رسانه‌های تخصصی انتظار می‌رود که با حضور در ایستگاه‌های نصب شده 5G از فعال بودن سیستم‌ها، نوع خدمات در حال ارائه، فرصت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی ایجاد شده، دسترسی صنعت به آن و نحوه کاربردها، گزارشی فنی و تحلیلی تهیه نمایند تا در سال دوم ورود به شبکه 5G شاهد اقدامات و هماهنگی‌های موثرتری برای بومی سازی این فناوری باشیم.

بومی سازی و تعمیق دانش 5G با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان در اولویت قرار گیرد

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: پیاده سازی 5G در کشور نیازمند رعایت برخی مولفه‌ها است که بومی سازی و تعمیق دانش 5G با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان یکی از این مولفه‌ها است.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

دکتر داوود ادیب در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون سالروز راه اندازی اولین سایت 5G در ایران توسط ایرانسل، گفت: هنوز آنطور که باید و شاید بهره‌برداری عملیاتی و رسمی از فناوری 5G در کشور صورت نگرفته است و در حال حاضر در مرحله آزمایشی استفاده از این فناوری قرار داریم و مناطقی از چندین استان کشور با ظرفیت محدود در حال آزمایش هستند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، ادامه داد: تکنولوژی 5G جدید است و با در نظر گرفتن کشور‌های توسعه‌یافته درمی‌یابیم که 5G از سال 2020 راه اندازی شده و مبنی بر برنامه‌هایی که در سطح جهان پیش بینی شده تا سال 2025 جمعیت کاربران 5G در دنیا به 34 تا 35 درصد می‌رسد.

وی، اظهار کرد: چشم انداز ما در داخل کشور، همان طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات است که مصوبه شورای عالی فضای مجازی هم می‌باشد و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال 1404 و حتی زودتر فرصت داریم که در فاز اول آزمایشی، میزان 10 درصد کاربران را در شبکه 5G  داشته باشیم.

ضرورت توسعه هر چه سریع‌تر 5G با توجه به پاندمی کرونا

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، خاطرنشان کرد: پیاده سازی 5G  با توجه به تکنولوژی‌های ما قبل از آن چالش‌های زیادی به همراه دارد.

ادیب، گفت: اتفاقی نوظهور همچون کرونا باعث شد، سامانه‌های دانشجویان و دانش‌آموزان را به صورت آنلاین داشته باشیم و ماموریت‌ها و نیازهای مردم تا حدودی جابه‌جا شد، در این حال می بینیم که سرانه هر کاربر همراه به بیش از 10 گیگا بایت در ماه رسیده که در بعضی مواقع خیلی بیشتر از این اعداد است که این نشان دهنده‌ی الزام و نیاز فوری به توسعه 5G در کشور است.

لزوم تدوین استراتژی مدون برای توسعه 5G در مقابله با موانع تحریمی

وی، اشاره کرد: با توجه به تهدید تحریم‌ها که در بیشتر موارد شاهد آن هستیم، پیش بینی می‌شود با چالش پیاده‌سازی و متعاقبا با چالش بهره برداری روبرو شویم؛ در همین راستا امن سازی نقاط تاثیرگذار، با یک استراتژی مدون قبل از اینکه مشکلاتی را به ارمغان بیاورد، باید در اولویت باشد.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

عکس سایت 5G ایرانسل در کیش

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: این حملات  که گاها در شبکه‌های مختلف دنیا مشاهده می کنیم، سازمان‌های دولتی را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند، سازمان‌های منسجمی مانند پدافند غیرعامل، انجمن تخصصی افتا و شرکت‌های حوزه افتا که در این حوزه فعال هستند، لازم است به همراه اندیشمندان و محققان، در این حوزه نشست‌های تخصصی داشته باشند.

اینترنت اشیاء در حال تبدیل‌شدن به یک مگادایم است

ادیب، اضافه کرد: بحث مهم دیگر که برای حرکت به سمت 5G به آن نیاز داریم موضوع اینترنت اشیاء است که به عنوان یک پارادایم غیرقابل انکار در حال تبدیل‌شدن به یک مگادایم است، به این دلیل که هر چند دهه یکبار با ظهور ابر تکنولوژی‌هایی روبه‌رو هستیم که تکنولوژی‌های دیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهند، که در علوم مدیریتی به آن مگادایم گفته می‌شود.

وی، گفت: این نکته که هدف 5G در مرحله اول استفاده کاربران را شکل خواهد داد، حائز اهمیت است، اما نگاه اصلی آن باید به سازمان‌ها، نهاد‌ها، سرویس‌های دولتی، خدمات بهداشتی و حمل و نقل باشد.

ادیب خاطرنشان کرد: از مزایای 5G  تاخیر بسیار کم، تکه بندی و سازگاری با پلتفرم‌های ابری است که ما را ملزم به حرکت در این مسیر می‌کند.

ضرورت بومی سازی و تعمیق دانش 5G با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، توضیح داد: پیاده سازی 5G به راحتی در کشور امکان‌پذیر نیست و نیازمند رعایت یک‌سری مولفه‌ها است، که بومی سازی و تعمیق دانش 5G با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند یکی از این مولفه‌ها باشد.

ادیب، بیان کرد: باید ذی‌نفع‌ها را در این حوزه وارد کنیم و از آنجایی که اندیشمندان ما در سطح جهانی عملکرد خوبی از خود به جا گذاشته‌اند ضرورت دارد که تجربیات ارزنده آنها در زمینه 5G را به کار بگیریم.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

عکس سایت 5G ایرانسل در مشهد مقدس

وی، ادامه داد: باید دانشگاه‌ها، پایان نامه‌ها، فعالیت‌های تحقیقاتی، بودجه‌های مراکز تحقیقاتی، پروژه‌های مربوط به طرح ملی کلان ریاست جمهوری و بودجه های صندوق نوآوری و شکوفایی را به سمت لبه‌ی فناوری که 5G هم جزو آن است جهت دهیم.

ادیب، در پایان اشاره کرد: در دیگر بخش‌های زیرساختی کشور، سعی کنیم از محصولات استاندارد در زمینه 5G استفاده کنیم تا در صورت پیاده سازی، هزینه‌ها پیچیده نشود و با 5G سازگار شود.

نه تنها اپراتورها بلکه دیگر نهادها هم در عرصه 5G قدم بگذارند

مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ایران ابراز امیدواری کرد که در نیمه دوم سال جاری بتوانیم سرویس 5G را عمومی سازی کنیم و نه تنها دو اپراتوری که در زمینه 5G اقدام کردند، بلکه دیگر نهادها هم در این عرصه قدم بگذارند.

به‌مناسبت نخستین سالگرد راه‌اندازی اولین سایت 5G توسط ایرانسل؛ لزوم توسعه سریع‌تر با لحاظ استراتژی‌های مدون و بومی‌سازی فناوری

مهندس صابر فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون سالروز راه اندازی اولین سایت 5G در ایران توسط ایرانسل، گفت: از همان ابتدای کار مشخص بود که برای عملیاتی‌ شدن و ارائه سرویس‌های متنوع، به زمانی بیشتر از یک سالی که گذشت نیاز است.

این مدیر باسابقه عرصه مخابرات کشور، ادامه داد: این موضوع که اپراتورها همچنان سعی در تست و پیاده‌سازی 5G دارند، خود قدم مثبتی در این زمینه است.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در نیمه دوم امسال به کمک شرکت‌های واردکننده‌ی این تجهیزات، بتوانیم هر چه سریع‌تر سرویس 5G را عملیاتی کنیم و نه تنها دو اپراتوری که در زمینه 5G اقدام کرده‌اند، بلکه دیگر نهادها هم در این عرصه قدم بگذارند.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری و فرزانه احمدی‌ منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (19 رای)
سیتنا 1
2021-07-23 01:35

افزودن دیدگاه جدید