کد مطلب: 

259336

اتهام آمریکا به چین مبنی بر حمله‌ی سایبری به مایکروسافت

دولت آمریکا رسما دولت چین را متهم کرد که در سامانه ایمیل‌های مایکروسافت اخلال ایجاد کرده است. این سامانه مورد استفاده بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌ها، دولت‌ها، و ارتش‌های دنیا است.
اتهام آمریکا به چین مبنی بر حمله‌ی سایبری به مایکروسافت

به گزارش سیتنا، آمریکا قرار است به همراه گروه وسیعی از متحدانش، از جمله تمامی اعضای ناتو، پکن را به دلیل حملات سایبری در سراسر جهان، محکوم کند. بیانیه مستقل کاخ سفید در این زمینه منتشر شده است و بیانیه مشترک با کشورهای دیگر نیز به زودی منتشر می‌شود.

در بیانیه کاخ سفید، آمریکا برای اولین بار مستقیما چین را متهم کرده است که با پرداخت پول به گروه‌های فعالیت‌های مجرمانه، آن‌ها را به انجام عملیات گسترده هکری، از جمله استفاده از باج‌افزار برای کسب میلیون‌ها دلار از شرکت‌های مختلف، ترغیب می‌کند.

شرکت مایکروسافت در ماه مارس گفته بود که هکرهای مرتبط با وزارت امنیت دولتی چین، از نقص‌های امنیتی موجود در سامانه‌های ایمیل‌های آن شرکت استفاده کرده‌اند. دولت آمریکا اکنون رسما دولت چین را متهم کرده است که ده‌ها هزار کامپیوتر و شبکه در سراسر جهان را هدف گرفته است. بر اساس بیانیه دولت آمریکا، بیشتر قربانیان آن عملیات سایبری شرکت‌های خصوصی هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: وزارت امنیت دولتی چین امکان تشکیل «اکوسیستمی از هکرهای قراردادی مجرم فراهم کرده است که هم فعالیت‌های مورد حمایت (آن) دولت را انجام می‌دهند، و هم جرایم سایبری برای نفع مالی شخصی.»

بلینکن گفت که آن حملات میلیاردها دلار به دولت‌ها و شرکت‌ها لطمه زده است. دزدی مالکیت فکری، باج‌گیری از طریق باج‌افزارها، و افزایش هزینه‌های امنیت سایبری، از جمله دلایل اصلی این ضررها هستند.

آمریکایی‌ها البته پیش از این نیز سخنان تندی علیه چین گفته‌اند، اما نکته جدید در برخورد اخیر این است که کشورهای ناتو و اتحادیه اروپا نیز کنار واشنگتن، در برابر پکن قرار گرفته‌اند. چین از مهم‌ترین شرکای تجاری این کشورها است.

با این حال، آمریکا هیچ‌گونه تحریمی علیه چین اعمال نکرده است. این برخورد، تفاوتی آشکار با مورد ماه آوریل دارد که در آن آمریکا ضمن متهم کردن روسیه به دست داشتن در برخی حملات سایبری، تحریم‌هایی جدید علیه آن کشور اعمال کرد.

وزارت دادگستری آمریکا البته پیش‌تر پرده از پرونده‌ای قضایی برداشت که در ماه مه به جریان افتاده است و رسما برخی از شهروندان چینی را متهم به تلاش برای هک سامانه‌های کامپیوتری در آمریکا طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ می‌کند. در دادخواست این وزارتخانه، آن چهره‌ها مرتبط با دولت چین دانسته می‌شوند. 

روزنامه «نیویورک تایمز» با اشاره به تحریم روسیه از سوی دولت  بایدن و حرکت دیپلماتیک اخیر علیه چین، نوشت: «دولت بایدن بیش از هر زمان دیگری در تاریخ معاصر بر ژرفای جنگ سرد دیجیتال آمریکا با دو رقیب ژئوپلیتیک اصلی خود افزوده است.»

دولت بایدن تنها پس از ماه‌ها تحقیق بود که انگشت اتهام به سوی وزارت امنیت دولتی چین گرفت. این مورد یادآور سال ۲۰۱۴ است که چین به سرقت ۲۲ میلیون پرونده جواز امنیتی از «اداره مدیریت خدمه» دولت فدرال آمریکا دست یازید. پرونده‌های مذکور در واقع از آنِ افرادی بود که برای حضور در فعالیت‌های حساس جواز امنیتی داشتند، و  بر آن مبنا، پکن به اطلاعاتی بسیار حیاتی دست یافت.

امنیت سایبری یکی از موارد اصلی گفت‌وگوی بایدن و ولادیمیر پوتین، همتای روس‌ او، در نشست ماه گذشته‌شان در ژنو بود. نحوه و میزان ایستادگی بایدن در این زمینه در برابر مسکو و پکن، از چالش‌های اصلی دولت او خواهد بود. 

در مورد چین، به نظر می‌رسد بایدن ترجیح داده است به جای استفاده از تحریم، صف‌بندی گسترده دیپلماتیکی علیه پکن ایجاد کند. بیانیه مشترک انتقاد از چین قرار است علاوه بر آمریکا، به امضای استرالیا، بریتانیا، کانادا، اتحادیه اروپا، ژاپن، و نیوزلند نیز برسد. با این حال، اتحادیه اروپا در بیانیه اولیه خود «فعالیت‌های شرورانه سایبری» از خاک چین را محکوم کرد، اما به نقش داشتن دولت چین اشاره نکرد. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، از چین خواست اجازه ندهد که خاک آن کشور برای این فعالیت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-07-20 01:03

افزودن دیدگاه جدید