کد مطلب: 

259377

دلیل ممنوعیت واردات گوشی‌های شیائومی، نوکیا و ریلمی به بازار ایران چیست؟

اخیرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، واردات برخی گوشی‌های برندهای شیائومی، نوکیا و ریلمی به کشور را ممنوع کرده است؛ چراکه این شرکت‌ها که عموما به دلیل تحریم‌های آمریکا نمایندگی‌هایشان در ایران را تعطیل کرده‌اند، مدتی است برخی خدمات خود همچون زبان پیش‌فرض فارسی و شماره‌های اضطراری ایران را برای کاربران در ایران غیرفعال کرده‌اند.
دلیل ممنوعیت واردات گوشی‌های شیائومی، نوکیا و ریلمی به بازار ایران چیست؟

 در نامه‌ای که سازمان تنظیم مقررات با موضوع ممنوعیت واردات مدل‌های شیائومی برای شرکت‌های واردکننده ارسال کرده، این‌طور آمده که «بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، گوشی‌های موبایل واردشده به کشور سرشماره‌های اضطراری ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۲۵ را به‌درستی مسیریابی نکرده و آن شماره‌ها را به سرشماره ۱۱۲ هدایت می‌کنند که این موضوع موجب عدم دسترسی فوری خریدار گوشی‌های مربوطه به سامانه‌های مرتبط با سرشماره‌های فوق و بالطبع تضییع حقوق آن‌ها خواهد شد».

رگولاتوری افزوده است که با توجه به موضوع فوق و با عنایت به ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تعهد ارائه شده توسط آن شرکت در هنگام ثبت سفارش و ترخیص؛ ضروری است تا آن شرکت حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاریخ صدور این نامه، نسبت به ارائه اقدامات انجام شده، در راستای برطرف کردن مشکل فوق و اطلاع‌رسانی لازم به مخاطبان و سازمان اقدام کند. تا زمان احراز رفع مشکل در گوشی‌های یادشده، ورود مجدد گوشی‌های تلفن همراه مذکور به کشور ممنوع است.

مارک Xiaomi مدل REDMINOTE10

مارک Xiaomi مدل REDMI9C

مارک Xiaomi مدل REDMI9C

مارک Xiaomi مدل REDMI9AT

مارک Xiaomi مدل POCOX3

به این فهرست باید اسامی Xiaomi Redmi Note 9 Pro، Redmi Note 7 Pro، Redmi Note 7 Pro، POCOX3 NFC و در برند ریلمی مدل‌های Realme 6 Pro، Realme 7، Realme 7i، Realme 7 Pro،Realme 8 Pro وRealme C21 و در برند نوکیا مدل‌های Nokia 3.4، Nokia 5.4 و Nokia C20 را بفزاییم.

بر اساس آمار انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی ایران، طی بازه زمانی تیرماه ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰، تعداد هشت میلیون و ۴۷ هزار دستگاه موبایل با برند سامسونگ در مقابل چهار میلیون و ۵۹۱ هزار دستگاه گوشی شیائومی وارد کشور شده است.

در سال ۱۳۹۹ بر اساس آمار ارائه شده حدود ۱۶ میلیون دستگاه تلفن‌ همراه وارد ایران شده است که بیشتر سهم آنها به موبایل‌های پایین‌رده یا میان‌ردهٔ سامسونگ، شیائومی و نوکیا بازمی‌گردد.

آمار انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نشان می‌دهد که پس از سامسونگ به‌ترتیب شیائومی با ۲۴ درصد (معادل ۳ میلیون و ۷۴۶ هزار دستگاه) و نوکیا با ۱۴ درصد (معادل ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار دستگاه) گوشی قرار دارند. در مقام چهارم، هواوی با ۷ درصد و اپل با ۴ درصد و آنر با ۲ درصد جای گرفته‌اند.

یکی از دلایل رشد فروش برندهای چینی قیمت ارزان‌تر آن‌ها نسبت به رقبا و رشد آن‌ها از نظر سخت‌افزاری بنظر می‌رسد.

در صورت اجرای این ممنوعیت، احتمالاً قیمت گوشی تلفن همراه افزایش خواهد یافت، چرا که این اتفاق هم تأثیر روانی بر بازار می‌گذارد هم باعث بر هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا و محدودتر شدن قدرت انتخاب مشتریان می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2021-07-21 14:55

افزودن دیدگاه جدید